راهنمای خرید شیر روشویی برای سرویس بهداشتی

راهنمای خرید شیر روشویی برای سرویس بهداشتی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۲ | ۱۴۰۲/۰۷/۰۵

شیر روشویی از جمله تجهیزات بسیار مهم در سرویس بهداشتی ها، آشپزخانه ها و حمام است. جنس و متریال استفاده شده در شیرهای روشویی از جنس فلز و برنج است.

به گزارش اخبار ساختمان، راهنمای خرید شیر روشویی به شما کمک می کند تا با نکات مختلفی که حین خرید این نوع از شیرآلات باید مد نظر داشته باشید، بیشتر آشنا شوید. شیر روشویی عاملی مهم در زیبایی روشویی است و به همین دلیل انتخاب آن معمولا با وسواس زیادی همراه است.

 

این شیرها توسط برندهای مختلف و در مدل های گوناگونی تولید می شوند و به همین دلیل انتخاب یک مورد در چنین تنوعی اغلب کار سختی است. علاوه بر تفاوت رنگ و مدل که از ویژگی های ظاهری شیرآلات به شمار می روند، در حین خرید شیر روشویی باید به ویژگی های ساختمانی شیر نیز توجه کرد تا شیر خریداری شده متناسب با موقعیت روشویی نصب شده و قرار بگیرد.

 

در ادامه این مقاله علاوه بر ویژگی های شیرهای روشویی با عوامل موثر بر قیمت شیر روشویی و نکاتی که برای خرید این شیرها بدانید نیز آشنا خواهید شد پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

ویژگی های شیر روشویی

 

ویژگی های شیر روشویی

 

پیش از خرید انواع شیر روشویی باید نوع شیرآلاتی که برای سینک مورد نظر شما کاربردی است، مشخص شود. شیرآلات پایه بلند برای نصب در کنار سینک های روشویی فانتزی مانند روشویی کابینتی و سینک هایی مناسب است که بر روی آنها محلی برای نصب شیرآلات وجود ندارد.

 

در حالی که شیرآلات روشویی رایج برای بسته شدن بر روی سینک های معمولی مناسب هستند. ویژگی های بهترین شیرآلات روشویی برای کاربران، بنا به کاربرد مورد نظر و سلیقه شخصی متفاوت است و نیازمند آشنایی با انواع شیرآلات است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره شده است.

 

شیر روشویی کلاسیک دو پایه

 

توجه داشته باشید که اگر سینک روشویی شما دارای دو سوراخ باشد شیر روشویی از نوع شیر تو کاسه دو پایه (همان شیرآلات پیچی کلاسیک اما دارای دو پایه) مناسب ترین انتخاب برای سینک است.

 

کنترل شیر آب سرد و گرم در این نوع شیرآلات به وسیله دو دستگیره پیچی قابل تنظیم و کنترل است و جریان نهایی آب در این مدل تنها از یک خروجی خارج می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شیر روشویی اهرمی (شیر مخلوط)

 

شیر روشویی اهرمی یکی از بهترین انتخاب ها محسوب می شود. البته شیر روشویی اهرمی زمانی می تواند مناسب باشد که سینک روشویی یک سوراخ دارد و یا شیرآلاتی برای تکمیل دکوراسیون مدرن خود خریداری کرده باشید.

 

در شیرآلات اهرمی دما و فشار آب تنها با یک اهرم قابل تنظیم است و آب تنها یک خروجی دارد و از مزیت های این مدل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

-  کاربردی بودن

-  تنظیم راحت تر فشار و دمای جریان خروجی آب

-  سهولت استفاده از آن

 

شیر روشویی پایه بلند

 

در شرایطی که سینک روشویی شما فانتزی است و جای نصب شیر روشویی آن در کنار سینک و بر روی کابینت زیر سینک قرار دارد، شیر روشویی پایه بلند مناسب ترین انتخاب برای شما می تواند باشد.

 

همچنین می توانید درصورتی که مشکل برخورد دسته اهرمی شیر به دیواره سینک و یا دیوار وجود نداشته باشد از شیرآلات روشویی با ارتفاع بیشتر و یا حتی شیر ظرفشویی متناسب با دکوراسیون نیز می توان استفاده کرد.

 

یکی از مهمترین نکاتی که در انتخاب بهترین شیر روشویی و تهیه شیر روشویی پایه بلند باید به آن دقت کنید نوع و ارتفاع سینک، ابعاد و محل قرار گرفتن دسته اهرمی شیرآلات مورد نظر است.

 

شیر روشویی توکار دیواری

 

شیرآلات توکار دیواری نسبت به شیرهای روکار زیباتر دیده می شوند و برای فضاهای کوچک یک گزینه ایده آل به حساب می آیند. معمولا برای روشویی های فانتزی و یا روی کابینتی، این مدل شیرآلات را پیشنهاد می دهند.

 

شیرآلات دیواری در برابر پوسیدگی مقاوم و عمر طولانی تری دارند. برای نصب این شیرها به سه سوراخ بر روی دیوار مورد نیاز است. دو عدد برای دستگیره های شیرآلات و یکی برای علم. با انتخاب این مدل شیر می توانید از فضای خالی سینک بهترین استفاده را ببرید.

 

شیر روشویی توکار

 

شیرآلات روشویی چشمی (شیرآلات سنسوردار)

 

خرید شیر روشویی چشمی به صرفه جویی در مصرف آب کمک بسزایی می کند و استفاده از آن راحت است؛ به گونه ای که با هر بار بردن دست ها زیر شیر، آب از آن خارج می شود و با کنار بردن دست‌ها، خروج آب متوقف می شود. البته قبل از خرید شیر روشویی برقی باید بدانید که درصورت قطع برق و نداشتن باتری کمکی این شیر از کار می افتد، قیمت بالایی دارد و تعمیرات آن نیز کار سختی است.

 

شیر روشویی لمسی

 

این شیرآلات نیز از گروه شیرآلات هوشمند هستند. بجای باز و بسته کردن شیر روشویی به وسیله دسته اهرمی، کوچکترین تماس فیزیکی با بدنه (و یا قیمت خاصی از این شیر) جریان آب را قطع و وصل می کند. این نوع شیرآلات بهداشتی برای زمانی مناسب است که دست کاربر آلوده است و تنها یک تماس پشت دست او کافی است تا جریان آب برقرار شود.

 

شیر روشویی کم مصرف

 

یکی از مهمترین مواردی که روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند، مصرف بهینه آب است. قطعه ای که در مصرف بهینه آب نقشی اساسی دارد، پلاتور (آبفشان) است که با مخلوط کردن هوا با آب، بدون کاهش فشار آب خروجی، صرفه جویی قابل توجهی را پدید می آورد. اگر آبفشان شیرآلات از نوع پلاتور سکه ای باشد، به راحتی و بدون نیاز به آچار قابل باز و بسته کردن و نظافت خواهد بود.

 

همچنین قُطر کارتریج نیز بی تاثیر نیست. شیرآلات با کارتریج 25 میلیمتری نسبت به شیرآلات با کارتریج 40 میلیمتری، میزان خروجی آب کمتری دارد. اما جای نگرانی نیست چون پلاتور (کاهنده مصرف آب) فشار مناسب آب خروجی را تضمین می کند.

 

شیر روشویی رنگی

 

شیر روشویی رنگی را چگونه انتخاب کنیم؟

 

خارج از مواردی که در مورد کاربرد و نوع شیر روشویی بیان شد پارامتر مهم حائز اهمیت دیگر زیبایی و طراحی شیرآلات است در این مورد تصمیم گیری در مورد رنگ شیرآلات مهم به نظر می رسد.

 

انتخاب شیرآلات طلایی، شیرآلات استیل یا شیرآلات سفید یا شیرآلات مسی، رزگلد و رنگی دیگر مسئله ای است که سلیقه ای و درعین حال مهم است.

 

رنگی که برای آبکاری شیرآلات استفاده می شود ممکن است نقش تعیین کننده برای انتخاب شیرآلات بهداشتی داشته باشد پس به عنوان رنگ بهترین شیر روشویی می توان گفت این مسئله تنها و تنها به سلیقه و ترجیح شخص شما و نوع دکوراسیون آشپزخانه یا دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی شما بر می گردد. در انتخاب رنگ شیرآلات روشویی به نوع آبکاری، دوام و قیمت آن توجه کنید.

 

بهترین شیر روشویی از نظر نصب آسان

 

یکی از پارامترهایی که در انتخاب بهترین شیر روشویی مهم است قابلیت نصب آسان است. قسمت ها و الزامات نصب شیر روشویی برای هر مدلی متفاوت است برای افراد عادی که دانش تخصصی در این زمینه ندارند، نصب و راه اندازی روشویی یک مسئله مهم در انتخاب است لذا نصب آسان شیرآلات بهداشتی از جمله موارد مهم دیگری است که نباید نادیده بگیرید.

 

هرچه شیرآلات بهداشتی قابلیت نصب آسان تری داشته باشد گزینه بهتری در انتخاب بهترین شیر روشویی هستند اینکه شما با یک روش راحت، به جای استفاده از تعداد زیادی پیچ و مهره، بتوانید شیر روشویی را نصب و استفاده کنید خود نکته قابل تأملی است؛ بنابراین به عنوان یک راهنمای خرید شیر روشویی به قابلیت نصب آسان توجه کنید.

 

جنس شیرآلات روشویی

 

جنس شیرآلات روشویی

 

شیر روشویی به مانند دیگر شیرآلات بهداشتی و ساختمانی معمولاً از آلیاژ برنج همراه با درصد اندکی از آلیاژ روی و سرب خشک ساخته و پرداخته می شود.

 

باید به خاطر داشت که درصد به کارگیری سرب در شیرآلات نباید از خط قرمز استاندارد آن که 2.5 درصد است، بیشتر شود. زیرا به کارگیری بیش از اندازه و غیر استاندارد سرب در شیرآلات سبب آلودگی آب و بیماری شده. همچنین به مرور زمان سبب خوردگی بدنه شیر نیز می شود و از طول عمر آن می کاهد.

 

ابعاد بهترین شیر روشویی

 

ابعاد شیرآلات باید نسبت به ابعاد سینک متناسب باشد. اگر قفسه ای بالای روشویی شما نصب است از ارتفاع شیر روشویی اطمینان حاصل کنید تا به قفسه برخورد نکند. همچنین فاصله دیوار تا شیرآلات را در نظر بگیرید تا با خرید شیر روشویی ای بیش از حد بزرگ با مشکل باز و بسته کردن شیر آب روبرو نشوید.

 

زاویه مناسب پاشش آب از آبریز به نسبت سینک نیز بسیار اهمیت دارد چرا که در صورت متناسب نبودن، آب از سینک به بیرون پاشیده می شود. علاوه بر این باید به ابعاد دسته اهرمی، ارتفاع و طول آبریز روشویی نیز توجه کنید تا متناسب با سلیقه و نیاز شما باشد.

 

قیمت شیر روشویی

 

قیمت شیر روشویی چقدر است؟

 

همان گونه که گفته شد شیر روشویی در مدل ها و جنس های مختلفی در بازار موجود هستند. لازم به ذکر است خرید شیر روشویی در مدل های رنگ پودری، لعابی و آبکاری طلا قیمت های متفاوتی خوهد داشت.

 

در جدول زیر می توانید قیمت انواع شیر روشویی را ببینید:

 

قیمت شیر روشویی
مدل قیمت (تومان)
شیر روشویی اسپانیایی قهرمان کروم 1.680.000
شیر روشویی پایه بلند فلورا راسان کروم 1.750.000
شیر روشویی ثابت کی دبلیو سی مدل ریتا پایه کوتاه 2.150.000
شیر روشویی بلند شودر سری دانته کروم 2.500.000
شیر روشویی الکترونیک هوشمند کی دبلیو سی مدل آکوا 6.000.000
شیر روشویی پایه کوتاه موناکو پلاس شودر کروم 2.750.000

 

اجزای شیرآلات روشویی

 

شیر روشویی چندین بخش اصلی را شامل می شود. از مهمترین آنها می توان به اجزای بدنه شیر، مانند پایه شیر، لوله آن و همچنین دسته آن (مثل فلکه ای، پیچشی یا چرخشی، اهرمی و …) اشاره نمود. همینطور اجزای مهم دیگری مانند کارتریج، پلاتور، شلنگ های پیسوار متصل و… نیز جزء شاکله اصلی یک شیر روشویی هستند. استفاده از کارتریج های با کیفیت علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، زحمت تعویض کارتریج و مشکلات ناشی از چکه کردن آب را کاهش می دهد.

 

جنس هر کدام از این متعلقات می تواند همسو با جنس بدنه اصلی شیر و یا کمی متفاوت از آن باشد. مثلاً در ساخت کارتریج می شود هم از شمش های برنج که آلیاژ اصلی در ساخت شیرآلات بهداشتی است استفاده کرد و یا آن را از جنس سرامیکی تولید نمود.

 

البته باید خاطرنشان کرد که بهترین جنس برای کارتریج، جنس سرامیکی آن است. همچنین در تولید پرلاتور برای لوله شیر روشویی، می توان از آلیاژ‌های فلزی مجاز استفاده نمود و یا آن را از جنس پلاستیک مقاوم و مناسب برای اینگونه محصولات ساخت.

 

بهترین برندهای شیر روشویی

 

در این قسمت از راهنمای خرید شیر روشویی می‌خواهیم به شما برندهای مطرح شیرآلات را معرفی کنیم. امروزه برندهای مختلفی در زمینه تولید شیر روشویی فعالیت دارند، بنابراین انتخاب برندی که شیر روشویی استاندارد با کیفیت خوب و دوام بالا تولید کرده باشد کار بسیار دشواری است.

 

به طور کلی از مطرح ترین برندهای تولید کننده شیر روشویی می توان از شرکت های شودر، راسان، کی دبلیو سی، قهرمان، البرز روز، کلارپویا، کسری و سیتکو نام برد که در حال حاضر جزء برندهای باکیفیت و محبوب موجود در بازار محسوب می شوند.

سوالات متداول
  • تفاوت شیرآلات کارتریجی استاندارد با کارتریجی صفحه سرامیکی در چیست؟
    امروزه اغلب شیرآلات برای کنترل جریان آب به جای دریچه های فشاری یا توپی به فناوری کارتریج مجهزند. کارتریج های استاندارد بهترین گزینه موجود نیستند، اما کارتریج های برنجی از دریچه های فشاری و توپی به مراتب بهترند و همچنین انواع صفحه سرامیکی که بیشتر در شیرآلات تک دستگیره ای یافت می شوند و به کیفیت بالا و دوام عمری معروف اند از کارتریج های استاندارد بهتر هستند.

برچسب ها:

شیر روشویی ،شیرآلات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman