آیا قیمت مسکن کاهش خواهد یافت؟

آیا قیمت مسکن کاهش خواهد یافت؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۲ | ۱۳۹۹/۰۴/۲۱

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طرح ساماندهی مسکن یکشنبه هفته آینده تقدیم هیات رئیسه مجلس می شود گفت: سهم زمین در قیمت مسکن در تهران ۷۵ درصد و در سایر شهرها ۶۰ درصد است بنابراین حل این معضل می تواند قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهد.
به گزارش اخبار ساختمان، ورود جدی مجلس و دولت به موضوع ساماندهی مسکن این روزها این نوید را در جامعه ایجاد کرده که شاید بتوان قیمت مسکن و بازار مسکن را تا حدودی ساماندهی کرد. اما سئوالی که مطرح است این است که چرا دولت تا این حد دیر به فکر بخش مسکن و تولید مناسب مسکن افتاد؟ چرا شش سال اول دولت یازدهم و دوازدهم باید تا این حد به راحتی و بدون توجه به بخش مسکن سپری شود؟

این بی تفاوتی دولت را شاید بتوان تا حدود زیادی به بی تفاوتی مجلس دهم نیز نسبت داد. اگر مجلسی ها به طور جد از دولت یازدهم و دوازدهم خواسته بودند که به بخش مسکن و به خصوص به بخش تولید و آنچه که در طرح جامع مسکن و برنامه ششم توسعه به آن تاکید شده توجه شود شاید امروز تا این حد شاهد عدم تعادل میان عرضه و تقاضا نبودیم.

هر چند محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها اعلام کرده که قیمت مسکن نشات گرفته از سایر بازارهای موازی است و از اختیار وزارت راه و شهرسازی که متولی بخش مسکن است خارج است اما یک واژه و یک حقیقت در اقتصاد وجود دارد و آن هم این است که کمبود عرضه در مقابل تقاضا می تواند باعث رشد شدید هر کالایی شود. سوالات زیادی را شایددر خصوص اینکه چرا دولت این روزها و در سال آخر به فکر ساماندهی بخش مسکن افتاده است؟

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی خطاب به ریس جمهور گفته باید از فرصت باقی مانده استفاده کنیم چراکه مردم منتظر اقدام سریع دولت و مجلس هستند. او گفته است که "رئیس جمهور از اینکه در آخر دولت یاد مسکن افتادید بسیار متاثر شدم، کاش به قانون عمل کرده و شورای عالی مسکن را به صورت مستمر تشکیل می‌دادید؛ گفتم اطلاعات غلط به شما می‌دهند اما ..."

از سوی دیگر با روی کار آمدن مجلس یازدهم موضوع ساماندهی مسکن به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است تا جاییکه مجلس یازدهم با تهیه طرحی قصد دارد به ساماندهی بخش مسکن بپردازد.

طرح ساماندهی مسکن یک شنبه تقدیم هیات رئیسه مجلس می شود

صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از آماده شدن طرح ساماندهی مسکن و تقدیم آن در روز یک شنبه هفته آینده به هیات رئیسه مجلس خبر داد و گفت: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هفته گذشته دو جلسه مهم با وزیر راه و شهرسازی در روز یک شنبه و جلسه دیگر با معاونان وزارت راه و شهرسازی و مسئولان ارشد بانک مسکن در روز سه شنبه برگزار کرد.

وی افزود: کمیسیون عمران بعد از شنیدن تمام اظهارنظرها از سوی مقامات مسئول دولتی، طرح ساماندهی مسکن را آماده و تا روز یک شنبه هفته آینده آنرا تقدیم هیات رئیسه مجلس خواهد کرد. بر اساس این طرح دولت را موظف خواهد کرد تا در دو سال آینده، با اختصاص زمین به بخش خصوصی ۲ میلیون واحد مسکونی را برای دهک های یک تا پنج احداث و تحویل دهند.

نمابنده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اولویت جدی مجلس این روزها در حوزه مسائل اقتصادی، اشتغال و مسکن است تاکید کرد: برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن باید نسبت به احداث مسکن برای دهک های یک تا پنج اقدام شود. این روش باید با همکاری دولت و اختصاص زمین های دولتی به سازندگان عملیاتی شود. کمیسیون عمران معتقد است که علیرغم اینکه گغته می شود در کشور ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد باید احداث مسکن برای اقشار کم درآمد جدی گرفته شود چرا که این واحدهای خالی عمدتا واحدهای مسکونی لاکچری و لوکس هستند.

بدری در پاسخ به این سئوال که دولت تصور نمی شود تا این حد زمین داشته باشد که بتواند آنرا در اختیار بخش خصوصی و سازنده ها قرار دهد گفت: وزارت راه و شهرسازی و برخی سازمانها و وزارتخانه های دولتی، زمین هایی در داخل شهرها و بیرون از شهرها دارند که اگر برای ساخت تحویل داده شوند می توانیم مقدمات ساخت مسکن در دو سال آینده به میزان ۲ میلیون واحد مسکونی را مهیا کنیم.

وی تاکید کرد: در طرح تقدیم شده کمیسیون عمران مجلس به هبات رئیسه و همانطور که رئیس جمهور تاکید کرده تلاش خواهد شد تا دولت مکلف به تحویل زمین برای ساخت مسکن شود. در این طرح تلاش خواهد شد تا تسهیلات بانکی با نرخ سود تک رقمی به سازندگان اختصاص یابد تا بتوانیم گام محکمی برای ساخت مسکن اقشار کم درآمد برداریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که بحث زمبن سالهاست که در کشور حرف اول ساخت و ساز را می زند بنابراین این طرح که دولت مکلف به تحویل زمین برای ساخت و ساز شود تا حدودی سخت و دشوار خواهد بود؟ اظهار داشت: به هر حال باید بحث حذف زمین از قیمت تمام شده مسکن را بتوانیم حل کنیم تا این اقدام به خوبی عملیاتی شود. اگر این طرح تصویب شود و زمین در اختیار سازنده قرار بگیرد بدون شک می توان به اجرای طرح امیدوار شد.

بدری ادامه داد: در حال حاضر متوسط سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن در تهران ۷۵ درصد و در سایر شهرها و کلان شهرها ۶۰ درصد است و همه به خوبی بر این موضوع واقف هستیم اما به هر حال تنها نباید به طرح اقدام ملی مسکن و سیاستگذاری ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دل خوش باشیم.

وی تصریح کرد: باید برای ساخت مسکن با کیفیت از مصالح ساختمانی با قیمت ارزان استفاده شود تا سازندگان مسکن با قیمت تمام شده پایین احداث کنند. باید برای این منظور همانطور که برای مسکن مهر خط اعتباری در نظر گرفته شد برای این طرح نیز تسهیلات مناسب و یارانه ای در نظر کرفته شود.

تحلیل بازار

برچسب ها:

قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman