کولر گازی کاستی چیست؟

کولر گازی کاستی چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۳ | ۱۴۰۱/۰۲/۲۱

کولر گازی کاستی نوعی کولر گازی اسپلیت است اما با این تفاوت که بدنه داخلی آن به‌جای نصب روی دیوار، روی سقف نصب می‌شود و فن قدرتمند آن می‌تواند هوای خنک را در 1، 2، 3 یا 4 جهت پخش کند.

به گزارش اخبار ساختمان، کولر گازی کاستی یک سیستم تهویه هوای محبوب است که در دفاتر، مغازه‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شود. اما دلیل محبوبیت کولر گازی کاستی چیست؟ این کولرهای گازی به علت بهره‌وری انرژی بالا و قیمت بسیار مناسب مورد استقبال عموم قرار گرفته است. طراحی این مدل کولرها بسیار شیک بوده و می‌تواند با هر دکوراسیون داخلی سازگار شود. دلیل نام‌گذاری کولر گازی به اسپلیت، از دوقسمتی بودن آن می‌آید. کلمه اسپلیت SPLIT در انگلیسی به معنی جدا بودن است. این کولرها به دو ماژول تقسیم می‌شوند. بدنه داخلی و بدنه خارجی. بدنه داخلی در خانه و بدنه خارجی  در بیرون از فضای مورد نظر نصب می‌شود.

 

https://file.tesmino.ir/images/2022/05/image_1652183203.png

 

تفاوت کولر اسپلیت با کولر گازی کاستی چیست؟

 

کولر گازی کاستی نوعی کولر گازی اسپلیت است اما با این تفاوت که بدنه داخلی آن به‌جای نصب روی دیوار، روی سقف نصب می‌شود و فن قدرتمند آن می‌تواند هوای خنک را در 1، 2، 3 یا 4 جهت پخش کند. عملکرد کولر گازی کاستی را می‌توان با هر نوع کولر دیگری مقایسه کرد. آنها اغلب در فروشگاه‌ها یا دفاتر نصب می‌شوند و از کولرهای نصب شده بر روی دیوار قدرتمندتر هستند. در بیشتر موارد کولرهای کاستی گران‌تر از اسپلیت‌ها هستند.

 

نصب کولر گازی کاستی  و چگونگی انجام آن

 

کولرگازی کاستی در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارند که باتوجه به بودجه و نیازتان، به شما آزادی بیشتری برای خرید می‌دهد. کولرهای کاستی برای فضاهای بزرگ مناسب هستند اما فضای زیادی از سقف را اشغال می‌کنند؛ بنابراین باید قبل از خرید و نصب این نوع کولر از یک کارشناس برای محل نصب آن مشاوره گرفت. یونیت داخلی آن در سقف نصب می‌شود و برای سقف‌های کاذب و کلاً سقف‌هایی که فضای کافی دارند مناسب‌تر است.

 

ویژگی‌های محل نصب بدنه خارجی کولر گازی کاستی چیست؟ نحوه نصب بدنه خارجی کولر کاستی مثل کولرهای اسپلیت است. سطحی که بدنه خارجی در آن نصب می‌شود باید صاف باشد و از ایجاد لرزش جلوگیری کند. یعنی وقتی که کولر روشن می‌شود نباید بدنه خارجی بلرزد. باید در نظر داشته باشید که کندانسور در مکانی نصب شود که در آنجا جریان هوا وجود داشته باشد. دو طرف اسپلیت باید آزاد باشد تا هوا به‌راحتی جریان پیدا کند و آن‌قدر فضا داشته باشد که در صورت خراب‌شدن بدنه بتوان آن را تعمیر کرد. بدنه خارجی نباید با مواد اسیدی و خورنده در تماس باشد و فاصله آن به حدی باشد که صدای آن باعث آزار نشود.

 

نکاتی که برای نصب اسپلیت کاستی در نظر بگیرید:

 

1. اول مکانی که می‌خواهید اسپلیت را قرار دهید مشخص کنید.

2. میزان فضای در دسترس که می‌توان از آن استفاده کرد را به دست آورید.

3. باید فضای کافی برای لوله PVC که پمپ بالابر را به بیرون متصل می‌کند در دسترس باشد.

4. از عایق‌بندی مناسب اطمینان حاصل کنید.

5. اینورتر داخلی نباید در معرض دمای شدید قرار بگیرد.

6. برای مشاوره و نصب حتماً از یک نصاب متخصص استفاده کنید.

 

https://file.tesmino.ir/images/2022/05/image_1652183221.png

 

روش کار کولر گازی کاستی

 

کولرهای کاستی با استفاده از گاز مبرد refrigerant گرما را به بدنه خارجی (کندانسور) منتقل می‌کند و این بخش نیز گرما را به بیرون انتقال داده و سرما را به بدنه داخلی (اینورتر) منتقل می‌کند. سپس این سرما با استفاده از فن در هوای داخل اتاق پخش می‌شود. این روش دقیقاً مشابه کولرهای اسپلیت معمولی است و بر همان اصل کار می‌کند. تنها تفاوت آن‌ها در نحوه نصبشان است. هم کولر اسپلیت و هم کولر کاستی، پنل داخلی و خارجی هر دو با یک لوله مسی به یکدیگر متصل می‌شوند.

 

برندها و مدل‌های مختلف کولر گازی کاستی

 

کولر گازی کاستی نیز مانند کولرهای گازی معمولی دارای دو نوع هستند:

 

1.  یک مدل آن دو کاربردی بوده و در کل سال قابل استفاده است. کاربرد اول آن برای سرمایش محیط است که در فصول گرمی مثل تابستان کاربرد دارد. کاربرد دوم گرمایشی است و در فصل سردی مثل زمستان می‌تواند هوای اتاق را گرم کند. این اسپلیت‌ها جایگزین تمیزی برای بخاری‌های معمولی هستند.

 

2.  مدل دیگر این اسپلیت‌ها تک کاربردی است و فقط به‌عنوان وسیله سرمایشی قابل‌استفاده است.

 

امروزه استفاده از اسپلیت‌های گازی و مدل کاستی آن در سراسر دنیا بسیار رایج شده است. از همین‌رو شرکت‌های بسیاری مدل‌های مختلفی را با توجه به نیاز بازار تولید و عرضه کرده‌اند. از جمله برندهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند می‌توان به یونیکو، ال جی، فین‌تک، اولیمپا، میتسوبیشی، هیتاچی و ... اشاره کرد.

 

کلیه این شرکت‌ها سری‌ها و مدل‌های مختلفی را روانه بازار کرده‌اند که محیط‌های 15 تا 130 مترمربعی (یا بیشتر؛ بسته به ظرفیت سرمایی دارد) را پوشش می‌دهند. این کولرها دارای رنج ظرفیتی هستند که با واحد بی تی یو در ساعت شناخته می‌شود. رنج ظرفیتی این کولرها بین 18 هزار تا 60 هزار BTU/H متغیر است. شما باید با توجه به فضایی که نیاز دارید، رنج ظرفیتی خود را انتخاب کنید.

 

https://file.tesmino.ir/images/2022/05/image_1652183302.png

 

کولرگازی کاستی با اینورتر داخلی گرد

 

این مدل دارای گردش هوای 360 درجه است که برای کارایی بیشتر، هوا را به‌صورت یکنواخت در تمامی جهات می‌دمد. این مدل دارای فیلترهای خود تمیز شونده است که کارایی آن را نسبت به سایر مدل‌ها 50 درصد افزایش می‌دهد.

 

نحوه نگهداری

 

اینورتر داخلی کولر گازی کاستی دارای فیلترهای تصفیه هواست. این فیلترها بعد از گذشت مدتی کثیف شده و نیاز به تعویض یا شست‌وشو دارند. برای شست‌وشوی فیلترها می‌توانید از مواد شوینده غیراسیدی و خنثی استفاده کنید و پس از خشک‌شدن می‌توانید دوباره آن‌ها را نصب کنید. توجه داشته باشید که اگر فیلترهای تصفیه هوا به‌موقع تعویض یا تمیزکاری نشوند بر عملکرد دستگاه تأثیر می‌گذارند و باعث مصرف بیشتر انرژی می‌شوند؛ بنابراین فیلتر هوا نقش مهمی در کیفیت تهویه و هزینه‌های برق دارد. شاسی و بدنه‌ای که فن بر روی آن سوار شده است باید هرچند وقت یکبار بررسی شود تا در صورت بروز خوردگی یا زنگ‌زدگی تعویض شود. در غیر این صورت دستگاه دچار آسیب شده و نیاز به تعمیرات اساسی پیدا می‌کند.

 

مزایای کولر گازی کاستی

 

با توجه به پایین آمدن هوای سرد و بالا آمدن هوای گرم در اتاق، یکی از مزیت‌های اصلی کولر کاستی این است که پخش مناسب هوا در اتاق را ممکن می‌کند. پخش مناسب هوا در اتاق به‌خاطر فن‌های قدرتمندی است که توانایی توزیع مناسب هوا در فضاهای بزرگ‌تر را نسبت به کولرهای معمولی دارند. کولر گازی کاستی در حین کار تقریباً بی‌صدا عمل می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا برای استفاده در دفاتر اداری، مدارس و دانشگاه‌ها که نیاز به تمرکز حواس دارند مناسب باشد. حداکثر صدای تولید شده توسط دستگاه 38 دسی‌بل است.

 

یکی دیگر از مزایای کولرهای کاستی این است آن‌ها بر روی سقف نصب می‌شوند و همین امر سبب صرفه‌جویی در فضای اتاق می‌شود. همچنین نصب در سقف این امکان را می‌دهد تا از دید افراد دور بماند. نصب این کولرگازی‌ها ساده است و به‌راحتی با فضاهای مختلف تطبیق داده می‌شود. ترموستات و سرعت فن کولر کاستی قابل تنظیم است و شما می‌توانید دمای اتاق را طبق دلخواه خود تنظیم کنید. همچنین این کولرها مصرف برق بسیار پایینی دارند. معمولاً قبوض آب و برق بخش بزرگی از هزینه‌های تجاری را تشکیل می‌دهد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای هر کسب‌وکاری ضروری است. این کولرها بازدهی انرژی بالایی دارند چون کاست سقفی بلافاصله پس از رسیدن به دمای مورد نظر، مصرف برق خود را کاهش می‌دهد.

 

اسپلیت‌های کاستی علاوه بر خنک‌کردن هوا، آن را تصفیه نیز می‌کنند. فیلترهای تصفیه هوای کولرگازی کاستی به‌راحتی قابل شست‌وشو و باز و بسته‌شدن هستند. این مزیت قابل‌توجه باعث می‌شود هوای تازه تنفس کنید. این فیلترها ذرات و آلاینده‌های هوا را به دام می‌اندازند و تهویه را بهبود می‌بخشند. این اسپلیت‌ها زیبا و شکیل هستند و با پخش هوای تازه در 3 تا 4 جهت به حفظ دما در اتاق‌های بزرگ کمک می‌کنند. این اسپلیت‌ها فن‌های قوی‌ای دارند که می‌تواند هوا را در سراسر فضا به‌خوبی بگسترانند. کولر گازی کاستی نسبت به سایر اسپلیت‌ها فضای کمتری را به خود اختصاص می‌دهند و  تقریباً عاری از هر نویز و صدای اضافی هستند. سرعت فن‌های کولر کاستی قابل تنظیم بوده و بر اساس نیازتان می‌توانید آن را کم‌وزیاد کنید. ترموستات قابل تنظیم در این اسپلیت‌ها باعث می‌شود تا کنترل دمای هوا بسیار راحت‌تر شود. همچنین سیستم برنامه‌ریزی‌شده در مصرف انرژی کمک بسیاری می‌کند. تمامی قسمت‌های کولر کاستی سبک بوده و به‌راحتی قابل نصب هستند.

 

https://file.tesmino.ir/images/2022/05/image_1652183249.png

 

معایب کولر گازی کاستی

 

همان‌طور که ذکر شد کمپرسور کولر کاستی در خارج از اتاق (معمولاً تراس یا پشت‌بام) و اینورتر آن در داخل اتاق نصب می‌شود. اما در ساختمان‌های بزرگ این فاصله زیاد می‌شود و به دنبال آن باید حفره‌ها و دریل کاری‌های زیادی نیز انجام داد. همین امر سبب می‌شود تا زمان و هزینه نصب کولر کاستی افزایش پیدا کند.

 

برای تهویه هوای انبار یا دفاتر بزرگ نیاز به چند کولر کاستی است و همین امر باعث هزینه‌های زیاد روی دست شما می‌شود. اگر این هزینه‌ها برای شما مقدور نیست می‌توانید از کولرهایی که بهره‌وری انرژی پایین‌تری دارند و ارزان‌تر هستند استفاده کنید. در ساختمان‌هایی که طبقات زیادی دارند ممکن است که سقف‌های هر طبقه فضای کافی برای نصب اینورتر را نداشته باشند. همچنین اینورتر داخلی کولر کاستی حتماً باید در سقف کاذب نصب شود و طول آن بلند باشد؛ در غیر این صورت امکان نصب آن نیست. کولر گازی کاستی برای کارکرد و تنظیم دما نیاز به ریموت کنترل دارد. اگر کنترل آن به هر دلیلی خراب شود یا باتری‌اش تمام شود نیاز دارید تا با بالارفتن آن را خاموش / روشن کنید.

 

جمع‌بندی

 

کولرهای گازی کاستی پیشرفته هستند و با تکنولوژی مدرن ساخته می‌شوند. آن‌ها نسبت به سایر اسپلیت‌های گازی انرژی کم‌تری مصرف می‌کنند و خنک‌کنندگی بیشتری نیز دارند. بدین ترتیب هزینه برق را کاهش داده و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند. این اسپلیت‌ها محیط بیشتری را پوشش داده و بی‌صدا هستند. نصب و نگهداری آن‌ها ساده و کم‌هزینه بوده و فضای کمتری نسبت به بعضی مدل‌ها اشغال می‌کنند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman