عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن چیست؟

عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۲ | ۱۳۹۹/۰۳/۰۶

کارشناس بازار مسکن با اذعان به اینکه بعضی واحدهای صنفی مشاور املاک در گرانی مسکن نقش دارند، دلالان و بانک ها و نیز آگهی های روزنامه ای را عامل اصلی گران شدن مطرح کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن برای واحدهای صنفی مشاور املاک خوشایند نیست، به طرح این موضوع پرداخت که وقتی از کف بازار سوأل می کنیم می بینیم افزایش قیمت بالایی در بخش مسکن رخ نداده است گفت: وقتی قیمت ها بالا می رود فروشنده در جایگاه سنگین تری قرار می گیرد و مشاور املاک نمی تواند کار کند.

در ادامه وی گفت: ارسال کشتی بنزین به ونزوئلا اقتدار آفرین است و عاملی است برای کاهش قیمت طلا و ارز و تأثیر آن بر بازار مسکن مثبت است.

قیمت در اپلیکیشن عامل سوداگری بود

در بخش دیگری از این برنامه ضمن انتقادهایی که به عملکرد واحدهای صنفی مشاوران املاک مطرح شد، قلی خسروی تأکید کرد: یکسری عملکردهای سوداگرانه از طریق اپلیکیش های عرضه مسکن صورت می گرفت که از دادستانی خواهش کردیم در این اپلیکیشن ها بخش قیمت ملک حذف شود. چون این کار باعث می شد حباب در بازار مسکن ایجاد شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: رسالت یک واحد صنفی مشاور املاک پایین آوردن قیمت است و تلاش این مشاوران این است که نگذارند قیمت بالا رود.

قیمت تمام شده مسکن بالا رفته است

در بخش دیگری از این برنامه علیرضا خدا رحمی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این نقد که حدود ۳۰ سال قبل یک کارمند با ۶ سال کار کردن می توانست خانه دار شود و امروز بعد از ۵۲ سال چنین امکانی نیست، گفت: گرانی که در بخش مسکن اتفاق افتاده است به قیمت تمام شده بالای آن مربوط است. امسال شهرداری ها عوارض ساخت و صدور جواز را گران کردند و اینها از عوامل اثرگذار هستند.

وی ادامه داد: وقتی نرخ ارز و دلار بالا می رود، به تبع آن قیمت کالا و یکسری اقلام دیگر بالاتر می رود. اگر این کالاهای مثل دلار کاهش پیدا کند قیمت تمام شده مسکن پایین می آید.

خدارحمی گفت: مشاوران املاک باعث گرانی مسکن نیستند، آنها می خواهند قیمت مسکن پایین بیاید تا معاملات زیاد شود. اما حباب هایی که ایجاد می شود باعث گرانی مسکن می شود.

بانک های بنگاه دار و سوداگری هایشان

وی در توضیح شرایط در بازار مسکن گفت: اتفاق عمده ای که در بازار املاک اتفاق افتاده است بنگاه داری بانک هاست. به عنوان مثال تبلیغات روزنامه ای –سوداگرانه- که قیمت مسکن در بازار را جا به جا می کند مربوط به هلدینگ هایی است که باعث رشد قیمت مسکن می شود.

این کارشناس بازار مسکن گفت: این خلاف قانون است که بانک ها خودشان بنگاهداری کنند. این وضعیت را در بازار خودرو هم داریم و یک عده باعث گرانی می شوند.

تبلیغات روزنامه ای به منظور گرانی مسکن

خدارحمی درباره افراد و گروه هایی که پشت سر تبلیغات سوداگرانه در روزنامه ها هستند تا قیمت مسکن گران شود، این طور توضیح داد: تبلیغ در روزنامه را هرشخص حقیقی می تواند انجام دهد و باعث گرانی مسکن شود. یکسری دلال هستند که به مشاوران املاک ارتباط ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه با این توضیح که ۲۰ درصد مشاوران املاک خودشان مستأجر هستند، ادامه داد: یکسری شرکت ها زیر مجموعه بانک ها هستند که در بازار مسکن نقش آفرینی می کنند. بانک هایی هستند که خودشان در کار ساختمان سازی های لاکچری هستند. بانک ها قیمت گذاری جدید انجام می دهند در بازار مسکن؛ در شهر تهران و سایر شهرستان های کوچک که ۱۰۰ درصد رشد مسکن داشتیم یکسری بانک و دلال ورود کردند.

خدارحمی درباره تخلف برخی واحدهای صنفی مشاور املاک تأکید کرد: در هر صنفی افراد متخلف وجود دارد.

رادیو گفتگو

برچسب ها:

قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman