رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین:

مردم دیگر رغبتی به ساخت‌وساز ندارند

مردم دیگر رغبتی به ساخت‌وساز ندارند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۸ | ۱۳۹۸/۰۶/۰۵

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: تورم اقتصادی موجب شده تا مردم رغبتی به ساخت‌وساز نداشته باشند و در حقیقت گرانی مصالح و خدمات بر این موضوع سایه انداخته است.
به گزارش اخبار ساختمان، رافع ناصری‌فر، رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مطالعات بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد در شش شهرستان استان قزوین با رویکرد جدید مطالعات بازآفرینی انجام شده و یا در حال انجام است؛ شناسایی و تطبیق محدوده‌ها ازجمله وظایف ما به شمار می‌رود تا برنامه‌های بازآفرینی را در آن حوزه پیاده‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات برنامه ششم باید سالانه 270 محله در برنامه بازآفرینی کشور قرار گیرد؛ در همین راستا تعدادی از محلات استان قزوین را که طرح مصوب داشته و شهرداری و دستگاه‌های اجرایی در آن اعلام ورود کرده‌اند را شناسایی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما مخالف آن هستیم که مردم را از محله بیرون کرده و آن را تخریب و نوسازی کنیم چراکه بدین‌گونه هویت و اصالت محله از بین می‌رود که رویکرد دولت این‌گونه نیست.

ناصری‌فر تصریح کرد: شاخص تأمین مسکن در محلات بافت فرسوده بر نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی بیشتر است چراکه محلات ناکارآمد ازجمله نقاط آسیب‌پذیر در زلزله هستند به همین جهت تلاش می‌کنیم که این واحدها را بازسازی و نوسازی کنیم.

وی بیان کرد: در برنامه‌های سال‌جاری 2144 سهمیه تسهیلات از محل وجوه اداره شده صندوق توسعه ملی برای استان در نظر گرفته و تخصیص داده شده است که در مرحله نخست 430 واحد معادل 20 درصد سهمیه در اختیار استان قرار داده شده است.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: بر اساس شیوه‌نامه ابلاغ‌شده، این تسهیلات، مشارکت مدنی ساخت، فروش اقساطی و ودیعه اسکان موقت را نیز شامل می‌شود.

وی اشاره کرد: پروژه‌های محلات اولویت‌دار و پروژه‌های محلات رده دوم ازجمله پروژه‌هایی هستند که مشمول تسهیلات می‌شوند؛ پروژه‌های اولویت اول مساحت بعد از تجمیع بالای 120 مترمربع و حداقل چهار واحد است؛ پروژه‌های اولویت دوم بالای 150 مترمربع و حداقل چهار واحد مسکونی باشد و در مرحله سوم پروژه تجمیعی و یا انفرادی بیش از 200 مترمربع و حداقل شش واحد تولیدی باشد.

ناصری‌فر اعلام کرد: میزان سقف تسهیلات مشارکتی در مراکز استان‌ها سقف تسهیلات اعطایی به متقاضیان غیرحرفه‌ای در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به ازای هر واحد 40 میلیون تومان با نرخ نُه درصد + 20 میلیون تومان با نرخ 18 درصد و درمجموع 60 میلیون تومان به این افراد اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: در سایر شهرها و غیر از مراکز استان‌ها به ازای افراد غیرحرفه‌ای 40 میلیون تومان تسهیلات نُه درصد + 10 میلیون تومان 18 درصد و درمجموع 50 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین اشاره کرد: برای افراد حرفه‌ای که پروانه انبوه‌سازی دارند در مراکز استان‌ها 40 میلیون تومان نُه درصد + 40 میلیون تومان 18 درصد و در سایر شهرها نیز 40 میلیون تومان با نرخ نُه درصد + 30 میلیون تومان 18 درصد پرداخت می‌شود.

وی گفت: افرادی که از فناوری‌های نوین برای کاهش مصرف انرژی استفاده کنند نیز امتیازی به آن‌ها داده شده است که به ازای هر واحد 20 میلیون تومان با نرخ 18 درصد افزون بر مبالغ فوق تسهیلات دریافت کنند.

ناصری‌فر افزود: بعد از مشارکت مدنی تسهیلات نُه درصد دوره مشارکت مدنی 30 ماهه است بعدازاین دوران وام نُه درصدی عیناً به‌حساب دولت بازگشت شود ولی تسهیلات 18 درصدی ده‌ساله تقسیط می‌شود.

وی تشریح کرد: علاوه بر این تسهیلات، تسهیلات ودیعه اسکان نیز وجود دارد که در حال حاضر در کلان‌شهرها و سایر شهرها دو آیتم دارد؛ ودیعه مسکن حمایتی شامل 15 میلیون تومان نه درصد است و کسی که بخواهد وام ودیعه اسکان خود را افزایش دهد می‌تواند هفت میلیون و 500 هزار تومان و درمجموع 22 میلیون و 500 تومان با نرخ 12 درصد دریافت کند؛ افرادی که درخواست ودیعه اسکان داشته باشند سه پلاک را تجمیع کنند تا زمانی که احداث شود به ازای هر پلاک تفکیکی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند؛ این تسهیلات صرفاً به پروژه‌های تجمیعی و حداقل دو پلاک پرداخت می‌شود.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین تأکید کرد: افرادی که بخواهند در بافت فرسوده اقدام به احداث کنند باید در سایت مربوطه http://facility.udrc.ir ثبت‌نام کرده و مدارک خود را بارگذاری کنند؛ از دو روش دیگر نیز افراد می‌تواند اقدام کنند؛ دفاتر پیشخوان و کارگزاران رسمی که در استان شرکت عمران و مسکن‌سازان اقدام است.

وی یادآور شد: رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی نقش مهمی دارند و تلاش داریم که مردم این سهمیه را جذب کنند؛ با توجه به افزایش قیمت‌ها مشوق‌ها مطلوب است که تسهیلات 100 میلیون تومانی و ودیعه مسکن ازجمله این مشوق‌هاست و تلاش داریم مردم از آن بهره‌مند شوند.

ناصری‌فر در خصوص روند اعطای تسهیلات گفت: روزی که کد رهگیری دریافت شود پرونده بررسی شده و نامه معرفی به بانک ارسال می‌شود که بانک روال قانونی خود را دارد ولی در مجموع از زمان تشکیل پرونده در بانک و دریافت قسط اول کمتر از یک ماه خواهد بود؛ متقاضیان زیادی معرفی کردیم و متقاضیان مشکلی با بانک عامل ندارند و توصیه‌ای که ما داریم این است تا قبل از دریافت تسهیلات پیشرفت فیزیکی احداث بنا را تا سطح فونداسیون داشته باشند تا در مرحله نخست 20 درصد پیشرفت خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات بر اساس شرایط بانک و چندمرحله‌ای و شامل فونداسیون، اجرای اسکلت و سقف‌ها و مراحل سوم و چهارم است، عنوان کرد: تمام محلات دارای محدوده مصوب بافت فرسوده مشمول این تسهیلات هستند؛ در قزوین محلات اولویت‌دار که در تبصره 18 معرفی‌شده‌اند شامل چهار مرحله امامزاده حسین (ع)، راه‌آهن، بلاغی و هادی‌آباد؛ تاکستان دو محله و آبیک یک محله است.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین اظهار کرد: در محله هادی‌آباد پلاک‌ها ریزدانه و عمدتاً پر از خانوار است، شاید در هر پلاکی دو خانوار ساکن باشد؛ دولت باید برای دهک‌های یک تا چهار چاره کند و مسکن باکیفیت و با قیمت مناسب‌تر در اختیار شهروندان قرار دهد که اولین اقدام استفاده از زمین‌های دولتی واقع در محدوده بافت‌های فرسوده است.

وی خاطرنشان کرد: در هادی‌آباد تلاش می‌کنیم که موضوع اجتماعی را سروسامان دهیم و آسیب‌شناسی کنیم؛ احداث پارک، ایجاد مرکز محله و راه‌اندازی دفتر تسهیلگری ازجمله خدمات زیرسازی در این منطقه به شمار می‌رود تا مردم تشویق شوند خودشان نیز برای احیای محله گام بردارند چنانچه اگر مردم محله ورود پیدا نکنند امکان ندارد که محله آباد شود؛ اگر مردم تمایل به همکاری و ماندن در محله نداشته باشند و ما ندانیم چه خواسته‌ای دارند قطعاً کار ما بیهوده خواهد بود.

ناصری‌فر با تأکید بر اینکه مشارکت مردم رکن اصلی در بازآفرینی است، تصریح کرد: در مورد محله راه‌آهن نیز پژوهش و مطالعات خوبی انجام شد که خواسته مردم و طی اتفاقات موجود را بررسی و مدل جدیدی از پژوهش در محله پیاده شد؛ شرایط در هر محله متفاوت است و باید با توجه به شرایط آن محله ورود پیدا کرد؛ برای مثال در هادی‌آباد مشکلات اجتماعی و در بلاغی محدودیت‌های میراث فرهنگی وجود دارد.

وی گفت: در برخی از محلات مانند آقا کبیر باید به‌صورت مدل اجتماعی وارد شد و برنامه محور کار کرد. بازآفرینی کار ساده‌ای نیست و شاخ و برگ‌هایش زیاد است به همین جهت باید کلیه دستگاه‌های اجرایی در این راستا با هم همسو و هم‌صدا حرکت کنند.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین با علائم اینکه 1300 هکتار بافت فرسوده در سطح استان وجود دارد که بین شهرها متفاوت است، افزود: بر اساس شاخصه شورای عالی معماری و شهرسازی محدوده بازآفرینی را تعیین می‌کنیم.

وی اشاره کرد: آبیک، تاکستان و اقبالیه محدوده مطالعاتی دارند و مطالعات بازآفرینی شهرهای دیگر مانند الوند، آوج، آبگرم و بوئین‌زهرا در دست اقدام است؛ کار در حوزه بازآفرینی برنامه تعامل، هماهنگی و همکاری کلیه نهادها را می‌طلبد و رکن اصلی نیز حضور مردم در این حوزه است.

ناصری‌فر اعلام کرد: طی سه ماه گذشته بیش از 150 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی‌شده‌اند که بخش اصلی آن اطلاع‌رسانی مناسب است و تورم اقتصادی موجب شده تا مردم رغبتی به ساخت‌وساز نداشته باشند و در حقیقت گرانی مصالح و خدمات بر این موضوع سایه انداخته است.

وی اظهار کرد: در بازآفرینی باید مطالعات مستمر داشته باشیم؛ مطالعات محلات آقا کبیر، بلاغی و راه‌آهن به اتمام رسیده است؛ برای محله سردار برنامه داریم، در محله امامزاده حسین(ع) با کمک شهرداری در محله ورود پیدا کرده و دفتر تسهیلگری راه‌اندازی کردیم.

رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد: بازآفرینی واژه ناآشنایی برای مردم نیست و باید همت کنیم مردم بستر کار نوسازی و بهسازی واحدهایشان فراهم شود و حتماً باید مردم به میدان آمده و همت کنند و تلاش می‌کنیم بستر کار برای مردم فراهم شود.

ایسنا

برچسب ها:

مسکن ،ساخت ،مصالح 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman