نقش آفرینی شرکت آزمایشگاه فنی خاک این بار حفاری در آب های خلیج فارس

نقش آفرینی شرکت آزمایشگاه فنی خاک این بار حفاری در آب های خلیج فارس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۴ | ۱۴۰۱/۰۵/۱۲

شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک موفق شد در طرح توسعه بنادر شمالی استان بوشهر برای نخستین بار عملیات حفاری و مطالعه ژئوتکنیک دریایی در خلیج همیشه فارس را به اجرا درآورد.

به گزارش اخبار ساختمان به نقل از روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در راستای اهداف و سیاستگذاری دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی در ارتقاء کیفی پروژه‌های عمرانی در سطح کشور و نیز تصمیم دولت مبنی بر توسعه بنادر کوچک و بهبود وضعیت ساحل نشینان، با انجام عملیات حفاری و مطالعه ژئوتکنیک دریایی در بنادر ریگ، گناوه و دیلم در استان بوشهر، نقش آفرینی موثری در ارتقاء کیفی پروژه های عمرانی و مطالعه طرح توسعه استان بوشهر ارائه کرده است.

 

غلامرضا قاسمی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر اظهار داشت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با توجه به در اختیار داشتن نیروهای توانمند و به کارگیری تجهیزات متناسب با نوع فعالیت، مطابق با استانداردهای داخلی و بین‌المللی موفق شد با به کارگیری تیمی خبره و کارآمد از کارشناسان ژئوتکنیک وارد پروژه های طرح توسعه بنادر ریگ و گناوه شده و عملیات حفاری دریایی را با موفقیت به سرانجام رسانده است.

 

قاسمی با اشاره به این که عملیات حفاری این پروژه ملی، 61 روز به طول انجامید، افزود: با مطالعه دقیق و ارزیابی موقعیت پروژه و مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی در این پروژه از جک آپ بارج های سه پایه، با سطح عرشه 24 متر مربع و با ارتفاع پایه های 10 متری به منظور استقرار تجهیزات حفاری و انجام مطالعات ژئوتکنیک استفاده شده است.

 

وی ادامه داد: در طرح توسعه بندر گناوه در بازوهای شمالی، جنوبی و حوضچه تعداد 13 گمانه بامجموع 390 متر حفاری انجام در عمق آب سه تا هفت متری حفر شده است.

 

قاسمی اضافه کرد: از مجموع 13 گمانه 9 گمانه در بازو‌های شمالی و جنوبی، 2 گمانه در امتداد ساحل و 2 گمانه در محل حوضچه، برای نخستین بار توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این پروژه عملیاتی شده است.

 

مدیر آزمایشگاه در ادامه افزود: با توجه به سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر طرح توسعه بنادر کوچک، اجرای عملیات توسعه بندر دیلم سومین طرحی خواهد بود که بعد از بنادر ریگ و گناوه عملیات حفاری و مطالعات ژئوتکنیک آن توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

 

شهرام احمدی معاون فنی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر نیز گفت: در این پروژه با اقدام جهادی پرسنل متخصص شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک طی دو ماه 390 متر حفاری دریایی انجام و که میانگین حفاری روزانه 6 و نیم متر در روز به ثبت رسید.

 

شهرام عاقبتی کارشناس مسئول ژئوتکنیک آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر نیز در خصوص شرایط ویژه‌ این پروژه گفت: در این پروژه مصالح زیرسطحی موجود در مناطق ساحلی عمدتاً از مصالح مسئله دار بوده و شرایط خاص مطالعاتی ژئوتکنیک را می طلبید از جمله مهمترین مسائل قابل مشاهده موجود در این پروژه جوشش ماسه، وجود خاک های بسیار نرم و ضعیف مستعد نشست های بزرگ تحت بارهای وارده و فرو رفت موضعی مصالح سنگی بود که پدیده روانگرائی تحت بارهای دینامیکی نیز به آن افزوده شد.

 

بنابراین گزارش آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر با دارا بودن توان فنی و مهندسی بالا در اجرای مطالعه ژئوتکنیک طرح های ملی در سطح استان پیشتاز بوده و با استقرار سیستم مدیریت یکپارچه IMS (مدیریت کیفیت، مدیریت زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه ای) و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهی ایزو 17025 گام های موثری را در افزایش رضایتمندی و اعتماد کارفرمایان به منظور ارتقاء کیفیت پروژه های عمرانی برداشته است.

 

علاوه بر این در حوزه فعالیت های آزمایشگاهی غیر مخرب (NDT)؛ نظیر دانسیته سنج هسته ای، بیشترین بهره برداری از این تجهیزات در ارزیابی کیفیت بهسازی و تثبیت زیر ساخت های حمل و نقل و احداث پروژه های عمرانی سطح استان به عمل آمده است.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman