توسط فعالان صنعت ساختمان در خراسان رضوی بررسی شد؛

طرح مسکن ملی نیاز به بازبینی دارد

طرح مسکن ملی نیاز به بازبینی دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۳ | ۱۳۹۹/۰۸/۱۸

باوجود اینکه هنوز پرونده‌ مسکن مهر در بسیاری از استان‌ها از جمله خراسان رضوی باز است اما پرونده دیگری به نام طرح مسکن ملی توسط دولت گشوده شده که بنا بر اظهارات بسیاری از دست‌اندرکاران در صورت عدم بازبینی در آن شاهد بروز مشکلات جدیدی در این حوزه خواهیم بود.
به گزارش اخبار ساختمان، طرح اقدام ملی مسکن، جدیدترین طرح خانه‌دار کردن مردم در کشور است البته برخی از کارشناسان این طرح را واقع‌بینانه‌تر از نمونه شکست‌خورده سلف خود یعنی مسکن مهر ارزیابی می‌کنند.

در این طرح قرار است خانه‌های مسکن ملی با مجموعه‌ای از آورده متقاضیان، زمین دولتی، تسهیلات در محدوده‌های شهری ساخته شود تا مانند مسکن مهر با مشکل زیرساخت‌ها مواجه نباشد.

کمبود مسکن رفع نمی‌شود

در همین راستا علی استاد معین یکی از فعالان حوزه ساختمان در مشهد می‌گوید: امیدواریم این طرح ماحصل آزمون‌وخطاهایی باشد که در پروژه‌های قبلی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه با چهار میلیون کاستی مسکن در کشور مواجه هستیم عنوان می‌کند: در طرح اقدام ملی قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شود که خود واضح است این واحدها تنها ۱۰ درصد کمبود مسکن را جبران خواهد کرد.

این انبوه‌ساز بابیان اینکه بازوی اصلی تولید مسکن کشور، بخش خصوصی است، بیان می‌کند: دولت اگر واقعاً تصمیم به حل و تأمین مسکن دارد باید با تسهیل قوانین و مقررات مزاحم، از ظرفیت این بخش استفاده کند.

استاد معین اظهار می‌کند: در طرح اقدام ملی تولید مسکن قرار است طی ۲ سال ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث و به متقاضیان تحویل شود این در حالی است که باوجود وعده‌های بسیار برای اتمام واحدهای باقیمانده مسکن مهر و گذشت بیش از شش سال از دولت هنوز بیش از ۳۰۰ هزار متقاضی مسکن مهر واحدهای خود را تحویل نگرفته‌اند.

وی توصیه می‌کند: درواقع اگر دولت به دنبال رفع مشکل مسکن اقشار کم‌درآمد است، شاید بهینه‌ترین راه در حال حاضر تکمیل واحدهای باقیمانده از طرح مسکن مهر باشد که اتفاقاً هزینه بخش زیادی از آن از محل بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر قابل تأمین است.

این کارشناس حوزه مسکن می‌گوید: از طرفی در این طرح هیچ تسهیلاتی برای مردم متقاضی مشارکت در ساخت در نظر گرفته نشده است و دولت هم غیر از زمین رایگان نقشی در تأمین مالی آن ایفا نخواهد کرد، بنابراین به نظر می‌رسد این طرح نمی‌تواند اقشار کم‌درآمد را خانه‌دار کند.

قیمت‌ها کارشناسی شده نیست

عضو هیئت‌مدیره و دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی نیز اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن درمجموع طرح خوبی است اما خانواده باید در ابتدا حداقل ۴۰ میلیون تومان پس‌انداز داشته باشد.

نعمت‌الله ظریف بابیان اینکه دولت قیمت هر متر ساختمان را در قالب این طرح بین دونیم الی سه میلیون تومان در نظر گرفته است افزود: این رقم با توجه به افزایش‌ قیمت های جاری بسیار کم است و با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، این قیمت کارشناسی شده نیست.

وی بابیان اینکه افزایش قیمت‌ها به‌طور حتم این طرح را نیز با مشکل ساخت روبرو خواهد کرد ادامه می دهد: در حال حاضر قیمت فولاد به کیلویی ۱۵ هزارتومان رسیده است و همه‌چیز با افزایش قیمت مواجه شده است.

عضو هیئت‌مدیره و دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی عنوان می کند: دستمزد کارگر در ابتدای سال روزانه ۱۰۰ هزار تومان بود اما امروز به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است و لذا امسال چندین بار قیمت دستمزدها افزایش یافت و از همین رو این طرح باقیمت‌های عنوان‌شده قابل‌اجرا نیست.

ظریف با بیان اینکه با این قیمت‌ها طرح اقدام ملی مسکن به سرانجام نمی‌رسد مگر اینکه قیمت‌ها تعدیل شود یا قیمت وام افزایش یابد و اقساط آن طولانی‌مدت باشد اظهار می کند: در این راستا باید قیمت هر قسط آن بین یک الی یک و نیم میلیون تومان تعیین شود تا خانواده‌های معمولی که جزو دهک‌های چهار و پنج جامعه و جامعه هدف این طرح هستند نیز امکان بازپرداخت آن را داشته باشند و الا این طرح به سرانجام نخواهد رسید.

قوانین حمایتی نیازمند شفاف‌سازی است

عضو هیئت‌مدیره و دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی بابیان اینکه دولت می‌بایست مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی را برای انبوه‌سازان تعریف کند به ما می گوید: قوانین بیمه و مالیات در این حوزه باید مشخص و شفاف تعریف شود تا انبوه‌ساز بااطلاع کامل وارد کارشده و تجربه مسکن مهر تکرار نشود.

ظریف در این راستا بیان می‌کند: به‌طور مثال در طرح قبلی انبوه سازان مشمول برخی معافیت‌های مالیاتی و هم چنین پرداخت بیمه شدند اما با تغییر دولت این معافیت ها نیز لغو شد و دولتمردان جدید ادعا کردند که اعتقادی به این طرح نداشته و تأمین اجتماعی و دارایی نیز متأسفانه از وضعیت سوءاستفاده کرده و حسابرسی ده سال قبل را انجام دادند!

وی عنوان می کند: متأسفانه به ما اعلام شد که از ۱۰ سال پیش معافیت پروژه‌های انبوه‌سازان لغو شده و دیوان عدالت اداری کشور مصوبه هیئت‌وزیران را لغو کرده و لذا این موضوع جای سؤال دارد که چرا بعد از ده سال باید به زیر قول و قرار های گذشته زد؟

عضو هیئت‌مدیره و دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی اذعان می‌کند: وقتی انبوه‌سازان واحدهای خود را تحویل داده‌اند و دست آن‌ها را از زمین و زمان کوتاه است حال این هزینه‌ها را از کجا باید بپردازند؟

احتیاط انبوه‌سازان

این انبوه‌ساز بیان می‌کند: این‌یکی از همین اشکالات دولت است یعنی حالا بعد از ۱۰ سال به‌یک‌باره مصوبه را نقض را و تأمین و اجتماعی و اداره مالیات را موظف به محاسبه پروژه‌ها و معافیت‌ها می‌کنند لذا با این تفاسیر آیا دلگرمی برای انبوه‌ساز برای ادامه کار باقی می‌ماند؟

وی تأکید می کند: در طرح ملی مسکن نیز باید این قوانین توسط دولت شفاف‌سازی شود و دیگر اشتباهاتی به این شکل رخ ندهد تا سازنده تکلیف خود را بداند.

ظریف تاکید می‌کند: متأسفانه در موردی که اشاره شد انبوه‌سازان دچار ضرر و زیان شدند و لذا خیلی بااحتیاط گام برمی‌دارند از همین رو طرح اقدام ملی نیز تاکنون حرکت اجرایی از سوی دولت مشاهده نشده و اگر هم شروع‌شده به پیشرفت قابل‌توجهی دست نیافته است.

وی یادآور می شود: طرح اقدام ملی، همان چیزی است که دولت باید بسترهای لازم جهت فعال‌سازی پروژه‌های انبوه‌سازی را فراهم کند ولی آن‌طور که بایدوشاید در استان و به‌ویژه شهر مشهد که با مشکل تأمین مسکن روبروست و نیاز به ساخت ۴۰۰ هزار واحد دارد اجرا نمی‌شود.

عضو هیئت‌مدیره و دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی اظهار می‌کند: حدود ۲۵ هزار واحد برای این شهر در قالب طرح اقدام ملی مسکن پیش‌بینی‌شده و در حال انجام است و این در حالی است که بازهم همان آمار ۲۰ درصدی نیاز مسکن محقق می‌شود و به نیاز واقعی متقاضیان پاسخ نمی‌دهد!

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman