هزینه ساخت مسکن تحت تاثیر رشد قیمت نهاده های ساختمانی است

هزینه ساخت مسکن تحت تاثیر رشد قیمت نهاده های ساختمانی است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۸ | ۱۴۰۱/۰۵/۱۹

مهم ترین عوامل جهش ۲۶ درصدی هزینه نهاده های ساختمانی در بهار رشد سنگین حداقل دستمزد و افزایش قیمت سیمان بوده است.

به گزارش اخبار ساختمان، مرکز آمار ایران شاخص قیمت نهاده های ساختمانی برای فصل بهار سال جدید را منتشر کرد. طبق این گزارش در فصل گذشته هزینه ساخت و ساز مسکن با جهش عجیب ۲۶.۳ درصدی نسبت به زمستان سال گذشته مواجه شده است.

 

با رشد تند هزینه ساخت و ساز در بهار سال جاری، تورم نقطه‌ به نقطه مصالح ساختمانی نسبت به بهار پارسال رشد ۴۳ درصدی داشته است.

 

ساخت و ساز مسکن از صرفه خارج می شود؟

 

در همین خصوص هم پیشتر سازندگان از افزایش سنگین هزینه های ساخت و ساز گفته بودند. در حالی در پاییز و زمستان سال گذشته حداقل هزینه ساخت یک متر مربع آپارتمان در تهران حدود هشت میلیون تومان اعلام می شد که اکنون این عدد به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

 

طبق داده های قبلی مرکز آمار، در سه ماه نخست سال شاخص قیمت مسکن در تهران با رشد ۱۷ درصدی همراه شده است. هنوز داده ای از قیمت زمین در فصل بهار امسال منتشر نشده است، اما اگر رشد قیمت زمین به عنوان اصلی ترین بخش تشکیل دهنده هزینه ساخت و ساز، به اندازه قیمت املاک مسکونی رشد کرده باشد، جهش ۲۶ درصدی هزینه مصالح ساختمانی نشان می دهد که سود ساخت و ساز در اولین فصل سال باز هم کاهش یافته است.

 

طی سال های اخیر شتاب رشد قیمت زمین از قیمت املاک مسکونی سبقت تندی گرفته است که منجر به کاهش مداوم حاشیه سود ساختمان سازی شده است. اتفاقی که می تواند اصلی ترین عامل کاهش شدید ساخت و ساز و صدور پروانه های ساختمانی باشد. در سال گذشته پروانه های ساختمانی صادر شده در پایتخت به حداقل میزان خود از هنگام ثبت داده های ساختمانی رسید.

 

یک پاسخ قطعی برای معمای کاهش حجم معاملات و رشد قیمت مسکن

 

داده های مرکز آمار از وضعیت بازار مسکن تهران در تیرماه نشان می داد که هر چند حجم معاملات افت سنگین ۴۰ درصدی داشته است، اما قیمت مسکن با جهش ماهانه بیش از هشت درصدی مواجه شده است.

 

حال به نظر می رسد یکی از پاسخ های «معمای کاهش حجم معاملات و رشد قیمت ها» افزایش قیمت نه به واسطه تقاضا بلکه به خاطر فشار هزینه های ساخت باشد. طبق داده های مرکز آمار در پاییز سال گذشته نسبت قیمت زمین به مسکن در پایتخت به عدد ۱.۵ رسیده است که بیشترین میزان تاریخی این نسبت محسوب می شود. حال به نظر می رسد جهش هشت درصدی قیمت املاک در تیرماه چندان بی ارتباط به رشد ۲۶ درصدی هزینه ساخت و ساز در بهار نباشد.

 

رشد قیمت سیمان رکورددار شد

 

در بین گروه های مختلف، رشد قیمت نهاده های ساختمانی در گروه سیمان و بتن و گروه خدمات بیش از ۵۰ درصد رشد قیمت داشتند. گروه سیمان و بتن در بهار امسال رشد فصلی ۵۶ درصدی را تجربه کرده است و تورم نقطه به نقطه آن هم نسبت به بهار پارسال به حدود ۶۹ درصد رسیده است.

 

به نظر می رسد تقاضاهای سنگین بهار که به خاطر نگرانی از قطعی برق سیمانی ها در تابستان بود، حامی اصلی جهش قیمت مسکن باشد. در حالی متوسط تقاضای خرید سیمان در بورس کالا از تابستان سال گذشته تا خرداد امسال حدود ماهانه پنج میلیون تن بود که این عدد در خرداد امسال به بیش از ۹ میلیون تن رسید.

 

دومین رشد سنگین هم مربوط به گروه خدمات بود که در بهار امسال رشد فصلی ۵۳ درصدی را تجربه کرد و تورم نقطه ای آن هم به بیش از ۶۰ درصد رسید. به نظر می رسد عامل اصلی رشد این گروه هم افزایش ۵۸ درصدی حداقل دستمزدها در سال جدید باشد.

 

بیشتر بخوانید: رکود بازار ساخت و ساز در کشور هشت ساله شد

 

فردای اقتصاد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman