تعداد واحدهای باقی مانده مسکن مهر چقدر است؟

تعداد واحدهای باقی مانده مسکن مهر چقدر است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۳ | ۱۴۰۰/۱۰/۲۹

آخرین آمارهای اعلام شده از سوی متولی مسکن نشان‌دهنده افزایش تعداد واحدهای باقی مانده مسکن مهر نسبت به آمارهای قبلی اعلام‌شده در این زمینه است.

به گزارش اخبار ساختمان، در حالی که پیش از این تعداد واحدهای باقی مانده مسکن مهر در کشور حدود ۱۰۰ هزار واحد اعلام می‌شد، اما به تازگی متولی مسکن اعلام کرده است ۲۰۰ هزار واحد از پروژه مسکن مهر هنوز باقی مانده و به متقاضیان تحویل داده نشده است.

 

خبرگزاری فارس در گزارشی در رابطه با این موضوع اعلام کرده است: براساس آخرین آمارهای رسمی تا انتهای تیرماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۴۰ هزار و ۷۳ واحد مسکن مهر همچنان توسط دولت تکمیل نشده است. از ۲۴۰ هزار و ۷۳ واحد مسکونی باقی‌مانده پروژه مسکن مهر، ۶/ ۴۸ درصد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۵/ ۴۲ درصد در شهرهای جدید و ۴/ ۹ درصد از واحدهای باقی‌مانده نیز در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر واقع هستند.

 

تلاش دولت برای تکمیل 200 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده

 

آمار مستند تا ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ توسط رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی مورد تایید قرار گرفت و این مقام مسوول در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه راه و ساختمان تاکید کرد، ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است که تلاش بر این است تا پایان سال به اتمام برسد.

 

متولی مسکن در حالی از وجود ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده و تحویل نشده خبر می‌دهد که هم‌‌اکنون اجرای طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال را در دست دارد.

 

با این حال پیش از این نیز اعلام شده بود واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر مشمول تسهیلات طرح خانه‌‌سازی جدید دولت (ساخت یک میلیون مسکن در سال) نمی‌شوند. اما واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در این برنامه جدید ادغام می‌شوند و می‌توانند از تسهیلات جدید استفاده کنند.



آمار متناقض درباره واحدهای باقی مانده مسکن مهر



بر اساس اطلاعات بانکی در حالیکه حدود یک دهه از شروع پروژه مسکن مهر می گذرد تا 31 تیرماه سال 1400، 32 هزار مسکن مهر روستایی، 414 واحد واقع در بافت فرسوده و 240 هزار مسکن مهر شهری مجموعا 273 هزار واحد مسکونی باقی مانده و فروش اقساطی نشده‌اند.

 

با در نظر گرفتن آمار 273 هزار واحد مسکونی تکمیل نشده مسکن مهر از واحدهای تامین مالی شده بانک مسکن برآورد می‌شود که 30 هزار مسکن مهر دیگر که توسط سایر بانک‌های کشور تامین مالی شده است نیز تکمیل نشده است.

 

بدین ترتیب برخلاف آمار ارائه شده از سوی متولیان وزارت راه و شهرسازی، اطلاعات بانکی خبر از تکمیل نشدن 300 هزار واحد مسکن مهر می‌دهد.

 

لازم به تاکید است، پیش از این محمد اسلامی عنوان کرده بود تعداد واحدهای مسکن مهر باقی مانده کمتر از 20 هزار واحد مسکونی است که با آمار ارائه شده از سوی بانک، مسکن زمین تا آسمان تفاوت دارد و این موضوع مسئولیت وزارت راه و شهرسازی دولت جدید برای تسریع در تکمیل این واحدهای مسکونی را بیش از پیش نمایان می کند.

 

دنیای اقتصاد


برچسب ها:

مسکن مهر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman