مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی تشریح کرد:

نحوه تامین زمین در روستاها چگونه است؟

نحوه تامین زمین در روستاها چگونه است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۴ | ۱۴۰۰/۰۹/۲۹

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تسهیلات به تمام روستاهای استان تعلق می گیرد و تمام روستاییان می توانند از آن بهره مند شوند و اولویت نیز با زوج‌های جوان و افرادی است که خانه‌های غیرمقاوم دارند.
به گزارش اخبار ساختمان، قاسم تنها در ادامه گفت: در روستاهایی که اراضی ملی وجود ندارد، اولویت الحاق اراضی با زمین‌های اوقافی است.

وی با تاکید بر معرفی محدوده اراضی وقفی توسط اوقاف در روستاهای درحال تهیه و بازنگری طرح و تقاضای تمدید تفاهم نامه بنیاد مسکن و اوقاف، افزود: این امر که منابع طبیعی زمین‌های افراد را می‌گیرد، درست نیست؛ این اراضی براساس ضوابطی که وجود دارد در روزنامه محلی آگهی می‌شود، کارشناسی شده و سوابق احیای آنها سنجیده می‌شود و اگر فرد نتواند مدارکی دال بر مالکیت خود ارائه دهند این اراضی توسط دولت به صورت ملی اعلام خواهد شد.

تنها با بیان اینکه مالکیت بر اساس سند مالکیت که در دفاتر املاک ثبت اسناد ثبت شود، شناخته شده می‌شود، 918 روستای بالای 20 خانوار داریم که از این تعداد 918 طرح تهیه کردیم یعنی شاخص تهیه طرح در خراسان جنوبی 100 درصد است؛ ضمن اینکه طرح‌های هادی افق 10 ساله دارند و در ارتباط با اجرای طرح هادی تاکنون از 918 روستای بالای 20 خانوار توانستیم 585 روستا را در بحث اجرای طرح هادی وارد شویم و مبلغ بالای 189 میلیارد تومان تاکنون در این روستاها هزینه شده است.

وی بیان کرد: یک روستای 100 الی 150 خانواری بالغ بر 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که کل روستا جدول گذاری،آسفالت یا سنگفرش انجام شود و بخاطر اینکه عدالت حفظ شود از روستاهای با جمعیت بالاتر شروع کردیم و با توجه به نظر دهیار و شورا، مسیرها مشخص می‌شود و ما وارد اجرای طرح هادی می‌شویم.

تنها با بیان اینکه برای اجرای عدالت طرح هادی روستاها را در حد توان اعتبارات جلو می‌بریم، تصریح کرد: تسهیلات مسکن روستایی بصورت قرض الحسنه است و سال 1399 این تسهیلات قرض الحسنه مبلغ 50 میلیون تومان بوده و در سال 1400 به مبلغ 100 میلیون تومان با همان شرایط قبلی یعنی بازپرداخت 20 ساله و کارمزد پنج درصد بصورت سفته زنجیره‌ای پرداخت می‌شود و در واقع یک افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی بیان کرد: این تسهیلات به تمام روستاهای استان تعلق می گیرد و تمام روستاییان می توانند از آن بهره مند شوند و اولویت نیز با افرادی است که خانه‌های غیرمقاوم دارند و همچنین زوج‌های جوان؛ ضمن اینکه از این تسهیلات مسکن روستایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم اگر فرد بخواهد از این تسهیلات استفاده کند می‌تواند بهره مند شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد تسهیلاتی که بنیاد مسکن در اختیار افراد قرار می‌دهد باید خود متقاضی هم آورده‌ای داشته باشد؛ این تسهیلات بعنوان کمک برای احداث مسکن است.

تنها ادامه داد: در سطح بنیاد مسکن کشور به جد پیگیر هستند که مبلغ 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان افزایش پیدا کند، اما هنوز به استانها ابلاغ نشده و قرار است این مبلغ 100 میلیون تومانی دوباره با همان بازپرداخت 20 ساله و کارمزد پنج به صورت 100 درصد افزایش پیدا کند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman