اصول و مراحل کانال کشی کولر

اصول و مراحل کانال کشی کولر
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۶ | ۱۴۰۱/۰۸/۰۷

کانال کشی و دریچه کولر از جمله کارهای مهم هنگام نصب کولر آبی است که باید اصولی انجام شود. در واقع زاویه کانال کولر و همچنین مکان دریچه کولر تاثیر مستقیمی بر روی کارایی کولر شما دارد که این امر درجه اهمیت نحوه نصب کانال کولر را مشخص می کند.

به گزارش اخبار ساختمان، کانال کشی کولر بخش مهمی از تأسیسات یک ساختمان محسوب می شود که می تواند در مصرف انرژی و کاهش هزینه های آن تا حدود بسیار زیادی تأثیرگذار باشد.

 

هرچقدر هم دستگاه مرکزی مورد استفاده یا همان کولر آبی قوی باشد بدون کانال کشی مناسب نمی توان نهایت کارایی را از آن داشت.

 

در حقیقت کانال کشی دقیق و اصولی می تواند بهترین بستر را برای کارایی بالای کولر آبی فراهم سازد و کمک کند تا مکانی که در آن مشغول زندگی یا فعالیت هستید هوایی مطبوع و یکدست داشته باشد.

 

اگر کانال کشی کولر به صورت صحیح انجام نشود می تواند بعد از مدتی به دستگاه مرکزی فشار وارد کند و از کارایی آن بکاهد و در حقیقت کانال کشی نامناسب سبب استهلاک بالای وسیله سرمایشی می شود.

 

در کانال کشی کولر باید به موارد متعددی از جمله جنس ورق و عایق‌کاری دقت کافی داشت همچنین باید در نظر داشت که اگر یک‌ بار هزینه درست و اصولی انجام دهید قطعا از چند بار هزینه در زمان های مختلف بهتر خواهد بود.

 

در این مقاله سعی داریم تا مختصری درباره اصول کانال کشی کولر و نکاتی که در حین انجام این کار باید به آن توجه داشته باشید و همچنین توضیحانی در مورد نکات ریز و اصولی این کار را برای شما بیان کنیم.

 

کانال کشی کولر

 

کانال هوا چیست؟

 

کانال هوا کانالی است که برای انتقال هوا در بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع به کار گرفته می شود. این کانال در دو نوع گرد و چهار گوش تولید می شود و برای ساخت آن از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم استفاده می شود. این روزها مصالح دیگری مثل پنل های عایق شده و پلاستیک نیز برای ساخت کانال هوا به کار می روند.

 

کانال کشی کولر

 

در پروژه های ساختمان سازی، کانال کشی معمولا در مراحل پایانی کار و یا همان نازک کاری قبل از اجرای سقف کاذب انجام می شود.

 

همچنین به منظور کاهش میزان اتلاف انرژی یک عایق با پشم شیشه ایجاد می کنند و کانال کشی کولر را بر اساس اصول و استانداردها انجام می دهند.

 

در هزینه عملیات نصب کانال کولر فاکتورهای مختلفی موثر هستند که از جمله آن ها می توان به متراژ فضا، محل قرارگیری و نصب کولر، مواد اولیه فولادی یا آلومینیومی و … اشاره نمود.

 

انواع کانال کشی کولر

 

انواع کانال کولر از نظر جنس

 

کانال های کولر با توجه به نوع جنس دارای انواع متفاوتی هستند و در ضخامت های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. هر یک از این کانال ها کاربردهای خاصی دارند و در محیط ها و شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله انواع کانال کولر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

کانال گالوانیزه

 

مدل گالوانیزه از قدیمی ترین کانال های کولر محسوب می شود و به همین دلیل با مشکلات مختلفی همراه هستند.  کانال های گالوانیزه دارای چهار نوع چهارگوش، گرد، عایق و اسپیرال هستند و از ورق های فلزی گالوانیزه تهیه شده اند. البته نوعی از این کانال ها از ورقه های استیل تولید می شوند تا در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی نشود و معمولا در نواحی مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کانال فلکسیبل PVC

 

این کانال ها معمولا در محیط های خاص که ممکن است به کانال کولر آسیب وارد شود مورد استفاده قرار می گیرند و دارای پوشش پی وی سی هستند. کانال های فلکسی یا لوله خرطومی می توانند انتخاب و جایگزین مناسبی به جای کانال های قدیمی باشند. این کانال ها از جنس آلومینیوم هستند و دارای انعطاف پذیری بالایی هستند.

 

کانال پیش عایق

 

کانال های پیش عایق برخلاف کانال های فلکسیبل که تنها دارای نوع گرد هستند دارای مدل چهارگوش نیز هستند. این کانال ها از فوم پلی اورتان و روکش ورق آلومینیومی ساخته شده اند و ضخامتی حدود یک الی سه سانتیمتر دارند.

 

کانال پارچه ای

 

نوعی دیگری از کانال های کولر، کانال کولر پارچه ای است. در تهیه این کانال‌ها نوعی الیاف خاص مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا در مکان هایی مانند استخرها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، سالن های ورزشی و آزمایشگاه ها کاربرد دارد.

 

انواع کانال کولر از نظر شکل ظاهری

 

از نظر شکل ظاهری دو نوع کانال کولر، تولید می شود. این دو نوع شامل کانال های گرد و کانال های چهارگوش است. در کانال های گرد کارایی نسبت به کانال چهارگوش بیشتر است به طوری که قطعا در سال های آینده شاهد جایگزین شدن مدل گرد با چهارگوش خواهیم شد.

 

علاوه بر بالا بودن میزان کارایی کانال های گرد، مزیت های دیگر از جمله کاهش صدا، سرعت بالا در انتقال هوا و حجم کم این مدل را تا حدود زیادی محبوب کرده است. البته در کنار این مزیت ها باید گفت که هزینه راه اندازی و نگهداری آن به نسبت بالاتر از کانال های مدل چهارگوش است.

 

جدا از کانال گرد، کانال چهارگوش هم به نوبه خود مزیت هایی دارد. از جمله مزیت های کانال کولر چهار گوش می توان به قیمت پایین و پیاده سازی سریع اشاره کرد. همچنین آلودگی صوتی زیاد، وزن بالا، انباشته شدن گرد و غبار، اشتغال فضای زیاد از معایب آن محسوب می شود.

 

مراحل کانال کشی کولر

 

مراحل کانال کشی کولر

 

با توجه به مطالب ذکر شده احتمالا متوجه شده اید که انجام اصولی نصب کانال چقدر حائز اهمیت است و به جهت تخصصی بودن این کار باید آن را به افراد حرفه ای بسپارید. تا به این ترتیب بتوانید از مزایای کانال کشی کولر اصولی بهره مند شوید. این کار دارای مراحل زیر است.

 

طراحی کانال کولر

 

یک کانال کش باید در ابتدا کانال ها را بر اساس معماری ساختمان طراحی کند و محل نصب دریچه کولر را بررسی کند. چرا که در صورت عدم هماهنگی و نامتناسب بودن دریچه کولر و نصب غیر اصولی کانال کولر، باد کافی به فضای داخل وارد نمی شود.

 

تهیه متریال برای کانال کشی کولر

 

در مرحله دوم، کانال کش کولر باید، متریال های مناسب برای ورق کانال کولر تهیه کند. توصیه می شود که از متریال مرغوب برای ورق کانال ها استفاده شود. چرا که ورق های نامرغوب به مرور زمان سوراخ می شوند که در این صورت هوای گرم وارد کانال می شود.

 

عایق بندی کانال کولر

 

در سومین مرحله کانال کشی کولر، تمامی کانال ها باید عایق بندی شود. در صورت عدم عایق کاری در اتصال کانال ها، زانویی ها، محل نصب دریچه ها و … میزان خنکی باد کولر قطعا کم می شود.

 

بررسی تعداد زانوهای مورد نیاز

 

در این مرحله، کانال کش باید تعداد زانوهای مورد نیاز را بررسی کند. به دلیل اینکه مسیر کانال کولر مستقیم و صاف نیست، حتما به تعدادی زانو جهت ایجاد مسیر مناسب و استاندارد؛ نیاز می شود.

 

بررسی جریان باد

 

در مرحله آخر، متخصص باید کانال کشی کولر را بر اساس میزان جریان باد انجام دهد. چرا که سرعت و فشار باد کولر در برندهای مختلف کولر آبی با هم فرق دارد.

 

نکات مهم در نصب و اجرای کانال کولر

 

در کانال کشی کولر باید به نکات مهمی که می تواند منجر به افزایش و بهبود کارایی دستگاه شود دقت نمود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

*  کانال کشی در تمامی قسمت های ساختمان نیاز به عایق کاری دارد.

*  نقش معماری ساختمان در نحوه کانال کشی اصولی ساختمان بسیار مهم است.

*  باید ورق و ضخامت و نوع ورق کانال به خوبی و متناسب با شرایط محیطی انتخاب شود.

*  ورق های مورد استفاده باید مطابق با استانداردها تهیه و تولید شده باشند.

*  در انتهای هر یک از مسیرهای کانال کولر باید دریچه هوا نصب شود.

*  ایجاد دریچه بازدید الزامی است.

*  طراحی لبه های کانال ها باید به نحوی انجام شده باشد که دقیقا همسو با جریان باد باشند.

 

هزینه کانال کشی کولر

 

هزینه کانال کشی کولر و نصب دریچه

 

هزینه کانال کشی به صورت متری محاسبه می شود. این محاسبه بدین شکل است که محیط کانال یا دهانه در اندازه طول کانال و در هزینه واحد ضرب می شود تا هزینه کل به دست آید. این هزینه به طور معمول از متری 150000 تا 250000 تومان متغیر است.

 

البته فقط برآورد تخمینی هزینه کانال کشی را می توان به شکل آنلاین یا تلفنی انجام داد و تعیین قیمت، طراحی، ساخت و اجرای کانال باید به طور دقیق پس از بازدید از محل و انتخاب ورق مورد استفاده انجام شود. در طی بازدید، علاوه بر متراژ فضایی که قرار است کانال کشی شود، نوع کانال کشی که می‌تواند گرد، چهارگوش یا از متریال های خرطومی یا انعطاف پذیر (فلکسیبل) باشد نیز مشخص خواهد شد.

 

انواع دریچه کولر

 

دریچه های داخلی دارای انواع گوناگونی اند و از مدل های ساده پلاستیکی تا مدل های فلزی و چوبی دکوراتیو دارای تنوع هستند. این روزها دریچه های چوبی و دکوراتیو برای زیبایی بیش تر فضا بیش تر کاربرد دارند.

 

کلام آخر

 

در کانال کشی ساختمان ها چیزی که بیش از اجرت کانال کشی اهمیت دارد، دقت در انتخاب صحیح ورق مورد استفاده برای کار است. ورق های بی کیفیت و نازک تر از حد معمول به غیر از این که دوام خوبی ندارند، باعث ایجاد سر و صدا نیز می شوند. این ورق ها برای ارزان تمام شدن کار مورد استفاده قرار می گیرند و به کار بردن آن ها اصلا توصیه نمی شود.

 

پیشنهاد ما این است که از ورق های مقاوم با ضخامت قابل قبول استفاده کنید تا بعدا مشکلاتی مثل سوراخ شدن و ایجاد آلودگی صوتی برایتان ایجاد نشوند. توجه کنید که اگر بعدها مشکلی در این رابطه به وجود بیاید، برای تعویض و تعمیر کانال کولر نیاز به تخریب دارید که هم دردسرهای زیادی دارد و هم هزینه های زیادی را برای شما رقم خواهد زد.

 

بیشتر بخوانید:

دستگاه هواساز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تاسیسات و اهمیت آن در صنعت ساختمان

سوالات متداول
  • اگر کانال سازی کولر به درستی انجام نشود چه می شود؟
    اغلب ساختمان هایی که در زمان کانال سازی و نصب دریچه کولر تمامی موارد اصولی از جمله تعیین جایگاه دریچه کولر بر اساس ساختار ساختمان را رعایت نکردند بخش قابل توجهی از راندمان و کارایی عملکرد کولر را از دست خواهند داد و در اکثر مواقع به دنبال تعمیر کولر آبی هستند در صورتی که مشکل از نصب نامناسب کانال است.
  • چرا کانال سازی کولر اهمیت زیادی دارد؟
    دریچه و کانال کولر، یکی از مهمترین اجزای سیستم کولر است. با وجود یک کانال مناسب، سیستم تهویه خوبی در ساختمان ایجاد خواهد شد و هوای گرم سریع تر از ساختمان خارج و در عوض هوای خنک به طور یکسان در تمام قسمت های ساختمان تولید خواهد شد پس با نصب کانال کولر به صورت اصولی از هوای خنک و مطبوع در ساختمان خود لذت ببرید.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman