آگهی‌های نوبتی برای متهم گرانی اجاره‌بها

آگهی‌های نوبتی برای متهم گرانی اجاره‌بها
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۲ | ۱۳۹۹/۰۵/۲۸

رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای پس از استعفای وزیر ناکارآمد راه و شهرسازی، به شکل نوبتی به تطهیر و تمجید از وی می‌پردازند. آخرین بار روزنامه شرق، ضمن متنی مفصل و تقریباً یک صفحه‌ای که حالت رپورتاژ آگهی دارد، نوشت «به نظر می‌رسد عباس آخوندی خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌کند و امید وی به خاکستری‌هاست»!
به گزارش اخبار ساختمان، پیش از این مصاحبه نیز خبرگزاری دولتی خبر‌آن‌لاین به شکل مفصل و در چند قسمت به گفتگو با آخوندی پرداخته بود؛ و بعد برخی نشریات مانند اعتماد شماری از مجلات نیز در این زمینه به شکل کاملاً تبلیغاتی برای آخوندی یادداشت و مقاله یا مصاحبه منتشر می‌کنند. جالب این که در نوع این مطالب، او ژست روشنفکری و نظریه‌پردازی می‌گیرد؛ چنان که شهریور ۹۸ به روزنامه اعتماد گفته بود (و تیتر شده بود که) «من روشنفکری هستم که وارد حوزه اجرا شدم». روزنامه شرق نیز قبلاً تیتر «بحران سیاست‌ورزی» را برای مصاحبه خود با وزیر سابق راه و شهرسازی انتخاب کرده بود.

اما در نوع این مطالب سفارشی، تنها چیزی که غالباً پرداخته نمی‌شود کارنامه این وزیر بی‌کفایت و پرحاشیه است؛ چنان که حتی بعضاً با تقبیح روحانی هم مواجه شد. قیمت مسکن و اجاره بها به خاطر پنج سال وزارت آخوندی، با رشد سرسام‌آور سه تا چهار برابری مواجه شد؛ چرا که او از موضع یک مدیر ناتوان، اما مغرور، با افتخار می‌گفت در طول دوره وزارتش حتی یک مسکن هم نساخته است.

او مدعی بود دولت و وزارت متبوعش هیچ وظیفه‌ای درباره تولید و تأمین مسکن مورد نیاز مردم ندارد؛ و در مقابل تا توانست علیه مسکن مهر که نزدیک ۱۰ میلیون نفر را صاحب خانه کرد بدگویی کرد.

آخوندی ضمناً وعده‌هایی نظیر مسکن اجتماعی را هم داد که هرگز حتی در حد ساخت و عرضه یک واحد قابل ارزیابی هم اجرایی نشد. وی در عوض، تبدیل به توجیه‌کننده سیاست خارجی غربگرایانه شده بود و در آستانه انتخابات مجلس توانست با آوردن سه فروند هواپیما به کشور نمایش تبلیغاتی درباره گشایش پسابرجامی اجرا کند. اما پس از برگزاری پوپولیستی انتخابات، تمام قرارداد‌ها و توافق‌های کذایی با بوئینگ و ایرباس تحت عنوان حربه صد‌ها فروند هواپیما، روی کاغذ ماند و حتی یک دلار خسارت نیز از طرف غربی دریافت نشد؛ چرا که اصلاً جریمه و خسارتی پیش‌بینی نشده بود و گویا آن نمایش توافق، صرفاً تاریخ مصرف انتخاباتی داشت.

برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که آخوندی با توجه به ثروت صد‌ها میلیاردی، با هزینه کردن‌های ماه‌های اخیر، دنبال فراموشاندن کارنامه سیاه خود در حوزه مسکن (و راه‌سازی) است.

مسئولان دستگاه قضایی در ماه‌های اخیر بر ضرورت تعقیب مدیران متخلف و خائن به خاطر «ترک فعل» در حوزه مدیریت‌شان تأکید کرده‌اند و به نظر می‌رسد همین جدیت، یکی از دلایل تقلای آخوندی و رسانه‌های اجاره‌ای برای ساختن تصویری وارونه از این وزیر بدکارنامه‌ای است که بزرگ‌ترین آسیب‌ها و خسارت‌ها را به زندگی مردم زد؛ و در حالی که می‌توانست بدون توجه به تحریم‌ها، حوزه مسکن را به عنوان یک پیشران بزرگ اقتصادی، تبدیل به فرصت رونق تولید و اشتغال و تأمین نیاز اساسی مردم کند، تبدیل به تهدید و خسارتی بزرگ برای کشور کرد.

دانشجو

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman