انواع میز ناهارخوری رزین اپوکسی

انواع میز ناهارخوری رزین اپوکسی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۳ | ۱۴۰۰/۱۱/۰۶

برخی از میزهای چوبی که از چوب طبیعی و تراش نخورده تهیه می‌شوند، دارای رگه‌ها و خلال‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را با رزین پر کرد. رزین یک ماده شفاف و بی رنگ است که پس از خشک شدن مانند سنگ سفت می‌شود.

میز رزین اپوکسی چیست؟ رزین اپوکسی یک ماده سخت است که در تولید انواع لوازم تزئینی به کار می‌رود. بی‌شک تاکنون انواع میز ناهار خوری رزین اپوکسی یا تابلوهای رزینی را دیده‌اید. رزین اپوکسی در واقع یک ماده دو جزئی است که از رزین و هاردنر (سخت کننده) تولید شده است. شرکت طراحی دکوراسیون داخلی می‌تواند از رزین اپوکسی در بخش‌های مختلف دکوراسیون استفاده کند. میزهایی که با رزین اپوکسی طراحی می‌شوند این روزها بسیار ترند شده‌اند.

 

رزین از نظر ساختار ماده‌ای چسبناک و لزج است که هم به صورت طبیعی وجود دارد و هم می‌توان آن را به صورت مصنوعی تولید کرد. شیره استخراج شده از گیاهان یا صمغ درختان همان رزین اپوکسی طبیعی است اما رزین‌های مصنوعی که در ساخت محصولات دکوراتیو به کار می‌روند را می‌توان به صورت مصنوعی سنتز کرد.

 

 

احتمالا سنگ‌های زیبای کهربا که در تولید زیورآلات استفاده می‌شود را دیده‌اید. این سنگ‌ها در واقع همان شیره درخت کاج هستند که سخت و محکم شده‌اند. شیره درخت کاج یکی از سخت‌ترین رزین‌های موجود در طبیعت است. رزین را به دلیل ویژگی‌هایی که دارد می‌توان یکی از پرمصرف‌ترین مواد طبیعی یا صنعتی در صنایع مختلف دانست.

 

از جمله کاربردهای رزین اپوکسی می‌توان به تولید تابلوهای دکوراتیو، زیورآلات یا میز ناهارخوری اشاره کرد. میزهای رزین اپوکسی در دکوراسیون پذیرایی جلوه بسیار زیبایی خواهند داشت. در ادامه با نحوه طراحی میز با کمک رزین اپوکسی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

میز رزین اپوکسی؛ تحولی در دکوراسیون پذیرایی

 

میزهای ناهارخوری در گذشته اغلب میزهایی فلزی با یک صفحه شیشه‌ای بودند. کم کم میزهای چوبی که در مدل و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند جای میز ناهارخوری‌های قدیمی را گرفتند. بر روی اغلب میزهای چوبی به عنوان صفحه از شیشه استفاده می‌شود و این سبک میز چوبی شیک‌تر به نظر می‌رسند.

 

در حال حاضر شاهد سبک جدیدی از انواع میزهای ناهارخوری هستیم که با کمک رزین اپوکسی طراحی شده‌اند. رزین را می‌توان به اشکال مختلف بر روی صفحات میز کار کرد. برای داشتن یک میز ناهارخوری رزینی، جنس میز باید شیشه‌ای یا چوبی باشد. میزهای چوبی که با رزین دیزاین می‌شوند نمای بسیار زیبایی در دکوراسیون پذیرایی یا دکوراسیون آشپزخانه خواهند داشت.

 

چگونه با رزین اپوکسی میز طراحی کنیم؟

 

برخی از میزهای چوبی که از چوب طبیعی و تراش نخورده تهیه می‌شوند، دارای رگه‌ها و خلال‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را با رزین پر کرد. رزین یک ماده شفاف و بی رنگ است که پس از خشک شدن مانند سنگ سفت می‌شود. برای ساخت یک میز ناهارخوری رزین اپوکسی، رزین را می‌توان به رنگ‌های مختلفی درآورد.

 

 

رنگ‌های پودری وجود دارند که مخصوص رنگ آمیزی رزین هستند. کمی از رنگ پودری آبی، نقره‌ای، زرد، نارنجی و... را با رزین ترکیب کنید و رزین را در رگه‌های چوب میز بریزید؛ شما یک میز ناهارخوری با طرح کهکشانی و زیبا خواهید داشت. ایده های زیادی برای ساخت میزهای رزین اپوکسی وجود دارد. برای مثال می‌توان با کمک یک نجار هر طرحی که می‌خواهید را بر روی میز پیاده کنید و سپس آن را با رزین اپوکسی پر کنید.

 

چرا رزین برای ساخت میز مناسب است؟

 

ویژگی‌های رزین اپوکسی موجب شده است که این ماده برای استفاده در صنایع مختلف مناسب باشد. برای مثال این ماده نسبت به چربی مقاومت بالایی دارد به همین خاطر می‌توان از آن برای ساخت یک میز ناهارخوری استفاده کرد. اگرچه اغلب بر روی سطح میزهایی که با رزین طراحی شده‌اند یک شیشه قرار می‌گیرد تا رزین زیر شیشه جلوه زیبایی داشته باشد، اما این یک قانون نیست و سلیقه‌ای است.

 

شما می‌توانید پس از طراحی میز با رزین سطح آن را با چیزی نپوشانید. باز هم نگرانی وجود نخواهد داشت چراکه رزین اپوکسی در برابر اسید، باز و چربی مقاومت بالایی دارد. از دیگر  ویژگی‌های ذاتی رزین که باعث شده است برای ساخت میز مناسب باشد مقاومت بالای آن در برابر آب و رطوبت است. همچنین این ماده در برابر تنش‌های حرارتی نیز مقاوم است. بنابراین نگران گذاشتن ظروف داغ بر روی میز ناهارخوری نباشید چراکه این حرارت نمی‌تواند آسیبی به رزین اپوکسی وارد کند.

 

مناسب‌ترین رزین اپوکسی برای ساخت میز کدام است؟

 

رزین اپوکسی‌ها انواع متفاوتی دارند که هر یک بسته به ویژگی‌‌هایی که دارد، کاربردهایش نیز متفاوت است. برای مثال نوعی خاصی از رزین که با عنوان رزین اپوکسی کفپوش شناخته می‌شود، برای پوشش کف بکار می‌رود. کفپوش‌های رزین اپوکسی می‌توانند صنعتی، آنتی باکتریال، سه بعدی یا آنتی استاتیک باشند.

 

 

رزین اپوکسی که برای ساخت میز بکار می‌رود در بازار با عنوان رزین اپوکسی چوب به فروش می‌رسد. با کمک رزین اپوکسی نه تنها چوب ظاهر زیبایی پیدا می‌کند بلکه مقاومت و استحکامش نیز افزایش می‌یابد. تلفیق چوب و رزین اپوکسی یک تحول اساسی در ظاهر دکوراسیون پذیرایی یا آشپزخانه ایجاد می‌کند.

 

آیا می‌توان از رزین اپوکسی تزئینی برای ساخت میز کمک گرفت؟

 

نوعی دیگر از رزین اپوکسی که با عنوان رزین اپوکسی تزئینی شناخته می‌شود همان‌طور که از نامش پیداست برای تهیه لوازم دکوراتیو و تزئینی چون زیورآلات، جواهرسازی یا ساخت تابلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این نوع رزین می‌توان برای طراحی ظروف پذیرایی نیز استفاده کرد.

 

این نوع رزین برای کار با چوب چندان مناسب نیست. برای ساخت میز ناهارخوری رزین اپوکسی چوب مناسب‌ترین رزین برای ساخت میز ناهارخوری است. اگر دستی در نجاری و کار با چوب داشته باشید احتمالا خودتان می‌توانید یک میز با رزین اپوکسی بسازید. در غیر این صورت باید طرح را به نجار سفارش بدهید یا میزهای آماده را از فروشگاه‌های دکوراسیون داخلی خریداری کنید.

 

چگونه رزین اپوکسی را از روی سطح پاک کنیم؟

 

اگر حین کار با رزین، کمی از آن جایی ریخته شد که نیاز به پاک شدن آن بود، باید از روش‌های مخصوصی استفاده کرد. رزین در حالت مایع بسیار چسبناک است که اگر حین استفاده مراقب نباشید ممکن است کل سطح کار را خراب کند. پس از خشک شدن رزین بسیار سخت شده و دیگر پاک کردن آن به این سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

 

برای پارک کردن رزین اپوکسی از روی سطح پس از خشک شدن می‌توان از روش‌های انجماد، گرمادهی و مواد شیمیایی استفاده کرد. بهترین روش پاک کردن رزین روش گرمادهی است. در این روش باید ابتدا سطح رزین را به خوبی به استون آغشته کنید. سپس با سشوار صنعتی به سطح گرما دهید تا رزین اپوکسی نرم شود. توجه داشته باشید که نباید سشوار را بر روی سطح ثابت نگه دارید؛ آن را بر روی نقاط مختلف سطح حرکت دهید.

 

میز ناهارخوری رزین اپوکسی به چه میزان زمان برای خشک شدن نیاز دارد؟

 

 

انواع رزین‌ها بسته به فرمولاسیونی که دارند پس از گذشت چند ساعت تا چند روز خشک می‌شوند. البته پس از گذشت چند روز تنها سطح رزین خشک می‌شود. اگر می‌خواهید رزین به سخت‌ترین درجه خود برسد باید حداقل 7 روز زمان بگذرد. حین خرید رزین اپوکسی از فروشنده بخواهید تا اطلاعات دقیقی راجع‌به مدت زمان خشک شدن آن در اختیارتان قرار دهد.

 

میزان ترکیب رزین با هاردنر باید چقدر باشد؟

 

هاردنر سخت کننده‌ای است که به رزین مایع افزوده می‌شود. میزان ترکیب رزین و هاردنر با یکدیگر برای ساخت یک میز ناهارخوری رزین اپوکسی به ترکیب شیمیایی رزین و هاردنر بستگی دارد. میزان مناسب اختلاط این دو ماده با یکدیگر را سازنده رزین تعیین می‌کند. پس لازم است حین خرید رزین از میزان ترکیب آن‌ها نیز مطلع شوید و از فروشنده پرس و جو کنید.

 

قیمت انواع میز رزین اپوکسی چقدر است؟

 

یکی از معایب رزین‌های اپوکسی نسبت به دیگر انواع رزین، قیمت بالاتر آن است. به همین خاطر قیمت میزهای رزین اپوکسی ممکن است کمی بالا باشد. اگر خودتان این میز را بسازید ممکن است بتوانید کمی هزینه‌ها را کاهش دهید اما اگر تاکنون تجربه کار با رزین‌ها را نداشته‌اید، توصیه می‌کنیم میز ناهارخوری رزین اپوکسی را به فروشگاه‌های دکوراسیون داخلی سفارش دهید.

 

قیمت رزین با توجه به اینکه این ماده اغلب از کشورهای دیگر وارد می‌شود، با بالا رفتن نرخ ارز افزایش می‌یابد. به همین خاطر باید هزینه زیادی برای خرید رزین و هاردنر بپردازید اما اگر کار با آن را آموزش ندیده باشید، ممکن است حجم زیادی از ماده را هدر دهید. پس بهتر است انواع میز ناهارخوری رزین اپوکسی را در فروشگاه‌های دکوراسیون مشاهده کرده و مناسب‌ترین آن را سفارش دهید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman