رکود ساخت و سازها در سایه گرانی مصالح

رکود ساخت و سازها در سایه گرانی مصالح
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۳ | ۱۳۹۹/۰۴/۲۹

نبود نظارت بر بازار مصالح‌ فروشان و آهن‌آلات در ایلام ساخت و ساز مسکن را رویای دست‌نیافتنی کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، آهن‌آلات و زمین، ساخت‌وسازها را در ایلام با رکود مواجه کرده است. این افزایش قیمت بسیاری از پروژه‌های در حال ساخت‌وساز را تعطیل و ادامه کار آنان را متوقف کرده است.

نبود نظارت بر بازار مصالح‌فروشان و آهن‌آلات، عدم اختصاص یارانه مصالح ساختمانی به سازندگان، وجود دلالان در این بازار،افزایش قیمت دلار و ارز دلایلی است که کارشناسان این صنف از آن به‌عنوان دلایل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و آهن‌آلات نام می‌برند.

آنان در شرایط فعلی که افزایش قیمت زمین، مصالح ساختمانی و آهن آلات را موثر در افزایش قیمت مسکن می‌دانند، بر این باورند که با این شرایط ساخت و خرید مسکن به رویای دست نیافتنی برای نسل جوان خواهد شد.

فیض‌منش که در بازار آهن‌فرشان ایلام در حال بررسی قیمت است گفت: در فروردین امسال قصد خرید آهن برای ساخت منزل مسکونی داشتم که به امید کاهش قیمت در فروردین خرید را به ماه‌های میانی سال ارجاع دادم ولی امروز آهنی که کیلویی هشت هزارتومان بود 12 هزار تومان است.

وی نرخ سایر مصالح را نیز عنوان و قیمت سیمان را 20 هزار تومان برای 40 کیلو عنوان می‌کند، آن‌هم اگر در بازار بتوان تهیه کرد.

فیض‌منش می‌گوید؛ "برخی از فروشندگان به امید اینکه سیمان گران‌تر شود، از فروش خودداری و عنوان می‌کنند و می‌گویند نداریم".

دیگر شهروند ایلامی که از نبود نظارت، رها بودن بازار و تماشاچی‌شدن مسئولان نظارتی گلایه دارد گفت: متاسفانه مدیریت بازار عرضه و تقاضای مصالح ساختمانی وجود ندارد.

وی این نبود مدیریت بر بازار مصالح ساختمانی را موجب افزایش اجاره بهاء و افزایش قیمت مسکن و به نوعی بیکاری بسیاری از شاغلان این کسب وکار عنوان کرد.

علی فاطمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی ایلام در بیان علت گرانی مصالح ساختمانی و افزایش قیمت‌ها گفت: ایلام تولیدکننده مصالح ساختمانی نیست و بیشتر مصالح از استان‌های دیگر به خصوص استان‌های یزد و اصفهان تامین می‌شود. بر این اساس علاوه بر اینکه افزایش قیمت تاثیر پذیر از گرانی کشوری در مصالح ساختمانی است، بُعد مسافت و دوری از مرکز نیز بر گرانی مصالح در ایلام تاثیرگذار است.

وی یادآرشد: رکود بازار نیز دلیل کم بودن برخی مصالح ساختمانی در استان ایلام عنوان کرد و گفت: مصالح ساختمانی در ایلام با حداقل سود به فروش می‌رسد، اما این فروش با حداقل سود در بازار ایلام نباید مورد غفلت مسئولان نظارتی در مهار رکود و گرانی شود.

به هرحال کرونا، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، نبود مدیریت کنترل عرضه و تقاضا علاوه بر بازارهای دیگر صنوف بازار آهن‌آلات و مصالح ساختمانی را نیز با رکود و افزایش قیمت مواجه کرده است؛ امید است مسئولان نظارتی بر بازار و مسئولان رده یک استان برای این نابسامانی چاره‌ای بیندیشند و ساخت‌وسازهای تعطیل‌شده و یا متوقف شده به سبب این گرانی را به چرخه فعالیت وارد کنند.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman