رایج ترین سیستم های گرمایشی ساختمان

رایج ترین سیستم های گرمایشی ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۰ | ۱۴۰۰/۰۳/۱۸

انواع مختلفی از سیستم های گرمایشی ساختمان از دیرباز به اشکال ابتدایی تر در اختیار افراد بوده تا آسایش و زندگی مطلوب تری را برای بشر فراهم سازد و تا به امروز با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، این تجهیزات نیز دستخوش تغییرات اساسی شده و به شکل مدرن امروزی تبدیل شده اند.

به گزارش اخبار ساختمان، در این مقاله از مجله دماپویا به معرفی رایج ترین سیستم های گرمایش ساختمان پرداخته ایم. انواع مختلفی از سیستم های گرمایشی ساختمان از دیرباز به اشکال ابتدایی تر در اختیار افراد بوده تا آسایش و زندگی مطلوب تری را برای بشر فراهم سازد و تا به امروز با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، این تجهیزات نیز دستخوش تغییرات اساسی شده و به شکل مدرن امروزی تبدیل شده اند.

 

همگی سیستم های حرارتی از طریق مصرف سوخت و یا دیگر انرژی های مشابه با هدف گرم کردن فضای داخلی ساختمان برای روزهای سرد زمستانی طراحی و ساخته شده اند. میتوان گفت یکی از اولویت های اصلی در ساخت هر تاسیسات ساختمانی بهره مندی از سیستم گرمایشی مناسب است. برای خرید این تجهیزات هنگام مراجعه به بازار با انواعی از رایج ترین سیستم های گرمایشی ساختمان مواجه خواهید شد که هر دستگاه دارای عملکرد مختص به خود می باشد؛ البته تمامی آن ها از یک الگو کارکرد و قاعده مشخصی پیروی می کنند. عوامل و نکات متعددی به منظور انتخاب سیستم گرمایشی مناسب وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها می توانید علاوه بر صرفه جویی در هزینه های خرید، بیشترین بازدهی را از دستگاه خود انتظار داشته باشید.

 

با توجه به گستردگی و تنوع این تجهیزات، پیشنهاد می دهیم پس از مطالعه، نسبت به خرید برترین سیستم گرمایشی برای سازه ساختمانی خود اقدام نمایید. به عنوان مثال یکی از نکات حائز اهمیت در این خصوص متراژ ساختمان و نوع کاربری آن است که در ادامه قصد داریم رایج ترین سیستم های گرمایشی ساختمان را به طور کامل شرح دهیم.

 

برترین سیستم های گرمایشی برای زمستان

 

همانطور که اشاره شد انواع سیستم های گرمایشی ساختمان دارای زیرشاخه های متفاوتی است؛ اما با توجه به مقاله حاضر می توان تعدادی از آن ها را در لیست رایج ترین سیستم های گرمایش ساختمان قرار داد و میتوان از آن ها به عنوان مرسوم ترین تجهیزات مورد استفاده در اکثر ساختمان های مسکونی و یا تجاری نام برد.

 

برای انتخاب این تجهیزات عواملی از قبیل نوع و دسترسی به سیستم سوخت رسانی، اقلیم جغرافیایی، میزان هزینه ها نقش موثری دارند. بنابراین شما عزیزان با در نظر داشتن این نکات کلیدی می توانید خریدی بهینه و مقرون به صرفه را تجربه کنید. از رایج ترین سیستم های گرمایشی ساختمان می توان به بخاری، موتورخانه، پکیج و انواع هیتر اشاره داشت که همگی با هدف دریافت انرژی گرمایی از سوخت و انتقال آن به فضای داخلی و در نتیجه گرم کردن آن طراحی و ساخته شده اند. البته ناگفته نماند که این سیستم ها از نظر عملکرد ممکن است دارای تفاوت هایی با یکدیگر باشند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

 

بخاری

 

استفاده از بخاری یکی از متداول ترین روش های گرم کردن و از رایج ترین سیستم های گرمایشی ساختمان می باشد. این وسیله در مدل ها و سایزهای مختلفی تولید و در بازار موجود می شود تا نیاز مشتریان گوناگون را تامین نماید. به طور عمده بخاری با مصرف سوخت گاز و تبدیل آن به شعله، گرمای مورد نیاز را ایجاد می کند و آن را به محیط اتاق منتقل می نماید. بخاری از کنار هم قرار گرفتن اجزای ساده ای از قبیل جرقه زن، ترموکوبل، مشعل گاز، شیشه های نشکن، لوله ی اتصال گاز، و در نهایت یک محفظه تشکیل شده است که همگی این قطعات را در برمی گیرد. هنگام تشکیل شعله مقداری دود و گازهای سمی ایجاد می شود که از طریق دودکش، مواد حاصل از احتراق را به فضای بیرونی ساختمان منتقل می کند. به دلیل قرار گیری این تجهیزات در فضای داخلی شکل ظاهری آنها از اهمیت خاصی برخودار است.

 

در حال حاضر بخاری هایی که در بازار وجود دارند، اغلب از ظاهری شیک و مدرن برخوردار اند که با قرار گرفتن در هر فضا و دکوراسیون، زیبایی آن را دو چندان می کنند. از انواع مدل های بخاری میتوان به نوع دیواری و زمینی در دو مدل دودکش دار و بدون دودکش اشاره داشت که هریک از این مدل ها به دلیل تولید گاز مونوکسید کربن نیازمند رعایت و نکات ایمنی برای حفظ جان ساکنین ساختمان الزامی ست. میتوان از بخاری در منازل مسکونی، دفترکار، فضاهایی با متراژ حداکثر 100 متر مربع به منظور تامین انرژی گرمایشی بهره مند شد. از نکات بسیار مهم حین خرید بخاری توجه به علامت استاندارد آن است. سیستم هایی که با این علامت به فروش می رسند، از نظر کیفیت و استاندارد ملی مورد ارزیابی و کنترل قرار گرفته اند.

 

موتورخانه

 

 موتورخانه یکی از قدیمی ترین و رایج ترین سیستم های گرمایشی ساختمان به شمار می آید. به طور معمول در ساختمان های چند طبقه و یا با متراژ بالا به دلیل نیاز به گرمایش بیشتر، فضایی برای سیستم موتورخانه در نظر گرفته می شود. این سری از سیستم های گرمایشی ساختمان از کنار هم قرار گرفتن اجزای مختلفی از قبیل پکیج، دیگ، بویلر، مشعل و اتصالات تشکیل شده اند که وظیفه ی تامین آبگرم مورد نیاز رادیاتورها را به عهده دارند. آب ورودی به دیگ به وسیله شعله‌ی مشعل، و یا از طریق پکیج، گرم شده و از طریق لوله کشی به سیستم گرمایشی ساختمان منتقل می شود.

 

موتورخانه ها علاوه بر تامین آبگرم مورد نیاز، مدار گرمایشی ساختمان، آبگرم مصرفی مورد نیاز جهت انجام امور روزمره نظیر استحمام، آشپزی، شست و شو را نیز تامین می سازد. بنابراین میتوان گفت با بهره مندی از موتورخانه دیگر وسایل و سیستم های گرمایشی ساختمان را می توان حذف کرد در نتیجه در بسیاری از هزینه های اقتصادی صرفه جویی کرد.

 

به طور معمول موتورخانه ها حین عملکرد سر و صدای نسبتا زیادی دارند؛ بنابراین بهتر است فضایی مجزا از محل سکونت برای ایجاد موتورخانه در نظر گرفت، که بدون ایجاد مزاحمت برای ساکنین، آبگرم مورد نیاز مدار گرمایشی را فراهم کند. به منظور احداث و ایجاد موتورخانه، عواملی از قبیل متراژ ساختمان، نوع سوخت مصرفی و سیستم گرمایشی ساختمان را بایستی در نظر داشت.

 

پکیج

 

در حال حاضر پکیج یکی از کاربردی ترین و رایج ترین سیستم های گرمایشی ساختمان به شمار می رود. پکیج های گرمایشی نوع پیشرفته موتورخانه اند که با توجه به سطح ایمنی بسیار بالا و عدم اشغال فضای مفید ساختمان به یکی از پرکاربردترین نوع در این زمینه تبدیل شده است. پکیج گرمایشی با ظرفیت حرارت دهی متفاوتی در دو موقعیت نصب دیواری و زمینی، تولید و ارائه می شود که توسط شرکت های داخلی و خارجی روانه بازار رقابت می گردد. پکیج های گرمایشی وظیفه ی تامین آبگرم مورد نیاز رادیاتورها را به عهده دارند.

 

علاوه بر آن، آبگرم مصرفی مورد نیاز ساکنین ساختمان را نیز فراهم می سازد. به سبب ابعاد و حجم کم آن، قابل نصب در آشپزخانه بین کابینت ها می باشد. لازم به ذکر است از مزیت های منحصر بفرد پکیج، کاربرد آن در هر واحد به صورت مستقل است. پکیج دیواری در ظرفیت حرارت دهی 22 الی 36 کیلووات، مورد استفاده در ساختمان هایی با حداکثر 300 مترمربع، و پکیج های زمینی به دلیل تامین حجم آبگرم بیشتر، در ساختمان های چندطبقه و با متراژ بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

پیش از خرید پکیج گرمایشی، بایستی به ظرفیت حرارت دهی آن دقت داشت و با توجه به متراژ ساختمان و موقعیت جغرافیای محل طرفیت متناسب با نیاز را انتخاب نمود، همچنین به علت قرار گیری در فضای داخلی شکل ظاهری دستگاه از اهمیت ویژه ای برخودار است. از این مدل سیستم های گرمایشی ساختمان می توان در منازل مسکونی، آبدارخانه ها و ادارات بهره مند شد.

 

هیتر گازی و گازوئیلی

 

هیترها یکی دیگر از انواع رایج ترین سیستم های گرمایشی ساختمان هستند که در واقع در آن دسته از تجهیزات حرارتی اند در دو مدل گازسوز و گازوئیل سوز، تولید و در بازار موجود می شوند. درون هیتر یک فن دمنده قرار دارد که هوای گرمایشی ایجاد شده را به اطراف دستگاه منتقل می کند. هیترها در ظرفیت حرارت دهی متنوعی طراحی و تولید می شوند به طور عمده از هیتر در محیط هایی نظیر بانک ها، رستوران ها، مساجد، سالن های اجتماعات، به عنوان سیستم گرمایشی و جهت تامین هوای گرم بهره مند می شوند. هیترهای گازی و یا گازوئیل سوز در برخی مدل ها نیازی به راه خروجی و نصب دودکش ندارند بنابراین در مکان هایی که با محدودیت مواجه هستند میتوان از این سری سیستم های گرمایش ساختمان بهره مند شد، همچنین انرژی کمتری برای ایجاد هوای گرم مصرف می کنند.

 

گفتنی است که از ویژگی های منحصر بفرد هیتر گازی و گازوئیلی سطح ایمنی بالای آنهاست که احتمال خفگی با گاز و آتش سوزی در آنها را به حداقل می رساند. هیترها در مدل های فن دار، بدون فن و تابشی طراحی و ساخته می شوند که هنگام انتخاب و خرید این تجهیزات لازم است که متراژ ساختمان همچنین نوع سوخت مصرفی آن را در نظر داشت که بهترین خرید را با بالاترین بازدهی انتخاب کرده باشید. شما عزیزان می توانید انواع تاسیسات ساختمان در مدل ها و ظرفیت های گوناگون را از فروشگاه دماپویا خریداری نمایید.

 

همچنین شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های سرمایشی اقدام نمایید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman