سرگیجه بازار مسکن از گزارش های مرکز آمار

سرگیجه بازار مسکن از گزارش های مرکز آمار
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۹ | ۱۴۰۰/۱۱/۱۸

در حالیکه مرکز آمار هفته گذشته آماری منتشر کرد که قیمت مصالح ساختمانی در پاییز ۱۸.۵ درصد کاهش یافته امروز گزارشی مبنی بر افزایش نرخ تورم نهاده‌های تولید مسکن به میزان ۲.۸ درصد در پاییز داده است.

به گزارش اخبار ساختمان، دو هفته پیش مرکز آمار اعلام کرد که قیمت نهاده های تولید مسکن در فصل پاییز ۱۸.۵ درصد کاهش داشته است. این خبر باعث شد تا ما در تماس با برخی فعالان بازار مسکن و انبوه سازان در خصوص اینکه آیا قیمت مصالح ساختمانی کاهش یافته است جویا شویم.

 

اکثر سازندگان مسکن و فعالان بازار بر این اعتقاد بودند که قیمت مصالح ساختمانی و نهاده های تولید مسکن به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و اگر هم افزایش نداشته باشد کاهش نخواهد داشت.

 

قیمت نهاده های تولید مسکن وابستگی زیادی به رشد اقتصادی دارد

 

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در خصوص قیمت نهاده های تولید مسکن با اشاره به اینکه پیش‌بینی قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۰ که وابستگی زیادی به متغیرهایی چون نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور در سال دارد، نشان می‌دهد این فاکتور حیاتی بر همه ارکان ساخت مسکن، مانند مصالح ساختمانی و سازه‌های فولادی همچون تیرآهن و میلگرد اثرگذار بوده است می گوید: قیمت نهاده های تولید مسکن نسبت به سال گذشته رشد داشته است بطوریکه به عنوان مثال درب چوبی در کیفیت های مختلف چند برابر رشد کرده است و یا قیمت آسانسور که از ارکان مهم ساخت و ساز مسکن و جزء ضروریات این روزهای هر ساختمانی شده است نسبت به پارسال دو برابر رشد کرده است.

 

فعالان بازار نیز می گویند: برخی اقلام ساختمانی مثل درب و پنجره و آهن و سیمان نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته اند حالا اینکه مرکز آمار اعلام می کند قیمت مصالح ساختمانی در پاییز کاهش یافته است باید دید آمارهای مرکز آمار از کجا بیرون آمده است؟

 

تناقض آشکار در گزارش های مرکز آمار

 

اما گزارش روز گذشته مرکز آمار ایران بر خلاف گزارش دو هفته پیش که نشان می داد شاخص قیمت نهاده های ساختمانی در پاییز ۱۸.۵ درصد کاهش داشته است از افزایش ۲.۸ درصدی برخوردار شده است.

 

فعالان بازار مسکن در خصوص انتشار این گونه آمارها می گویند: انتشار این اخبار که صحت ندارد باعث می شود تا بازار مسکن دچار سردرگمی شود. وقتی این خبرها منتشر می شود که قیمت ها کاهش داشته است متقاضیان مسکن با این عنوان که نهاده های تولید مسکن رشد داشته است نمی توانند ارتباط بگیرند.

 

جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان نیز در خصوص کاهش یا افزایش قیمت مصالح ساختمانی گفت: قیمت مصالح ساختمانی با دلار بالا و پایین می شود حال وقتی در این مدت قیمت دلار نوسان پیدا می کند قیمت ها اگر افزایش نیابد کاهشی نخواهد بود.

 

او معتقد است که رشد قیمت مصالح ساختمانی در یک سال گذشته هزینه ساخت و ساز را افزایش داده است و حتی متوسط ساخت مسکن را در کلانشهرها تا سقف ۲۰ میلیون تومان هم رسانده است.

 

گزارش مرکز آمار از قیمت نهاده های ساختمانی

 

مرکز آمار ایران در گزارشی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران را اعلام کرد که براساس آن نرخ تورم نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز ۱۴۰۰، ۲.۸ درصد افزایش داشته است.

 

شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز ۱۴۰۰ به عدد ۱۱۸۶،۳ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (۱۰۷۶.۵)، ۲.۸ درصد افزایش داشته است.

 

تورم نقطه به نقطه پاییز ۱۴۰۰ معادل ۳۹،۶ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶۵.۲) ۲۵.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

 

منظور از تورم نقطه ای، درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل است.

 

در بین تمامی گروه‌های اجرایی، گروه «شیشه» با ۹۸،۸ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است. در همین دوره کمترین تورم نقطه به نقطه نیز مربوط به گروه اجرایی «تاسیسات برقی» با ۲۴.۲ درصد افزایش بوده است.

 

تورم سالانه پاییز سال ۱۴۰۰، معادل ۶۹،۹ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۸۸.۴) ۱۸.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

 

منظور از تورم سالانه، درصد تغییر متوسط قیمت شاخص چهار فصل منتهی به فصل مورد نظر نسبت به همین اطلاع در سال قبل می‌باشد.

 

در بین گروه‌های اجرایی نیز بیشترین نرخ تورم سالانه در همین دوره مربوط به گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ۱۰۸،۹ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم با ۳۸.۲ درصد افزایش متعلق به گروه «خدمات» بوده است.

 

تورم فصلی پاییز سال ۱۴۰۰، معادل ۲،۸ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۷.۲) ۴.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

 

منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل است.

 

در همین فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین درصد تغییر فصلی مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ۱۶،۷ درصد افزایش و کمترین درصد تغییر نیز مربوط به گروه‌های اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ۶.۶- درصد کاهش بوده است.

 

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman