کاربرد انواع یونولیت در صنعت ساختمان سازی

کاربرد انواع یونولیت در صنعت ساختمان سازی
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۳۴ | ۱۴۰۱/۰۶/۰۸

یونولیت به عنوان یک ماده خنثی از استایرن مونومر به دست می‌آید و می تواند انواع مختلفی همچون یونولیت فشرده، یونولیت دیواری، یونولیت سقفی و ... داشته باشند.

به گزارش اخبار ساختمان، با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف امروزه صنعت ساختمان‌سازی نیز دچار تحولات زیادی شده و مصالح مدرن جایگزین بسیاری از مصالح سنتی مانند بلوک‌های سفالی، آجر و ... شده‌اند. یونولیت‌ها یکی از موادی هستند امروزه جایگاه ویژه‌ای در این صنعت پیدا کرده و در بخش‌های مختلف ساختمان به کار می‌روند. در حقیقت یونولیت به سبب داشتن ویژگی‌هایی همچون طول عمر بالا، قابلیت بازیافت، عایق صوت، حرارت و رطوبت بودن، وزن پایین، مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه و ... استفاده‌های متعددی در صنعت ساختمان‌سازی دارند. یونولیت‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها می‌توانند از نظر مشخصات فیزیکی و ویژگی‌ها باهم متفاوت باشند به همین دلیل کاربردهای مختلفی نیز دارند. در ادامه مطلب به بررسی کاربرد انواع یونولیت در صنعت ساختمان‌سازی پرداخته خواهد شد.

 

کاربرد یونولیت در صنعت ساختمان

 

پلاستوفوم چیست؟

 

پلاستوفوم به یک نوع ماده متخلخل و سفیدرنگ گفته می‌شود که کاملاً خنثی بوده و از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود. این ماده وزن بسیار کمی دارد و دلیل آن هم این است که بیش از 90 درصد حجم آن از هوا بوده و کمتر از 10 درصد آن از استایرن مونومر خواهد بود. این ماده در سال 1839 توسط دانشمندی به نام ادوارد سیمون به شکلی تصادفی کشف شد و سال‌ها بعد یک شرکت آلمانی اقدام به تولید انبوه آن کرد. یونولیت با نام‌های دیگری همچون پلاستوفوم، آکاسیف، استایروفوم و پلی استایرن انبساطی (EPS(Expandable Polystyrene  نیز شناخته می‌شود.

 

پلاستوفوم ها در سه مرحله پیش ‌انبساط، تثبیت و شکل‌دهی تولید می‌شوند که در ابتدا پلیمر پلی استایرن توسط تزریق بخار آب حجیم شده و داخل دستگاه اکسپندر به 20 تا 50 برابر حجم اولیه خود می‌رسد. سپس با افزودن عوامل و افزودنی‌های حجیم کننده و پف دهنده به دانه‌های گرانول تبدیل شده و به سیلوهای ذخیره‌سازی منتقل می‌شود. گرانول در مرحله قالب‌گیری به شکل بلوک مادر درآمده و در نهایت توسط دستگاه‌های CNC و المنت‌های برقی به انواع مختلف ورقه‌های یونولیت یا بلوک‌های سقفی و ... تبدیل می‌شوند.

 

کاربرد انواع یونولیت در صنعت ساختمان‌سازی

 

همان‌طور که گفته شد یونولیت از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و می‌تواند استفاده‌های متعددی در صنایع مختلف داشته باشد. این ماده می‌تواند بر اساس کاربرد، دانسیته، مواد اولیه، نحوه تولید و ... انواع مختلفی داشته باشد. از جمله یونولیت‌هایی که می‌توانند در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد داشته باشند می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

 

یونولیت های فشرده

 

یونولیت‌های فشرده

 

یونولیت‌های فشرده نوعی از یونولیت‌ها هستند که با استفاده از یک فرآیند تولید خاص ساخته می‌شوند و با وجه تمایز اصلی آنها با سایر یونولیت‌ها میزان دانسیته آنها است. این نوع یونولیت‌ها تحت فشارهای زیادی ساخته می‌شوند و میزان حجم هوای داخل آنها بسیار کمتر است. کاهش حجم هوای داخل یونولیت‌ها باعث شده است که چگالی آنها بیشتر از 40 باشد و در نهایت از وزن بیشتری نیز برخوردار باشند. این یونولیت‌ها می‌توانند مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار، ضربه و ... داشته باشند. از مهم‌ترین کاربردهای یونولیت فشرده در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

*  تولید انواع درب و پنجره‌های ساختمانی.

*  استفاده به عنوان عایق‌های صوتی عالی برای اتاق‌ها و سالن‌های کنفرانس، استودیوها و ...

*  عایق‌کاری ساختمان با ترکیب شدن با موادی همچون پشم سنگ، فوم آکوستیک و ...

 

یونولیت‌های سقفی

 

یونولیت‌های سقفی رایج‌ترین نوعی یونولیت‌ها در ساختمان‌سازی هستند و می‌توانند در بسیاری از پروژه‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، ورزشی و ... استفاده شوند. این یونولیت‌ها از بلوک‌های یونولیت مادر تهیه شده و در کاهش وزن کلی ساختمان بسیار مؤثر هستند. دانسیته این یونولیت‌ها به دلیل وجود حجم بالای هوا در آنها 12 بوده و وزنی مابین 7 تا 8 کیلوگرم دارند و در ابعاد و اندازه‌هایی استاندارد تولید می‌شوند. مهم‌ترین کاربردهای یونولیت سقفی در صنعت ساختمان‌سازی شامل موارد زیر هستند:

*  تولید تیرچه بلوک‌های بتی اصلی‌ترین کاربرد این یونولیت است.

*  استفاده به عنوان عایق حرارت، رطوبت، سروصدا، موریانه‌ها، حشرات و ... در سازه‌های مختلف

*  استفاده به عنوان عایق برودتی در ساخت سردخانه‌ها.

*  استفاده به عنوان جایگزین بلوک‌های سفالی و کاهش وزن ساختمان و افزایش ایمنی و سرعت ساخت ساختمان.

 

یونولیت‌های دیواری

 

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع یونولیت‌ها یونولیت دیواری است که خود به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود. یونولیت‌های دیوارپوش فوم، فوم دیواری تزئینی، یونولیت دیواری تری دی پانل ( برای خرید محصول تری دی پانل روی لینک https://www.madfoam.com/product/تری-دی-پنل کلیک کنید ) و ... از مهم‌ترین یونولیت‌های دیواری هستند که می‌توانند استفاده و کاربردهای متفاوتی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای یونولیت دیواری در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

*  این یونولیت‌ها می‌توانند به عنوان درزگیر در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده شوند.

*  به دلیل تنوع در طرح می‌توان از این یونولیت‌ها در دکوراسیون و تزئینات داخلی ساختمان استفاده کرد.

*  یونولیت دیواری می‌تواند به عنوان عایق‌ رطوبتی، حرارتی و صوتی در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کرد.

*  ورق‌های یونولیت دیواری به عنوان هسته مرکزی دیوارهای پیش‌ساخته یونولیتی استفاده می‌شوند.

 

یونولیت‌های تزریقی

 

یکی دیگر از انواع یونولیت‌ها که در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای متعددی دارد یونولیت‌های تزریقی هستند. این یونولیت‌ها فقط در فرآیند تولید با یونولیت‌های دیگر تفاوت دارند اما می‌توانند در نقاط و بخش‌هایی از ساختمان که سایر یونولیت‌ها قابل استفاده نباشد به کار بروند. برای عایق‌بندی نقاط کور، سوراخ‌ها، دیواره فلز و پلاستیک درب و پنجره و... از یونولیت‌های تزریقی استفاده می‌شود. همچنین این یونولیت‌ها می‌توانند برای تولید انواع ساندویچ پنل‌ها که امروزه در بخش‌های مختلف ساختمان به کار می‌روند استفاده داشته باشند.

 

علاوه بر صنعت ساختمان‌سازی یونولیت به بسیاری از صنایع دیگر نفوذ کرده و استفاده‌های متعددی دارند. از جمله مهم‌ترین صنایعی که امروزه استفاده‌های متعددی از انواع یونولیت‌ها می‌کنند می‌توان به صنعت بسته‌بندی، صنعت کشاورزی، صنعت پتروشیمی، صنعت پزشکی، صنعت خودرو، صنعت کشتی‌سازی و هواپیماسازی، صنعت چوب، صنعت الکترونیک، صنعت راه‌سازی، صنعت لوازم‌خانگی و ... اشاره کرد.

 

قیمت یونولیت

 

هرچند که یونولیت‌ها کمتر از 2 قرن عمر دارند اما در همین مدت کوتاه تحول و انقلابی چشمگیری در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی ایجاد کرده‌اند و امروزه در انواع مختلف و توسط شرکت‌های متعددی تولید می‌شوند. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند در تعیین قیمت یونولیت مؤثر باشند می‌توان به نوع یونولیت و کاربردهای آن، استانداردهای تولید یونولیت، قیمت و نوسانات ارزی، میزان دانسیته، مقدار و حجم یونولیت، ابعاد و اندازه‌های یونولیت، میزان مقاومت محصول در برابر آب، حرارت و صوت، میزان مقاومت یونولیت در برابر موریانه‌ها و حشرات، ویژگی‌ها و مشخصات فیزیکی و شیمیایی، شرکت و برند تولیدکننده، کیفیت پخت، نوع مواد اولیه، هزینه‌های حمل‌ونقل و ... اشاره کرد.

 

برای مشاهده قیمت روز انواع یونولیت به سایت https://www.madfoam.com/product-category/یونولیت/  مراجعه کنید

 

یونولیت دیواری

 

جمع‌بندی نهایی

 

یونولیت به عنوان یک ماده خنثی از استایرن مونومر به دست می‌آید و می‌تواند انواع مختلفی همچون یونولیت فشرده، یونولیت دیواری، یونولیت سقفی و ... داشته باشند. هر کدام از این یونولیت‌ها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و در نتیجه کاربردهای متفاوتی در صنعت ساختمان‌سازی داشته باشند. در حقیقت وزن کم، قابلیت بازیافت، طول عمر بالا، عایق صوت و حرارت، قیمت مناسب و ... باعث شده است که این ماده امروزه جایگزین بسیاری از مصالح سنتی ساختمان شود.

 

یونولیت

 


برچسب ها:

تری دی پنل ،یونولیت 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman