دلایل گرانی مسکن در اراک بررسی شد

دلایل گرانی مسکن در اراک بررسی شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۳ | ۱۳۹۹/۰۴/۰۳

در جلسه ستاد تنظیم بازار استان مرکزی دلایل قیمت های بسیار بالای مسکن در اراک بررسی و بر ضرورت واکاوی علل اصلی بروز مشکلات و باز شدن مسیر تولید مسکن در اراک تاکید شد.
به گزارش اخبار ساختمان، سعید فرخی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان مرکزی بیان کرد: واقعیت این است که حوزه مسکن در حال حاضر به شرایطی رسیده است که فاصله بین بهای آن با توان مردم بسیار زیاد شده و این فاصله روز به روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به گزارش اخیر وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص بازار مسکن در استان ها گفت: این گزارش نشان می دهد که به لحاظ بهای مسکن، استان مرکزی در رده پنجم گرانترین استان‌های کشور قرار دارد که عمده این افزایش قیمت هم به شهر اراک بر می گردد، اما سوال این است که چه اتفاقی در اراک رخ داده است که استان مرکزی در جایگاه پنجم کشور از بعد قیمت مسکن قرار گرفته که حتی قیمت مسکن در این استان از استان فارس هم بیشتر است؟

فرخی با بیان اینکه وضعیت اجاره بها شرایط را برای مستاجران سخت کرده است و باید ستاد تنظیم بازار به حوزه مسکن نیز با جدیت وارد شود، افزود: باید علت اصلی این افزایش قیمت ها و راهکار لازم کنترلی در نظر گرفته شود. باید بررسی شود که آیا قیمت زمین بالاست؟ قیمت مصالح و قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته است یا عوامل دیگری در این حوزه دخیل است؟

تولید مسکن گران شده/مسیر تولید مسکن باز شود

وی با اشاره به اینکه تولید مسکن گران شده و در کنار آن با عدم عرضه هم روبرو هستیم، گفت: مهمترین بحث این است که زمین در اراک گران است، راه و شهرسازی اصرار دارد که خطی دور شهر بکشد و بگوید شهر همین مقدار است و اجازه ساخت نمی دهد. قطعا با افزایش جمعیت تقاضا زیاد می شود و مشخص است که قیمت زمین بالا می رود، اطراف اراک زمین زیاد است چه اشکالی داشت که با کمک طرح جامع وسعت اراضی بیشتر باشد؟ قطعا باید با چنین راهکارهایی قیمت زمین را در اراک پایین آرود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی اضافه کرد: علاوه بر گرانی زمین، به نظر می رسد که برخی اقدامات باعث گرانفروشی در اراک شده است، در حوزه اجاره و فروش دلیلی ندارد که بهای مسکن از استان های اطراف گران تر باشد و به نظر می رسد گرانفروشی در این حوزه وجود دارد در حالی که نباید اجازه داد هر ملک با هر قیمتی عرضه شود و اجاره سازی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: فارغ از گرانی مصالح ساختمانی، اگر از مردم دلیل افزایش قیمت مسکن را بپرسیم اکثر افراد علت را مشاوران املاک می دانند و اعتقاد دارند که مشاوران املاک با نحوه عمل خود باعث شده اند که قیمت ملک بالا برود، بر این اساس باید رویه نظارتی اتحادیه بر عملکرد مشاوران املاک و قیمت گذاری ها ارزیابی شود.

فرخی با تاکید بر اینکه مردم از وضعیت بازار مسکن ناراضی اند و عملکرد ما مسئولان را نقد می کنند و اگر بخواهیم جدی اقدام کنیم باید تمام موارد و جزئیات را بدانیم، گفت: برخی اعلام می کنند سایت دیوار باعث گرانی شده است و برخی نظری متفاوت دارند، به همین دلیل باید همه عوامل واکاوی شود، حتی گفته می شود سایت دیوار هم در دست مشاوران است، اما باید نظارت اتحادیه بر مشاوران املاک واکاوی شود که آیا در قیمت گذاری نقش دارند یا خیر و باید مسیر تولید مسکن باز شود.

طرح تفصیلی و طرح جامع عاملی بر افزایش قیمت مسکن

رییس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی با بیان اینکه اگر از مردم سوال کنند که گرانی دست کیست؟ می گویند دست دولت است و گرانی مسکن را نیز دست مشاوران املاک می دانند که البته درست است اما مشکلات چیست؟ افزود: سال گذشته نامه های متعددی به استانداری و فرمانداری ارسال کردیم، اما کسی جواب نداد. زمان تعیین عوارض خبر رسید که عوارض مازاد بر تراکم مجاز پایه در اراک نسبت به سال ۹۷، بالغ بر ۱۰ برابر شده است و پس از بررسی مشخص شد افزایش ۱۰ برابری در این حوزه رقم خورده و این افزایش به معنی افزایش قیمت مسکن است.

جمشید زند بیان کرد: زمانی که در طرح تفصیلی اعلام می شود که بیشتر از شش طبقه تراکم داده نمی شود این محدودیت مشکل زا می شود. بیشتر قطعات زمین شهر اراک زیر ۲۰۰ متر است که خروجی آن واحدهای مسکن ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر می شود، به این معنی که جوان در شرف ازدواج اصلا نمی تواند واحد مسکونی ۵۰ تا ۶۰ متری پیدا کند، مگر مسکن های قدیمی سال های ۸۷ و ۸۸ که فاقد آسانسور و در طبقات چهار تا پنج است و علاوه بر این سقف طرح تفصیلی، مصالح گران شده است، زمینی هم در اراک برای ساخت وجود ندارد، پس مسکن گران می شود.

فعالیت ۱۴۰۰ مشاور املاک در اراک

وی با بیان اینکه اصلاح طرح جامع و طرح تفصیلی را می توان مدنظر داشت، تصریح کرد: صنف پوشاک و صنف مشاورین املاک از پر تعداد ترین اصناف در اراک هستند به طوری که بالغ بر ۱۴۰۰ مشاور املاک در اراک وجود دارد که تعداد آنها بسیار بالاست و در واقع مشاوران املاک شعبه ای شده اند، چه لزومی دارد به افرادی که می خواهند با سرمایه مردم زندگی کنند تا این حد مجوز بدهیم در واقع باید برای این صنف سقف و حدود لحاظ شود.

زند با تاکید بر اینکه باید برای صدور پروانه در بخش مشاور املاک سقف و محدودیت بگذاریم چراکه اینها با زندگی و سرمایه مردم بازی می کنند، در خصوص فعالیت سایت دیوار گفت: سال گذشته در این راستا پیشنهاد شد که اگر بناست قیمتی برای یک ملک ارائه شود، باید کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مشاوران به شکل تلفیقی قیمت گذاری و نرخ کارشناسی برای هر منطقه و هر واحد حتی در سایت دیوار را انجام دهند.

رییس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی با بیان اینکه بخش عمده گرانی مسکن به شهرداری به دلیل طرح جامع و تراکم باز می گردد، افزود: زمانی شهرداری به تجاری فروشی روی آورد و الان قیمت تجاری در مقابل قیمت مسکونی پایین آمده است. قیمت مسکن قابل ساماندهی است، مشروط بر اینکه عزم ملی و استانی وجود داشته باشد.

دهک های چهار تا هفتتوان خرید خانه ندارند/۱۵ هزار خانه خالی در اراک

در این جلسه سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی با بیان اینکه در سطح کلان، راه و شهرسازی وظیفه اجرای بخشنامه های دولتی مانند مسکن مهر را دارد، گفت: این طرح با رویکرد ارائه زمین ارزان، تسهیلات مناسب و همخوان با درآمد اجرایی شد و بسیاری از مساکن مهر به دست نیازمندان واقعی رسید.

حمید انعامی بیان کرد: مسکن پس از خرید به دلیل افزایش قیمت، یک کالای سرمایه ای محسوب می شود در حالی که در کشوری مانند سوئد مسکن پس از خرید اصلا درگیر افزایش قیمت نمی شود.

وی گفت: دولت یازدهم و دوازدهم شش سال بر عدم ورود دولت به حوزه مسکن تمرکز داشتند، اما وضعیت به شکلی پیش رفت که طرح اقدام ملی با توجه به دهک ها مدنظر قرار گرفت. در سال پنجم دولت، قیمت مسکن به شدت بالا رفت و با حضور دکتر اسلامی در وزارت راه و شهرسازی دستورالعملی تدوین شد مبنی بر این برای سه دهک اول که نیازمندان اصلی جامعه هستند کار اجاره داری دائم و موقت دنبال شود و برای دهک های چهار تا هفت طرح اقدام ملی مدنظر قرار گیرد و تلاش شد که در همه شهرهای استان به غیر از اراک طرح زمین رایگان اجرایی شود، اما ساخت مسکن پروسه گسترده ای است.

انعامی با بیان اینکه در شهر اراک برای ساخت ساختمان عنصر اصلی زمین است، اما شرط رایگان بودن زمین ممکن نشد چراکه قیمت زمین از یک سوم قیمت ساخت بیشتر شد، افزود: در این شرایط مقرر شد، قیمت زمین دو تا پنج ساله و پول ساخت به قیمت روز پرداخت شود، همچنین دولت موضوع تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با قسط ماهانه دو میلیون تومان و پیشنهاد تخفیف ۵۰ درصدی هزینه شهرداری و نظام مهندسی را مطرح کرد که این پیشنهاد در اراک اجرایی شده است، اما باز هم قیمت تمام شده بالاست و دهک چهار تا هفت توان خرید خانه ندارند و مسکن به دست نیازمندان اصلی نخواهند رسید.

مسکن به دست نیازمند واقعی نمی رسد

وی با طرح این سوال که آیا در اراک مشکل کمبود مسکن وجود دارد؟ اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون متر جواز و دستور نقشه صادر شده است که اگر بنای هر واحد ۱۰۰ متر باشد در واقع ۱۰ هزار واحد جواز ساخت گرفته اند و با توجه به اینکه رشد جمعیتی نداشتیم این تعداد مسکن قابل قبول است.

انعامی با تاکید بر اینکه در شهر اراک به دلیل اقلیم خاص، زمین دولتی وجود ندارد وحتی طرح مسکن ۱۴۴۰ واحدی هم در اراضی فضای سبز ساخته شد، گفت: طی ۱۰ سال اخیر متوجه شدیم در اراک زمین ملی نداریم و نتوانستیم در طرح جامع این خلاء را پر کنیم و با ارجاع سرریز جمعیتی برای شهرهای جدید کشش لازم را ایجاد نکردیم، از طرفی خدمات رفاهی، تفریحی و مسکونی ویلایی در شهرهای جدید ایجاد نشد.

وی افزود: در طرح اقدام ملی دو هزار سهمیه برای اراک در نظر گرفته شد که به دلیل نداشتن زمین ۳۵۰ سهمیه از این تعداد اخذ شد و ۱۲ هزار واحد سهم شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران شد که برای شش هزار سهمیه در یکی از این شهرها ۴۵۰۰ ثبت نام صورت گرفته و تاکنون فقط ۱۵۰۰ واحد به مرحله عقد قرار رسیده است و ۱۰۰ تا ۱۵۰ زمین برای طرح در اختیار است که به دلیل قیمت بالا، ۳۰۰ متقاضی میل به ادامه مراحل ثبت نام دارند.

انعامی با بیان اینکه در اراک کمبود مسکن نداریم، اما مسکن به دست نیازمند واقعی نمی رسد و با موضوع خانه های خالی هم مواجه هستیم، گفت: براساس آمار دریافت شده از شرکت توزیع نیروی برق و آب و فاضلاب، حدود ۱۵ هزار واحد خالی در شهر اراک وجود دارد. سامانه املاک و مستغلات از سه ماه پیش در دستور کار قرار گرفته است که املاک را رصد می کند تا مالیات مناسب با فروش در نظر گرفته شده است و در پنج شهر نیز این طرح به شکل آزمایشی در حال انجام است و امیدواریم موضوع خانه های خالی حل شود.

سایت دیوار مسدود شود/مشاوران املاک عریضه نویس شده اند

مسئول خزانه داری اتحادیه مشاوران املاک اراک با تاکید بر اینکه مسکن موضوعی تخصصی است، گفت: اراک در واحدهای ۶۰ تا ۸۰ متری با کمبود ساخت و ساز مواجه است. از سال ۹۷ سازندگان به سمت ساخت واحدهای متراژ بالا بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ متر رفته اند، اما واحدهای مورد نیاز افراد اجاره نشین ۶۰ تا ۸۰ متر است و اقشار متوسط جامعه نمی توانند مسکن اجاره کنند.

بهروز عسگری تصریح کرد: با توجه به تورم خرید و فروش، واحد مسکونی با متراژ ۱۰۰ متری که سال گذشته یک میلیارد تومان بوده است، امسال دو میلیارد تومان شده است و این روند در رهن و اجاره هم تاثیر دارد، اگر رهن ۱۰۰ میلیون تومان بوده به دلیل افزایش قیمت سال ۹۹، امروز قیمت بالا رفته است.

وی با بیان اینکه گفته می شود که مشاوران املاک قیمت گذاری می کنند، گفت: ما هم از این وضعیت راضی نیستیم، سایت دیوار قیمت گذاری را از مشاور املاک گرفته و همه چیز سلیقه ای شده و مشاوران املاک در واقع عریضه نویس شده اند.

عسگری گفت: اتحادیه تلاش دارد که از طریق معتمدین و مشاوران املاک قیمت گذاری منطقه ای انجام دهد و این طرح از نیمه دوم سال انجام خواهد شد، ولی با لازم است این سایت در حوزه مسکن مسدود شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman