راه حل ایجاد تعادل در بازار مسکن چیست؟

راه حل ایجاد تعادل در بازار مسکن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۲ | ۱۳۹۹/۰۴/۰۱

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه به حباب اعتقادی ندارم، گفت: راه ایجاد تعادل در بخش مسکن، برنامه‌ریزی برای تولید مسکن مطابق نیاز بازار است؛ نمی‌توان با حرف و سخنرانی یا اقدامات پلیسی، بازار را مهار کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، عباس زینعلی اظهار کرد: تصویر روشنی از اقتصاد برای مردم وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توانند برای سرمایه‌های خود چاره اندیشی کنند. رشد قیمت دلار هم نوعی بیماری اقتصادی است که همه بخش‌ها از جمله بخش مسکن را گرفتار کرده است.

وزیر باید برنامه دهد و مردم مطابق آن هدف‌گذاری کنند

وی افزود: در ایران چند بازار محدود برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که هیچ کدام آینده واضح و روشنی ندارند. تنها چیزی که در این بین اتفاق می‌افتد رشد قیمت‌هاست که بعضی از مسئولان از آن به عنوان حباب نام می برند. به عنوان مثال بیان می کنند که قیمت مسکن دارای حباب است در حالی که وزیر مسکن نباید درباره بخش مربوط به خود این اصطلاح را به کار ببرد. وزیر باید برنامه بدهد و مردم مطابق آن برنامه، هدف گذاری و سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن هنوز از مرحله ثبت‌نام فراتر نرفته است، گفت: در بهترین حالت اگر یک میلیون واحد مسکونی ظرف پنج سال ساخته شود پاسخگوی نیاز مسکن کشور نیست.

زینعلی مدعی شد که همواره در مواقعی که قیمت کالاها جهش می کند مسئولان بیان می کنند که حباب است اما در واقعیت هیچگاه این حباب شکسته نشده و نخواهد شد؛ زیرا کالاها بر اساس نرخ تورم و نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند.

نقدینگی به مانند گداخته‌ای​ به بازارها حمله می‌کند

وی با اشاره به رشد فزاینده بازار بورس در ماه‌های اخیر این موضوع را ناشی از هجوم سرمایه های سرگردان دانست و گفت: اگر بورس دچار افت شود صنعت آسیب می بیند. تا زمانی که برنامه های توسعه، فارغ از ایراداتی که دارد به طور دقیق اجرا نشود، باید انتظار داشت نقدینگی وحشتناک مانند گداخته ای به بازارها حمله کند و آن را آتش بزند؛ همانند آنچه هم‌اکنون در بازارهای ارز، طلا، بورس و مسکن با آن مواجهیم.

زینعلی ایجاد سامانه جامع مسکن برای شفافیت را ضروری دانست و گفت: برای آن که در بخش مسکن تعادل ایجاد کنیم باید بدانیم در کدام بخش ها دچار کمبود هستیم تا مطابق با تقاضای واقعی اقدام به تولید مسکن برای اقشار جامعه کنیم. اگر این برنامه ریزی انجام نشود مجبوریم با حرف و سخنرانی کارها را جلو ببریم یا مثلاً بگوییم پلیس با تخلفات بخش مسکن مقابله کند. اما همه می دانیم که این اقدامات بی فایده است و اگر نتیجه داشت در بازارهای سکه و ارز جواب می‌داد.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: معضل اصلی تورم مزمن بیمار گونه ای است که در اقتصاد ایران وجود دارد و تا زمانی که کنترل نشود این نوسانات بازار ها ادامه خواهد داشت. در این بین معدود افرادی که صاحب املاک هستند سودهای بادآورده می‌برند و مردم عادی نظاره‌گر خواهند بود.

وی در بیان پیش‌بینی از آینده بازار مسکن گفت: من تصویر روشنی از بازار مسکن نمی‌بینم، فقط احتمال می دهم که روند رشد قیمت ها ادامه پیدا کند؛ زیرا بازار مسکن مستعد جذب نقدینگی است. می گویند "یک نفر ۷۰۰ آپارتمان دارد"، این افراد به راحتی می‌توانند در بازار تلاطم ایجاد کنند. همه دنیا با استفاده از روش های علمی و مالیات، سوداگری را در بخش مسکن از بین برده‌اند اما چرا ما این کار را نمی کنیم دلیلش مشخص نیست.

میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد رشد نشان داد. تعداد معاملات نیز ۱۱ هزار و ۳۱۰ فقره بود که نسبت به فروردین امسال ۸۰۹ درصد افزایش و نسبت به اردیبهشت پارسال ۶.۷ درصد کاهش یافت.

ایسنا

برچسب ها:

بازار مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman