قیمت واحدهای مسکن ملی عادلانه نیست

قیمت واحدهای مسکن ملی عادلانه نیست
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۳ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۵

قیمت‌های اعلام‌شده مسکن ملی در استان زنجان موجی از اعتراضات متقاضیان را در پی داشته است چرا که با شرایط اقتصادی موجود بسیاری از متقاضیان توانایی بازپرداخت اقساط اعلام‌شده ساخت مسکن و زمین را ندارند.
به گزارش اخبار ساختمان، طرح اقدام ملی مسکن یک طرح حمایتی دولت برای خانه‌دار کردن افرادی است که تاکنون به‌دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند منزل مناسبی برای خود خریداری کنند و هدف این طرح نیز افزایش تولید مسکن و تأمین نیاز جامعه است که بتواند در بلندمدت تغییری در بازار مسکن کل کشور ایجاد کند.

این طرح از همان ابتدا به‌شدت مورد استقبال زنجانی‌ها و دیگر مردم کشور قرار گرفت به‌طوری که ظرفیت ثبت‌نام در استان زنجان در همان 40 دقیقه نخست تکمیل شد و عده‌ای کثیر از ثبت‌نام جا ماندند و به‌خاطر همین موضوع مسئولان وزارت‌خانه تصمیم گرفتند برای استان زنجان و سایر استان‌هایی که متقاضی زیادی دارند مجدداً مهلت ثبت‌نام در نظر بگیرند. بالاخره پس از دو مرحله ثبت‌نام در استان حدود 27 هزار متقاضی ثبت‌نام کردند و در لیست دریافت‌‌کنندگان طرح ملی مسکن در استان قرار گرفتند که البته پس از پایش به 14 هزار نفر رسیدند.

پس از اینکه در خرداد و تیرماه از اکثر متقاضیان مسکن قسط نخست حدود 400 میلیون ریال دریافت شد، از چند روز گذشته میزان پرداخت اقساط، قیمت زمین و قیمت تقریبی این مسکن‌ها در استان مشخص شده است و عده بسیاری از متقاضیان در کمال تعجب با قیمت‌های افسارگسیخته مسکن ملی که طرحی دولتی است مواجه شده‌اند زیرا تصور بر این بود که این طرح نیز همچون مسکن مهر با اقساط کمتر به متقاضیان واگذار شود، با این حال توان پرداخت اقساط از عده‌ای از مردم ساقط است و با این شرایط بسیاری از متقاضیان توان پرداخت این مبلغ را ندارند.

اما سؤال این است؛ این قیمت‌گذاری‌ها بر اساس چه‌مبنایی صورت گرفته است؟ سرانجام ثبت‌نام‌کنندگان این طرح که توانایی پرداخت تمام اقساط و هزینه زمین را ندارند، چه خواهد شد؟ آیا این قیمت‌ها عادلانه است؟

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن، ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری مسکن ملی مصوب شورای مسکن استان است اظهار داشت: در طرح اقدام ملی مسکن دو حالت متفاوت برای واگذاری مسکن به متقاضیان وجود دارد؛ یا مسکن با زمین اجاره رایگان 99 ساله داده می‌شود یا اینکه زمین به فرد متقاضی فروخته می‌شود و سند قطعی بعد از پنج سال به نام شخص صادر می‌شود.

وی افزود: در مسکن 99 ساله مصوب شده است که اگر قیمت زمین یک‌سوم قیمت ساخت باشد، زمین با شرایط 99 ساله به‌شکل رایگان واگذار شود ولی اگر زمین قیمت بالاتری نسبت به ساخت داشته باشد به‌شکل اقساطی مورد فروش قرار بگیرد و پس از تحویل واحدها قیمت زمین بین چند متقاضی تقسیم شود.

معاون مسکن ساختمان راه و شهر‌سازی استان زنجان با ادعای اینکه قیمت‌گذاری مسکن ملی در استان زنجان کاملاً مناسب با سطح درآمدی مردم است گفت: تسهیلات 100 میلیون‌تومانی با دوره باز‌پرداخت 10 ساله با دو سال دوره تنفس به‌عنوان یک امتیاز مثبت در این طرح در نظر گرفته شده است و از سویی دیگر بعد از ساخت و ثبت سند مردم قادر به فروش مسکن خواهند شد.

وی با ابراز اینکه سعی شده است زمین‌ها در نقاط مختلف شهر پراکنده باشد و همه افراد با هر بضاعتی بتوانند خرید مسکن ملی را داشته باشند عنوان کرد: دولت در حال حمایت از مردم است و طرح اقدام ملی مسکن فقط مختص دهک‌های چهار تا هفت در نظر گرفته شده است و این دهک‌ها می‌توانند هزینه اقساط مسکن را پرداخت نمایند.

وی خاطرنشان کرد: 10 تا 15 درصد متقاضیان طرح ملی در دهک یک تا سه بودند که مورد شناسایی قرار گرفتند، با این حال از نهاد‌های کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مستضعفان درخواست شد مطابق با وظیفه خود کمک‌های مالی لازم را برای افراد شناسایی‌شده در نظر بگیرند تا این افراد نیز بتوانند از طرح اقدام ملی مسکن استفاده نمایند.

با این تفاصیل همه منتظر هستند ببینند سرانجام طرح اقدام ملی مسکن به کجا می‌رسد و از حالا فکر پرداخت اقساط تسهیلات متقاضیان را دچار استرس و اضطراب کرده است و برخی از افراد به‌دلیل این‌که دخلشان با خرجشان یکی نیست به‌فکر انصراف از طرح افتاده‌اند، و با قیمت افسارگسیخته مسکن که هر روز در حال جهش است دیگر امید به خانه‌داشتن تبدیل به محال‌ترین امور برای بسیاری از افراد جامعه شده است.

در پایان باید از مسئولان درخواست کرد که در این موضوعات اساسی کمی منصفانه‌تر و ‌دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنند تا متقاضیان واقعی بتوانند صاحب خانه شوند، درست است که مقایسه قیمت مسکن ملی با قیمت فعلی در بازار بسیار ارزان است ولی نباید ملاک قیمت‌گذاری قیمت بازار باشد چرا که قیمت‌های کنونی در بازار حبابی افزایش یافته است.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman