بازار ساخت و ساز مسکن از رکود خارج می شود؟

بازار ساخت و ساز مسکن از رکود خارج می شود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۶ | ۱۴۰۱/۰۶/۱۳

روز گذشته ساخت پنج هزار واحد مسکونی به عنوان جزئی از برنامه ورود مدیریت شهری به مسکن سازی در پایتخت کلید خورد و مدیران شهری وعده خروج ساخت و ساز از رکود هشت ساله را مطرح کردند.

به گزارش اخبار ساختمان، این در حالی است که ساخت پنج هزار واحد مسکونی معادل تیراژ ساخت فقط یک ماه ساخت و‌ ساز آن هم در شرایط حاکمیت ابررکود ساختمانی پایتخت است.

 

هرچند مدیریت شهری در این دوره از ابتدا ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را برنامه ریزی و اعلام کرد در سال اول تعداد واحدهای ساخته شده قدری بیشتر از این و معادل ۱۸۰ هزار واحد خواهد بود.

 

اما در عمل آنچه تا روز گذشته عملیاتی شده بود، صرفا انعقاد یک تفاهم نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت ۱۰ هزار واحد و نیز تفاهم نامه دیگری برای ساخت ۱۳۰ هزار واحد با وزارت راه و شهرسازی بود. علاوه بر این ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در قالب یک تفاهم نامه دیگر به انبوه سازان سپرده شد.

 

روز گذشته کلنگ ساخت پنج هزار واحد از تفاهم نامه بنیاد مسکن در سه منطقه ۲، ۱۶ و ۲۰ تهران به زمین خورد و کار اجرایی برای بخش بسیار کوچکی معادل سه درصد از وعده ساخت و‌ ساز ۱۸۰ هزار واحدی سال جاری توسط مدیریت شهری به این ترتیب آغاز شد.

 

مدیران شهری ابراز امیدواری کرده اند به واسطه شروع این پروژه پنج هزار واحدی، شهریور ماه جاری زمان خروج از رکود هشت ساله بازار ساخت و ساز در پایتخت باشد.

 

این در حالی است که پنج هزار واحد که قرار است به همت یک نهاد دولتی در تهران ساخته شود، فقط معادل تیراژ ساخت یک ماه بازار راکد ساخت و‌ ساز سال های اخیر است.

 

به نظر می رسد مدیریت شهری برای خروج سرمایه گذاری ساختمانی از رکود سنگینی که از سال ۹۳ تاکنون به آن دچار است، روی ساخت و‌ ساز گلخانه ای و محدودی حساب کرده که تاثیر آن جزئی و مقطعی بوده و نمی تواند به شکل گیری سریال ساخت و‌ ساز در مناطق مختلف شهر منجر شود.

 

رونق طبیعی فعالیت های ساختمانی زمانی محقق می شود که به واسطه برقراری ثبات نسبی در اقتصاد و کاهش نرخ تورم عمومی، به تدریج از قیمت واقعی و حتی اسمی مسکن کاسته شود و پس از گذر از دوره تخلیه حباب قیمت مسکن، به واسطه احیای قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن که گروه اصلی خریداران ملک در شرایط طبیعی بازار به شمار می آیند، حلقه آخر ساخت و‌ ساز یعنی فروش به درستی عمل خواهد کرد و انگیزه و تمایل به ساخت و‌ ساز در بخش خصوصی جان می گیرد.

 

درواقع رونق ساخت و‌ ساز بیش و پیش از اینکه به عرضه گلخانه ای مسکن در قالب پروژه های انبوه سازی وابسته به نهادهای عمومی، دولتی و شبه دولتی ارتباط داشته باشد، از رفتار بازیگران اصلی و همیشگی این بازار یعنی سازندگان و سرمایه گذاران ساختمانی نشأت میی گیرد و تجربه نشان داده است هر مسیری غیر از این به نتیجه پایدار نخواهد رسید.

 

بیشتر بخوانید: رکود ساخت و ساز مسکن چگونه پایان می گیرد؟

 

دنیای اقتصاد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman