لوله گالوانیزه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لوله گالوانیزه چیست و چه کاربردهایی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۵۲ | ۱۴۰۱/۰۸/۰۵

فرایند گالوانیزاسیون در حالت کلی به دو روش گالوانیزه گرم و سرد قابل انجام است. روش گالوانیزه کردن، از عوامل موثر بر کیفیت، نوع کاربرد و قیمت لوله گالوانیزه می به‌شمار می‌رود.

به گزارش اخبار ساختمان، سال‌هاست که در صنعت آهن و فولاد، لوله‌های گالوانیزه ورود کرده‌اند. این لوله‌ها با کمک پوششی از فلز روی مقاوم شده‌اند و می‌توان از آن‌ها در صنایع گوناگونی استفاده کرد. این لوله‌ها با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند و به سبب ساختار ویژه‌ای که دارند می‌توانند به عنوان پوشش و یا مسیری برای جریان یافتن انواع سیالات مورد استفاده قرار بگیرند. 

 

گالوانیزه چیست؟

 

برای افزایش عمر و مقاومت به خوردگی انواع ورق روغنی، پروفیل‌های آهنی و فلزی، می‌توان از فلز روی استفاده کرد. این فلز با استفاده از فرایند گالوانیزه، به عنوان یک لایه محافظ بر روی ورق، تسمه، لوله‌ها و … قرار می‌گیرد و از آنها در مقابل خوردگی، محافظت می‌کند. لوله گالوانیزه نیز با همین روش تهیه شده است. 

 

پوشش روی در درون لوله به عنوان یک عایق مستحکم عمل خواهد کرد. این فلز از تماس مستقیم سیالات و یا گازهایی که از درون لوله می‌گذرند با لایه فولادی زیرین لوله جلوگیری می‌کند و خوردگی آن‌ها را به تعویق می‌اندازد. به همین دلیل، عمر مفید سازه‌هایی که از لوله گالوانیزه به‌جای لوله بدون پوشش استفاده کرده‌اند، اغلب بیشتر است.

 

فرایند گالوانیزاسیون در حالت کلی به دو روش گالوانیزه گرم و سرد قابل انجام است. روش گالوانیزه کردن، از عوامل موثر بر کیفیت، نوع کاربرد و قیمت لوله گالوانیزه می به‌شمار می‌رود.

 

 لوله گالوانیزه قیمت

 

کاربردهای مهم لوله گالوانیزه

 

حال که می‌دانیم لوله گالوانیزه با چه روشی ساخته می‌شود و چند نوع دارد، در ادامه این مطلب به بررسی کاربردهای مهم لوله گالوانیزه می پردازیم.

 

1.    انتقال و لوله کشی آب

 

امروزه یکی از معیارهای مهم شهرنشینی، دسترسی به منابع آب سالم است. به همین دلیل تمام بخش‌های یک سیستم آب رسانی، بسیار ارزشمند است و باید از وسایل و ابزارهای مقاوم انتخاب شود. از این‌رو، در بسیاری صنایع حین خرید لوله آب ، به گالوانیزه بودن آن نیز توجه می‌شود.

 

کاربرد لوله گالوانیزه در سیستم انتقال آب دقیقا به همین دلیل است. چرا که این لوله‌ها در برابر جریان آب داغ مقاومت بالایی دارند، خم نمی‌شوند و تغییر شکل نمی‌دهند. از سوی دیگر در برابر هوای خیلی سرد نیز مقاوم‌ترند و می‌توانند برای سال‌های سال بدون مشکل در سیستم باقی بمانند.

 

2.    سازه‌های فلزی

 

کاربرد لوله گالوانیزه در ساخت سازه‌های گوناگون پیشینه‌ای طولانی دارد. این لوله‌ها به دلیل استحکام و وزن متعادل، پرطرفدارند و صنایع گوناگون ترجیح می‌دهند آن‌ها را جایگزین پروفیل‌های دیگر کنند.

 

لوله‌های گالوانیزه، در برابر تغییرات آب و هوایی نیز استواری بیشتری دارند و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب برای سازه‌هایی هستند که در فضای آزاد اجرا می‌شوند. البته باید در نظر داشت که این نوع لوله نیز محدودیت‌هایی در کاربرد دارد. به همین دلیل باید پیش از خرید، اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید. 

 

3.    حصار کشی

 

برای بالا بردن امنیت؛ بسیاری از محوطه‌ها نیاز به کشیدن حصارهایی مقاوم، ارزان و پایدار وجود دارد. به همین دلیل، حصارکشی از دیگر مواردی است که به عنوان کاربرد لوله گالوانیزه مطرح می‌شود.

 

این لوله‌ها، توانایی مناسبی در برابر برش، فشار و خم شدگی دارند. از آنها می‌توان به عنوان نرده نیز استفاده کرد. این لوله‌ها قابل رنگ شدن هستند و اگر با فاصله‌های کم نصب شوند، مثل یک دیوار دفاعی قوی عمل خواهند کرد.

 

کاربرد لوله گالوانیزه

 

۴. آبیاری زمین های کشاورزی

 

برای سرزمین‌های گرم و خشک همچون ایران، آبیاری بهینه و مناسب زمین‌های کشاورزی بسیار اهمیت دارد. تا جایی که بسیاری از زمین‌هایی که نتوانسته‌اند با روش‌های درست آبیاری شوند، از بین رفته‌اند.

 

کاربرد لوله گالوانیزه در صنعت کشاورزی، گسترده است. این لوله‌ها آب را به بوته‌ها، کانال‌ها و نهال‌ها می‌رسانند. در برابر حرکت ماشین‌های کشاورزی مقاومند و جوندگان و حیواناتی که گاه و بیگاه به زمین‌ها سر می‌زنند، نمی‌توانند به آنها آسیب برسانند.

 

۵. حفاظت از کابل‌ها و سیستم‌ها

 

کاربرد لوله گالوانیزه به عنوان یک پوشش محکم، با هدف حفاظت از کابل‌ها و سیم‌های مهم انجام می‌شود. برای مثال برخی از سیم‌های برق که از زیر زمین رد شده‌اند را به درون لوله‌های گالوانیزه می‌فرستند. این لوله‌ها از کابل‌ها در برابر خوردگی، تغییرات آب و هوایی، رطوبت، پوسیدگی و… محافظت کرده و امنیت سیستم‌ها را بالا می‌برند.

 

۶. آبیاری گلخانه‌ها

 

گلخانه‌ها محیط‌هایی بسیار حساس و مهم هستند و آبیاری محصولات‌ نباید دچار اختلال و مشکل شود. به همین دلیل با کمک لوله گالوانیزه، سیستم‌های آبیاری قطره‌ای تعبیه می‌شود. این فرآیند به رشد محصولات کمک می‌کند و میزان دورریز گلخانه‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. کاربرد لوله گالوانیزه در گلخانه، می‌تواند متنوع، جذاب و رو به رشد باشد.

 

۷. انتقال انواع گازها

 

با توجه به ساختار انواع گازها، کاربرد لوله گالوانیزه برای انتقال انواع گاز نیز مرسوم است. این نوع لوله گاز در اکثر منازل، کارگاه‌ها، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و… به وفور یافت می‌شود و نقش مهمی در انتقال انرژی دارند.

 

البته از دیگر انواع لوله‌ها که برای انتقال گاز استفاده می‌شود می‌توان به لوله مانیسمان اشاره کرد. البته که قیمت روز لوله مانیسمان به‌واسطه بدون درز بودن و کیفیت بالای آن بیشتر از لوله گالوانیزه است. اما اغلب برای موارد انتقال گاز با حساسیت کاری بالا، از لوله بدون درز یا مانیسمان استفاده می‌شود.

 

خرید لوله گالوانیزه

 

خرید لوله گالوانیزه از آیرومارت

 

برای خرید لوله گالوانیزه، دو راه وجود دارد. راه اول ، تهیه مستقیم از کارخانه تولیدکننده است. چرا که بسیاری از تولیدکنندگان لوله در ایران، به تولید لوله گالوانیزه نیز می‌پردازند.

 

در روش دوم، می‌توان ابتدا لوله فولادی را خریداری نمود و سپس عملیات گالوانیزاسیون را بر روی آن انجام داد. انتخاب هرکدام از این روش‌ها، با توجه به نوع کاربرد لوله گالوانیزه، میزان حساسیت کاری، مدت زمانی که برای تحویل بار درنظر گرفته شده است، مقدار بودجه پروژه و ... صورت می‌گیرد.

 

بازرگانی فولاد آیرومارت امکان خرید در هر دو روش را برای مشتریان، فراهم نموده است. به این خاطر که علاوه بر ارتباط مستقیم با بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده لوله، خدمات گالوانیزاسیون را با بهترین کیفیت انجام می‌دهد.

 

چنانچه قصد خرید لوله گالوانیزه را دارید،  می‌توانید به وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com مراجعه کنید و یا اینکه با شماره 02145306 تماس حاصل کنید . تا ضمن دریافت اطلاعات خرید و خدمات قابل ارائه توسط این مجموعه، از مشاوره پیش از خرید کارشناسان و متخصصان آیرومارت نیز بهره ببرید.

 


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman