کد رهگیری املاک چیست؟

کد رهگیری املاک چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۴ | ۱۴۰۱/۱۰/۲۹

کد رهگیری املاک، از جمله ساز و کارهایی است که طراحی شده تا به کمک آن بتوان از هر گونه کلاهبرداری و خرید و فروش غیرقانونی در حوزه املاک جلوگیری شود.

به گزارش اخبار ساختمان، جهت ثبت قرار داد‌های معاملات ملکی قولنامه ای، ساماندهی امور مسکن و جلوگیری از جرایم معاملاتی املاک سامانه استعلام کد رهگیری املاک برای صدور کد رهگیری ملک و یا کد پیگیری اجاره نامه طراحی و ارائه شده است که طرفین قرار داد با استفاده از این کد به راحتی از صحت قرار داد خود مطلع شوند.

کد پیگیری جهت امنیت بخشیدن به معاملات ملکی قولنامه‌ای است، زیرا طی بررسی‌های دولت به دلیل نداشتن اعتبار کافی قرارداد‌های دست نویس در معاملات ملکی بخشنامه‌ای از سوی دولت در سال ۱۳۸۷ برای اصناف و بازرگانان صادر شد. در بخشنامه دولت ذکر شد که تمامی مشاورین املاک الزام به ثبت تمام معاملات ملکی قولنامه‌ای خود اعم از ثبت قرار داد‌های خرید و فروش املاک و رهن و اجاره ملک را می‌بایست در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نموده و استعلام مبایعه نامه و کد رهگیری مربوط به ملک را دریافت نمایند.

افراد نیز با استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد رهگیری به راحتی می‌توانند استعلام بدهی به شهرداری و یا بانک‌ها برای ملک مورد نظر را دریافت نمایند. مشاورین املاک در تصویر زیر می‌توانند این بخشنامه را ملاحظه نمایند.


دریافت کد رهگیری املاک چه مزیتی دارد؟


معمولا افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.

از آن جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می شود. همچنین با دریافت این کد می توانید از قرار گرفتن ملک در طرح های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک ها مطلع شوید.

این کد دریافت شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذ شده، از شخص مورد نظر شکایت کنید.


مراحل دریافت کد رهگیری


جهت دریافت کد رهگیری ملک می بایست مراحل ثبت قرار داد قولنامه ای را مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور انجام دهند که در ادامه مطلب نحوه ورود به سایت ثبت معاملات املاک و موارد مورد نیاز جهت دریافت کد رهگیری ملک آورده شده است.

مشاورین املاک جهت ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ابتدا عبارت سامانه ثبت معاملات املاک را در مرورگر اینترنتی خود جستجو نمایند.

مشاورین پس از ورود به سامانه ثبت معاملات املاک مطابق تصویر زیر جهت ورود به سامانه املاک می توانند گزینه ورود به سامانه سبز رنگ را انتخاب نمایند.

تمامی مشاورین املاک پیش از ورود به سامانه، ثبت قرار داد و دریافت کد رهگیری می بایست در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت نام انجام داده باشند.

برای دریافت کد رهگیری لازم است موارد زیر صورت گیرد:

در زمان ثبت قرارداد در دفاتر مشاورین املاک، اصل مدارک هویتی نظیر کارت ملی هوشمند و شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی به همراه اصل مدارک مالکیت در اختیار مشاور املاک قرار گیرد.

مدارک مالکیت می‌تواند به‌ صورت سند تک برگی، قولنامه، بنچاق و هرگونه سند مرسوم دیگر ارائه گردد همچنین وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه نیزمی بایست به مشاور ارائه شود.

در زمان ثبت قرارداد هر طرف معامله، یک شاهد برای ثبت قرارداد همراه خود می بایست داشته باشد که مدارک شناسایی آن‌ها نیز برای دریافت کد رهگیری الزامی است.

پس از تکمیل فرم پیش نویس قرار داد، مشاور املاک، اطلاعات را در سامانه بارگذاری می‌ نماید.

تاییدیه کد پستی ملک مورد معامله هم از اسناد مورد نیاز دیگر برای دریافت کد رهگیری است.

پس از ثبت اطلاعات، قرارداد باید در سه نسخه پرینت گرفته شود که یک نسخه نزد مشاور املاک و دو نسخه دیگر در اختیار طرفین معامله قرار خواهد گرفت.

در نهایت پس از ثبت قرار داد قولنامه ای و دریافت کد رهگیری در بالای صفحات قرار داد، یک بار کد دوبعدی وجود دارد که شامل تمامی مشخصات معامله صورت گرفته اعم از آدرس دقیق ملک، نام و نام خانوادگی طرفین معامله، نام مالک و نام مستاجر است و با استفاده از بارکد خوان قابل خواندن است.


برای اخذ کد رهگیری به چه نکاتی باید توجه کرد؟


همانطور که گفتیم قرارداد خود را حتما در آژانس های مسکن رسمی به ثبت برسانید. از آنجا که برای اخذ کد رهگیری درست بودن کد پستی ملک بسیار اهمیت دارد، توصیه می کنیم کد پستی درج شده در قبوض یا پشت کارت ملی مالک را ملاک قرار ندهید و حتما اقدام به دریافت تاییدیه کد پستی کنید.

همچنین پس از تحویل قرارداد، مشخصات فردی طرفین و مفاد آن را با دقت چک نمایید و دقت کنید که در بالای آن کد QR و برچسب هولوگرام وجود داشته باشد.


هزینه دریافت کد رهگیری چقدر است؟


طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند؛ با این حال بسیاری از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست.

توصیه می کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است.

توجه داشته باشید بعضی از مشاورین املاک برای اخذ کد رهگیری از شما هزینه چند صد هزار تومانی طلب می کنند که مازاد بر حق کمیسیون است. در صورت مشاهده چنین موضوعی می تواند با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت نمایید.


دریافت کد رهگیری املاک چه مزیت هایی دارد؟


گرفتن این کد رهگیری در معاملات ملکی امروزه اهمیت بسیار فراوانی دارد که در ادامه متن به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.


*  افزایش امنیت معاملات


یکی از این مزیت ها تضمین امنیت معاملات ملکی است، با گرفتن کد رهگیری امکان ثبت معامله ای دیگر برای آن خانه یا ملک وجود نخواهد داشت پس دیگر نگرانی بابت فروش یک ملک به چندین نفر از بین می رود. هنگامی که یک ملک به طریق الکترونیک و آنلاین در سامانه ثبت می شود و کد رهگیری آن صادر می شود پیامی به سایر بنگاه های معاملاتی می رود و امکان ثبت معامله دیگر برای ملکی با همین مشخصات و کد پستی وجود نخواهد داشت.


*  پیگیری آسان معامله های ملکی


به دلیل قابل ردیابی بودن کد رهگیری املاک پیگیری این معاملات در همه مراجع قضایی به سرعت قابل ردیابی و رسیدگی است.


*  جلوگیری از دخالت فروشنده در فسخ معامله


بعضی اوقات به دلیل افزایش قیمت ملک و بالا رفتن آن فروشنده قصد می کند که ملک معامله شده را افزایش قیمت بدهد. برای مثال گاهی وقت ها فروشنده های ملک برای جبران افزایش قیمت شرط می کنند که هنگام انتقال سند در دفترخانه خریدار باید یک مقدار مبلغ اضافی دیگر را هم پرداخت کند. اما هنگام صادر شدن کد رهگیری مالکیت انتقال یافته و فروشنده حق هیچ گونه افزایش قیمتی را برای ملک فروخته شده نخواهد داشت.


*  تخلیه به موقع ملک اجاره ای


برای خانه های استیجاری هنگامی که مالک یا مستاجر جدید قصد تحویل خانه را داشته باشند با داشتن کد رهگیری املاک و پیگیری آن می توانند به آسانی حکم تخلیه خانه را گرفته و خانه را به فرد جدید اجاره دهند.


*  پیگیری دریافت مبلغ معامله


در صورتی که فرد خریدار مبلغ معامله شده را در موعد مقرر پرداخت نکند فرد فروشنده می تواند با پیگیری کد رهگیری املاک این موضوع را از طریق قضایی به راحتی پیگیری کند و به حق خود دست یابد.


*  استعلام ملک از شهرداری


با استفاده از کد رهگیری املاک شما می توانید به راحتی در حین معامله از ویژگی های ملک با خبر شوید و بفهمید که ملک در طرح های شهرداری مانند ساخت فضای سبز و .... قرار نگرفته باشد.

سوالات متداول
  • چگونه از صحت کد رهگیری دریافت شده اطمینان حاصل کنیم؟
    شما می توانید با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی خود و کد رهگیری قرارداد صحت قرارداد خود را استعلام کنید و در صورت نیاز یک نسخه از قرارداد با کد را چاپ نمایید.
  • کد رهگیری چند رقمی است؟
    کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه درج شده است. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیامک به خریدار و فروشنده ارسال می شود.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman