بازار مسکن همدان در رکود به سر می برد

بازار مسکن همدان در رکود به سر می برد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۷ | ۱۴۰۱/۰۱/۲۸

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه بازار مسکن همدان در رکود به سر می برد، گفت: قیمت مسکن پایین نیامده و در ساخت و سازها هم اتفاقی خاصی نیفتاده با توجه به رو به افزایشی شدن قیمت مصالح ساختمانی امسال ملک گرانتر هم خواهد شد ضمن اینکه قیمت اجاره بها را قیمت ملک تعیین می کند قطعا این امر در افزایش اجاره بها هم تاثیر خواهد داشت.

به گزارش اخبار ساختمان، ابراهیم جمالی در ادامه گفت: متاسفانه وضعیت کسب و کار مشاورین املاک همدان خوب نیست و به دلیل رکود بازار مسکن و بی رونقی کسب و کار خود از زمان شروع کرونا تاکنون طی ۱۸ ماه گذشته تعداد ۲۶۰ واحد صنفی املاک سطح شهرستان همدان نسبت به ابطال پروانه کسب خود اقدام و از این صنف خارج شده اند.

وی با اشاره به بیکار شدن حداقل ۵۰۰ نفر با تعطیلی و ابطال پروانه کسب این تعداد مشاورین املاک سطح شهرستان افزود: شهر همدان و حومه دارای ۱۴۵۰ تا ۱۵۰۰ مشاورین املاک بوده که از شهریور سال ۹۹ تاکنون ۳۰۰ پروانه کسب جدید صادر و ۲۶۰ پروانه کسب واحد صنفی املاک ابطال شده است.

جمالی کاهش هزینه ها و دستمزد مشاورین املاک به یک سوم از نیمه دوم سال ۱۳۹۹، استیجاری بودن اکثریت واحدهای صنفی املاک با اجاره های بالا و کرونا و تعطیلی های دنباله دار محدودیت های کرونایی را از دلایل تعطیلی و جمع آوری و ابطال پروانه کسب این تعداد از واحدهای صنفی املاک سطح استان برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه امور مالیاتی توجهی به کاهش دستمزد واحدهای املاک نداشته و واحدهای صنفی املاک، مالیات های بالایی را پرداخت می کنند در حالی که باید مالیات بر درآمد باشد.

وی با بیان اینکه کاهش دستمزد مشاورین املاک موجب بی ثباتی وضعیت صنف آنان شده است،خاطر نشان کرد: این اقدام بدون برنامه تنها افزایش دستمزدهای زیرمیزی و تخلف توسط برخی را به همراه داشته که با چنین شرایطی نه صنف مشاورین املاک و نه مردم از چنین وضعیتی رضایت ندارند.

جمالی در ادامه یاد آور شد: متاسفانه به علت کرونا دو سال بود که بنا به دستور ستاد کرونا، مستاجر و موجر به صورت توافقی قراردادها را بین خود تمدید می کردند و همین امر بر رکود بیشتر کسب و کار واحدهای مشاورین املاک افزوده است که شاید در صورت خارج شدن از شرایط کرونایی، وضعیت واحدهای املاکی تا حدودی اثر بخش شود.

 

بیشتر بخوانید: بازار مسکن همدان نیازمند درمان است

ایسنا


برچسب ها:

بازار مسکن ،همدان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman