افزایش عجیب نرخ اجاره‌بها در استان تهران

افزایش عجیب نرخ اجاره‌بها در استان تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۵ | ۱۳۹۹/۰۴/۰۴

نرخ اجاره مسکن در استان تهران به‌طور عجیب و غریبی افزایش یافته و به‌حدی رسیده است، که اغلب مستاجران توان پرداخت آن را ندارند.
به گزارش اخبار ساختمان، هم‌زمان با آغاز فصل تابستان، که از مدت‌ها پیش به فصل نقل و انتقالات مسکن مشهور است، شاهد گرم شدن بیش از پیش تنور بازار اجاره خانه در کشور هستیم، در این میان استان تهران نیز نه تنها از قاعده گرانی‌ها مستثنی نبوده که تورم در این استان به عقیده بسیاری از کارشناسان بیش از میانگین کشوری است.

آمار رسمی از رشد ۳۵ درصدی اجاره‌بها در فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۹۹ نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۸ حکایت دارد، اما اغلب مستأجران معتقدند، افزایش اجاره‌ها بیش از این حرف‌ها است؛ به‌عنوان مثال برای اجاره یک واحد ۷۰ متری تک خوابه ۱۴ سال ساخت، طبقه همکف بدون پارکینگ و انباری در یکی از خیابان‌های حاشیه‌ای اسلامشهر باید ۶۰ میلیون تومان ودیعه و ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت کرد.

این افزایش قیمت‌ها نه تنها در بازار اجاره مسکن، که در بازار خرید و فروش ملک نیز وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند، آن را انکار کند، قیمت‌ها نیز اغلب سلیقه‌ای است، فرقی هم نمی‌کند، تهران باشید یا اسلامشهر، شهریار، ورامین، ری یا رباط کریم و دیگر مناطق استان، هر کجا باشید با مشاهده نرخ افزایش کرایه‌ها شوکه می‌شوید.

افزایش نجومی اجاره‌های در اطراف تهران

یکی از شهروندان بهارستان از جست و جوی نزدیک به دو ماهه خود برای اجاره کردن یک آپارتمان در گلستان گفت و افزود: دقیقاً از زمانی که محدودیت‌های کرونایی کمتر شد، در پی یافتن خانه‌ای مناسب برای جابه‌جایی هستم، اما هرچه بیشتر جست و جو می‌کنم، کمتر می‌یابم.

وی افزود: برای یک واحد آپارتمان ۷۰ متری در انتهای «ملکی» بر بلوار «نیایش»، ۶۵ میلیون تومان پیش و ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان کرایه مطالبه می‌کنند، با این پول‌هایی که ما داریم، اصلاً کسی تحویلمان نمی‌گیرد.

این شهروند که پول پیش خود را حدود ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد، ادامه داد: اجاره‌بها و درصد افزایش آن از هیچ فرمولی پیروی نمی‌کند و موجر هر قیمتی بخواهد، بدون ترس از نظارت نهاد یا اداره‌ای اعلام می‌کند و می‌گوید ملک خودم است، هر قیمتی بخواهم اجاره می‌دهم، نمی‌خواهید، اجباری نیست.

یکی از شهروندان پاکدشتی در جنوب شرق تهران نیز گفت: سه فرزند دارم و باید واحد بزرگ‌تری کرایه کنم، اما برای یک واحد آپارتمان ۱۰۰ متری دو خوابه در منطقه «الهیه» پاکدشت ۵۰ میلیون ودیعه و ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه طلب می‌کنند، در حالی که حقوق من با تمام مزایا به زور ۳ میلیون تومان می‌شود.

وی که علی اشرفی نام داشت، افزود: صاحب‌خانه هر قیمتی بخواهد اعلام می‌کند و گویی افزایش قیمت‌ها هم به دلار ربط دارد که رشد نجومی داشته است، متأسفانه آشفته‌بازاری در اجاره مسکن شاهد هستیم و می‌بینند که مجبوریم کرایه کنیم و سقفی برای یک سال بالای سرمان داشته باشیم، هر قیمتی بخواهند، می‌گذارند.

افزایش اختلافات موجر و مستأجر

یکی از مشاوران املاک فعال در جنوب استان تهران نیز گفت: افزایش کرایه خانه‌ها برای تمدید حول ۳۰ درصد می‌چرخد، اما در قراردادهای جدید به‌راحتی رشد ۵۰ درصدی را شاهد هستیم، در حالی که همان ۳۰ درصد افزایش کرایه‌ها نیز از توان پرداخت مستأجران خارج است.

محمد رجبی اضافه کرد: در بسیاری از موارد شاهد هستیم، که مستأجر از روی اجبار ملک را اجاره می‌کند، اما این تازه ابتدای اختلافات و مشکلات است، چرا که توان پرداخت اجاره‌بها نیست و از ماه بعد کشمکش‌های قضائی و حقوقی بین موجر و مستأجر آغاز می‌شود.

وی گفت: عُرف افزایش کرایه‌ها در چند سال قبل بین ۱۵ الی ۲۰ درصد است، اما گویی در این وانفسای بازار هرکس هرچقدر زورش برسد، قیمت می‌دهد.

این فعال بازار مسکن گفت: برای یک واحد ۱۰۰ متری در شهرک «واوان» اسلامشهر ۶۰ میلیون تومان پیش و ماهی ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرایه گذاشته‌اند و این در حالی است که چنین آپارتمانی را سال گذشته می‌شد با ۶۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان کرایه گرفت، که افزایش ۲ میلیون تومانی اجاره در یک سال به نظر من که بیش از ۱۵ سال در بازار مسکن فعالم، عجیب و غریب است.

مالیات بر خانه‌های خالی

البته استاندار تهران معتقد است، اگر راه انعقاد قراردادهای صوری بسته شود، قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند، سبب کنترل قیمت مسکن و نیز اجاره مسکن شود.

انوشیروان محسنی بندپی اظهار کرد: عرضه خانه‌هایی که در حال حاضر خالی هستند، می‌تواند سبب کنترل قیمت شود.

وی گفت: البته مالیات بر خانه‌های خالی تنها راه کنترل قیمت اجاره‌بها نیست و باید عوامل مؤثر متعدد مانند طرح اقدام ملی مسکن در این میان نقش‌آفرینی کنند.

نیاز استان تهران به سالانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار مسکن جدید

عضو هیأت مدیره مشاوران املاک استان تهران نیز گفت: گرانی‌ها سبب رکود و در نتیجه ورود خسارت به مشاوران املاک می‌شود و از این افزایش قیمت‌ها خوشحال نیستیم.

ابوطالب شیرکوند در تشریح علل گرانی مسکن و اجاره بها اضافه کرد: امروز مسکن یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مسکن کالای سرمایه‌ای نیست و افزایش قیمتی در این بخش شاهد نیستیم.

وی گفت: تا زمانی که عرضه با تقاضا متناسب نباشد، گرانی‌ها طبیعی و نه مختص بازار مسکن که همه بازارها است.

شیرکوند گفت: سالانه بین ۲۵۰ هزار الی ۳۰۰ هزار واحد مسکن جدید نیاز استان تهران است، هرگاه ساخت و ساز از نیاز سالانه به مسکن کمتر باشد، شاهد افزایش‌های غیر طبیعی هستیم.

به نظر می‌رسد، کلاف سردرگم قیمت مسکن و اجاره‌بها، مانند کلاف‌های سردرگم قیمت خودرو، ارز، کالاهای اساسی و… بوده و راهکاری مبتنی بر مؤلفه‌های اقتصادی برای کنترل قیمت‌ها را شاهد نیستیم.

همشهری آنلاین

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman