سرما و بارش کابوس مردم زلزله‌زده کوهرنگ

سرما و بارش کابوس مردم زلزله‌زده کوهرنگ
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۸/۰۹

کوهرنگ یکی از شهرستان‌های محروم در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، زلزله ۵.۷ ریشتری ۱۲ مهرماه در این شهرستان که موجب وارد آمدن خسارات به منازل مسکونی روستایی و شهری شد و میزان محرومیت در این منطقه را بیش از گذشته نمایان کرد، خانه‌های ساخته شده از سنگ و گل بر اثر اولین تکانه‌های زلزله تخریب شدند و ساکنان آن‌ها در این فصل سرد در چادرهای هلال‌احمر سکونت دارند.

به گزارش اخبار ساختمان، قطعا بارش برف و باران در شرایط فعلی که چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی شدید و کم‌آبی است، باعث خوشحالی همگان خواهد شد، اما شاید این بارش‌ها در شرایطی که مردم زلزله‌زده در چادر اسکان داده شده‌اند و فکری برای اسکان موقت آن‌ها نشده است، چندان خوشایند نباشد.

شهرستان کوهرنگ جزو مناطق سردسیر در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود و هرساله با اولین بارش برف و باران شدید راه‌های ارتباطی بسیاری از روستاها در بخش بازفت، صمصامی، لبد و سرآقاسید بسته می‌شود و دسترسی به این روستاها از طریق زمینی بسیار دشوار است، بنابراین بازسازی مناطق زلزله‌زده باید با سرعت آغاز شود و تا قبل از اتمام ساخت و ساز زلزله‌زدگانی که خانه‌های آن‌ها به‌صورت صد درصد تخریب شده است در مکانی امن اسکان داده شوند.

از ساعات اولیه وقوع زلزله مسئولان در منطقه زلزله‌زده حضور پیدا کردند و پس از آن نیز تعدادی از مسئولان کشوری از منطقه زلزله‌زده کوهرنگ بازدید میدانی به‌عمل آوردند، در چند روز گذشته نیز اسماعیل نجار- رئیس مدیریت بحران کشور در کوهرنگ حضور پیدا کرد و خبرهای خوبی از تخصیص اعتبار برای مناطق زلزله‌زده داشت، امید است تا قبل فرارسیدن بارش‌ها رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در دستور کار قرار بگیرد.

قطعا ساخت و ساز در روستاهای زلزله‌زده شهرستان کوهرنگ به‌علت پراکندگی و تعداد بالا با چالش‌های بسیاری مواجه است، مسئولان برای تسریع در روند خدمات‌رسانی تدابیری اندیشیده‌اند، اما در حال حاضر مردم زلزله‌زده چشم‌انتظار تحقق وعده‌های مسئولان هستند.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در منطقه زلزله‌زده کوهرنگ مورد توجه قرار بگیرد، بحث وقوع پس‌لرزه‌های متعدد در این شهرستان است، این پس‌لرزه‌ها که گاهی شدت آن‌ها به بالای ۳.۵ ریشتر نیز می‌رسد می‌تواند باعث تخریب منازل آسیب‌دیده نیز شود و جان ساکنان را به خطر بیندازد.

پس‌لرزه‌ها هم‌چنان کوهرنگ را می‌لرزاند

مرتضی زمانپور- فرماندار شهرستان کوهرنگ در تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در این شهرستان، اظهار کرد: در تاریخ ۱۲ مهرماه سال‌جاری زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر در این شهرستان رخ داد، تاکنون بیش از ۵۵ پس‌لرزه این منطقه را تحت تاثیر قرار داده و پس‌لرزه‌ها نیز هم‌چنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه زلزله در شهرستان کوهرنگ تلفات جانی در پی نداشت، عنوان کرد: از دلایل تاثیرگذار در این مسئله مقاوم‌سازی ۴۵ درصد منازل مسکونی در این شهرستان، عمق بالای زلزله و کوچ عشایر درون کوچ از منطقه بازفت به علت کاهش دما بود و اکثر خانه‌های عشایری از سکنه خالی بودند.

زمانپور افزود: به منازل مسکونی در ۲۲۳ روستا در شهرستان کوهرنگ خسارت وارد شده است، بسیاری از منازل دچار ترک‌خوردگی‌های عمیق شده‌اند، تعدادی از خانه‌ها نیز به‌طور کامل تخریب شده و قابل سکونت نیست و رانش زمین مشکلاتی را برای خانوارهای روستایی به‌وجود آورده است.

زمانپور با اشاره به حضور دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در مناطق زلزله‌زده از ساعات ابتدایی وقوع حادثه، توضیح داد: در گام اول ۲۰۰ خانوار توسط جمعیت هلال‌احمر اسکان اضطراری داده شدند و اقلام اولیه مورد نیاز خوراکی در بین آنان توزیع شد.

فرماندار کوهرنگ از تشکیل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده و قرارگاه جهادی بازسازی مناطق زلزله‌زده در این شهرستان خبر داد و گفت: برآورد خسارت‌ها به اتمام رسید و به وزارت کشور ارسال شد، در حد توان اقدامات برای زلزله‌زدگان انجام شده است، اما برای ارائه بیش‌تر خدمات نیازمند حمایت دولت و تخصیص اعتبار هستیم.

وی از وارد شدن خسارت به ۴۲ مدرسه در شهرستان کوهرنگ خبر داد و بیان کرد: تعدادی از چشمه‌های تامین آب روستائیان بر اثر زلزله دچار آسیب و برخی ناپدید شده‌اند، برای بهینه‌سازی این چشمه‌ها نیازمند اعتبار هستیم.

آواربرداری منازل تخریب شده از زلزله در تعدادی از روستاهای کوهرنگ آغاز شده است

فرشید ریاحی- مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آخرین وضعیت خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان در شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: این نهاد از ساعات ابتدایی وقوع زلزله در منطقه حضور پیدا کرد و پس از آسیب‌شناسی برآورد خسارات وارده به منازل مسکونی را انجام داد.

وی افزود: خدمات فنی و مهندسی توسط بنیادمسکن انقلاب اسلامی در مناطق زلزله‌زده شهرستان کوهرنگ درحال ارائه به مردم بوده، همچنین نقشه‌های ساختمانی آماده ارائه به متقاضیان ساخت مسکن در شهرستان کوهرنگ است.

ریاحی از آغاز آواربرداری منازل آسیب‌دیده از زلزله در برخی از روستاهای شهرستان کوهرنگ خبر داد و بیان کرد: برخی از خانه‌های آسیب‌دیده به هیچ عنوان قابل سکونت و مرمت نیستند و باید در اسرع وقت عملیات بازسازی آن‌ها آغاز شود، در گام دوم منازلی که قابلیت اسکان دارند و ساکنان آن‌ها باتوجه به شرایط اقلیمی امکان اسکان موقت را ندارند، بازسازی خواهند شد.

مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: تلاش می‌شود از فرصت به‌وجود آمده برای مقاوم‌سازی و بازسازی منازل آسیب‌دیده نیازمند تعمیر نیز استفاده شود و این منازل نیز بازسازی شود.

وی با بیان اینکه در مناطق مختلف شهرستان کوهرنگ شعبه بانک وجود ندارد، عنوان کرد: این مسئله برای اخذ تسهیلات مردم را دچار مشکل می‌کند، هماهنگی لازم با دهیاران صورت گرفته تا مردم نیاز به مراجعه به مرکز شهرستان و استان نداشته باشند.

ریاحی با تاکید بر اینکه ۸۰ واحد مسکونی تا قبل از آغاز بارش‌ها باید بازسازی شود، خاطرنشان کرد: می‌توان برای تسریع در روند ساخت و ساز از منازل پیش‌ساخته استفاده کرد.

توزیع اقلام امدادی بین ۱۴۵۰ خانواده زلزله‌زده در کوهرنگ

ایرج کیانی- مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در زلزله شهرستان کوهرنگ پنج نفر مصدوم توسط جمعیت هلال‌احمر به مراکز درمانی انتقال داده شدند، اظهار کرد: تمام هزینه‌های درمان مصدومان و عمل جراحی دو مصدوم نیز توسط هلال‌احمر پرداخت شد.

وی بیان کرد: تاکنون بین ۱۴۵۰ خانوار زلزله‌زده چادر، موکت و موادغذایی توزیع شده است، تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر باتوجه به پس‌لرزه‌های زلزله در منطقه حضور دارند.

بیمارستان کوهرنگ تجهیزات و امکانات ندارد

حجت‌الاسلام حسین‌پور- امام جمعه کوهرنگ با اشاره به وجود محرومیت‌ها در شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: یکی از مشکلات زلزله‌زدگان برای بازسازی منازل زلزله‌زده بروکراسی اداری بالا است، باید این بروکراسی حذف شود.

وی با اشاره به فرارسیدن فصول سرد سال، گفت: امکان اسکان زلزله‌زدگان در چادر وجود ندارد و باید بازسازی مناطق زلزله‌زده تسریع شود و گروه‌های جهادی وارد عمل شوند.

حسین‌پور با بیان اینکه در بیمارستان کوهرنگ تجهیزات و امکانات کافی وجود ندارد، تصریح کرد: این ضعف‌ها مانع خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان در بحران‌ها می‌شود و در بسیاری از مواقع باید مصدومان و بیماران به مرکز استان منتقل شوند.

ایسنا


برچسب ها:

زلزله ،کوهرنگ 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman