نکات مهم در طراحی و اجرای نمای ساختمان چیست؟

نکات مهم در طراحی و اجرای نمای ساختمان چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۲ | ۱۴۰۲/۰۵/۲۴

طراحی نمای خاص و منحصر به فرد در دنیای مدرن امروز یکی از اولویت های بسیاری از کارفرمایان است. بسیاری از ما فکر می کنیم لزوم داشتن یک نمای صرفا زیبا کافیست اما لازم است در کنار یک طراحی زیبا به سایر فاکتورهای دیگر نیز توجه داشته باشیم.

به گزارش اخبار ساختمان، نمای ساختمان اولین چیزی است که باید به آن توجه کرد و بیانگر سلیقه و شخصیت شماست. طراحی یک نمای زیبا بسیار مهم است و جنبه های محیطی و شرایط آب و هوایی باید در نظر گرفته شود که به طور مستقیم از طریق طراحی نما به راحتی برای ساکنان خانه کمک می کند.

عوامل متعددی وجود دارد که به شما کمک می کند در طراحی خانه خود به بهترین نتایج زیبایی و عملکرد برسید، رعایت تعدادی اصول در زمان اجرای نماکاری ساختمان مهم هستند. زیرا این اصول و قوانین از خراب شدن نمای ساختمان جلوگیری می کنند. خصوصا بعد از مدتی که نما اجرا شد و در معرض خطر قرار داشت. در این مطلب سعی میکنیم به طور خلاصه به بررسی این موارد بپردازیم.

 

نمای ساختمان


ویژگی های نمای ساختمان


نمای ساختمان از جهت های مختلفی ممکن است مد نظر باشد. اما به طور کلی نمای رو به روی ساختمان مد نظر است که بیشتر شاید در معرض عموم باشد. یا به عبارتی همان نمایی که درب ورودی ساختمان در آن قرار دارد. اگر شما در نمای ساختمان از طرح های خاص و خلاقانه استفاده کنید، ساختمان زیباتری خواهید داشت.

هر کسی به نسبت بودجه و سلیقه خود می تواند از موارد مختلفی در زیباسازی و استحکام نمای خود استفاده کند. گاهی افراد ترجیح می دهند خود طرح دلخواه و خاصی را انتخاب کنند. برخی افراد این کار را به متخصصان مربوطه می سپارند. مهم این است که شما یک ساختمان زیبا و در عین حال مقاوم داشته باشید.

نمای ساختمان یک گزینه مهم در معرفی ساختمان و ماهیت آن است. مسلما ساختمان های زیادی بر اساس استانداردهای لازم و با کیفیت فوق العاده ساخته می شوند ولی یک مورد مهم کم دارند. این مورد اساسی و مهم داشتن یک هویت منحصربفرد است.

نمای ساختمان هم می تواند ساختمان شما را زیباتر کند و هم به میزان زیادی در صرفه جویی انرژی تاثیرگذار است. زمانی که شما یک نمای مناسب را انتخاب کنید؛ می توانید در هدر رفتن انرژی تا میزان زیادی صرفه جویی کنید.

یک نمای مناسب می تواند ساختمان را در برابر عوامل محیطی، مثل باد، باران، رطوبت و… محافظت کند. نمای درست می تواند ساختمان را در برابر هوای نامناسب و یا خوردگی، تامین مطلوب هوا حفظ کند. اگر یک ساختمان نمای مناسبی داشته باشد، خود می تواند یک عایق مناسب صوتی و گرمایی باشد.

گزینه های زیادی در انتخاب نمای مناسب باید در نظر گرفته شوند. عواملی مانند: دوام، مقاومت در برابر آب، صرفه جویی در مصرف انرژی، زیبایی نما، سازگاری با محیط زیست و... .

 

نکات مهم در طراحی نمای ساختمان


نکات مهم در طراحی نمای ایده آل


نمای یک ساختمان معرف کاربری آن ساختمان است. نمای ساختمان در سطح شهر به عنوان یک عنصر تاثیرگذار ایفای نقش می کند و از این رو طراحی نمای ساختمان حائز اهمیت است. برای طراحی نمای ایده آل، باید شروط و اصول طراحی نما را به کار گرفته و با اطلاعات کافی به سراغ طراحی بروید تا به نتیجه مطلوب برسید، در ادامه به برخی از اصول طراحی نما اشاره شده است:


*  استفاده از متریال مناسب


برای رسیدن به طراحی نمای ایده آل، یکی از مهم ترین موارد انتخاب متریال مناسب است. کیفیت و جنس متریال مورد استفاده در نما می تواند تا حد زیادی بر زیبایی آن تاثیر بگذارد. زیباترین طرح ها، حتی اگر توسط بهترین معماران طراحی شده باشند، در صورتی که در اجرای آن ها از متریال مرغوب و مناسبی استفاده نشود، در نهایت به شکست در ایجاد یک نمای ایده آل منجر خواهند شد.

البته مسلما کیفیت طراحی یک نما در اولویت بالاتری نسبت به متریال انتخابی قرار می گیرد، اما به هر حال در هنگام اجرا این متریال است که تعیین می کند کیفیت نمای طراحی شده تا چه سطح به واقعیت بپیوندد.


*  رعایت تناسب رنگ


تناسب رنگ از دیگر شروطی است که سبب طراحی نمای ایده آل می شود. انتخاب رنگ های تشکیل دهنده نما و به خصوص تناسب این رنگ ها با یکدیگر از نکاتی است که در حین طراحی باید مد نظر قرار داده شود. این یعنی شما نمی توانید ابتدا یک نما را به طور کامل از مرحله طراحی گذرانده و سپس به سراغ انتخاب رنگ های مناسب برای اجرا بروید.

رنگ یکی از بارزترین ویژگی های بصری یک نما است و اگر به درستی و با دقت و تناسب انتخاب نشود، می تواند کیفیت بصری بهترین طرح ها با مرغوب ترین متریال ها را به کلی محو کند. نرم افزارهای طراحی سه بعدی، امروزه به شما این امکان را می دهند که تناسبات رنگی را در کنار بسیاری از موارد دیگر، پیش از اجرای طرح در نظر گرفته و به صورت واقعی در نظر بگیرید.

 

تناسب رنگ در طراحی نمای ساختمان


*  پیوستگی عناصر به کار رفته


جهت طراحی نمای ایده آل، پیوستگی باید در کل ظاهر نما دیده شود. این بدان معنا نیست که تمام قسمت های نما باید به یک شکل طراحی و اجرا شوند؛ بلکه به این نکته اشاره می کند که یک فرم کلی باید در طراحی قسمت های مختلف در نظر گرفته شده و در تمامی آن ها اجرا شود. به عبارت دیگر یک نمای پیوسته نمایی خواهد بود که بتوان آن را به عنوان یک کل دید و نه مجموعه ای از فرم های پراکنده که هر کدام ساز مخصوص به خود را می زنند.


*  به کار گیری یک ریتم مشخص


طراحی نمای ایده آل، دارای ریتم است. ریتم در یک نما به این معناست که عناصر تشکیل دهنده شکل نما باید دارای یک نوع نظم و ترتیب باشند. این نظم و ترتیب باید در خطوط، صفحات و احجام به کار رفته در نما دیده شود. حتی فضاهای خالی به کار رفته در نما نیز شامل این موضوع می شوند.

ریتم، همان طور که از اسمش بر می آید، تکرار عناصر با یک نظم تعیین شده و در جهتی است که همه قسمت ها از لحاظ بصری همخوانی داشته باشند. ریتم به یک نما سازماندهی بصری می دهد و از پراکندگی و ناخوانایی فرم های به کار رفته جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، ریتم انسجام عناصر به کار رفته در قالب یک ساختار سازمان یافته بصری است.


*  استفاده از یک عنصر شاخص


یکی از بخش های نما می تواند به عنوان نقطه شاخص آن در نظر گرفته شده و طراحی آن در جهتی صورت گیرد که آن را در مقایسه با فرم دیگر قسمت های نما برجسته سازد. معمولا با در نظر گرفتن یک عنصر شاخص، توازن و تعادل کمرنگ تر شده و از همین رو بخش مورد نظر در مرکز توجه قرار می گیرد.

طراحی این عنصر یا بخش شاخص باید به نحوی صورت گیرد که در عین ایجاد تمایز و برجستگی، همخوانی و تناسب آن با فرم کلی نما حفظ شود. استفاده از یک عنصر شاخص، با هدف ایجاد تاکید در یکی از قسمت های نما انجام می شود تا به این شکل یکنواختی طرح از بین رفته و جذابیت بصری بیشتری ایجاد شود.

 

طراحی نمای ساختمان


*  شفافیت بصری نما


شفافیت بصری در طراحی نمای ایده آل به معنای استفاده از پنجره های بیشتر است. یک نمای صلب، با حجم خشک و خشن خود، مسلما نمی تواند جذاب و مطلوب واقع شود.

پنجره ها جزو آن دسته از عناصر به شمار می روند که در طراحی نما، نقش ایجاد کننده شفافیت را بر عهده دارند و به تناسب تعداد و وسعت روزنه های موجود، از صلبیت بنا می کاهند. وجود پنجره در یک نما ضرورت زیادی دارد.

نحوه طراحی این پنجره ها، محل قرارگیری و ریتم آن ها از نکاتی است که باید در رابطه با طراحی نما مد نظر قرار داده شود. عناصر شفاف در صورتی می توانند تاثیر خود را بر نمای ساختمان اعمال سازند که در مکان درست و با طراحی مناسب به کار برده شوند.


*  حفظ سادگی در طراحی


یکی از نکاتی که باید در هنگام طراحی نما به خاطر داشت، عدم استفاده از عناصر متعدد و پراکنده است. به کار گیری عناصر زیاد در طراحی، نما را شلوغ و ناخوانا کرده و زیبایی آن را تحت الشعاع قرار می دهد. عناصر تشکیل دهنده نما باید به میزان متعادل و با حفظ اصل سادگی طراحی و اجرا شوند.

یک نمای ساده، اگر دارای حداقل عناصر نیز باشد، در صورت تناسب و کیفیت طراحی می تواند به مراتب زیباتر از نمای نامفهومی با عناصر در هم ریخته، متعدد و بسیار جلوه کند. هر چه نما ساده تر طراحی شود، عناصر به کار رفته تاثیر بیشتری بر کیفیت بصری خواهند گذاشت.


*  اجرای نورپردازی موثر


نورپردازی یکی دیگر از نکات مهمی است که طراحی نما را ایده آل می کند. یک نما، گرچه در طول روز می تواند با یک طراحی مناسب از کیفیت بصری زیادی برخوردار باشد، در هنگام شب برای داشتن یک جلوه زیبا نیازمند نورپردازی مطلوب است. نورپردازی باید همراه با طراحی صورت گیرد.

همه عناصری که به عنوان شاخصه های نما در نظر گرفته می شوند، باید در طراحی نحوه نورپردازی نیز منظور شده و با دقت بسیار نوپردازی شوند. نورپردازی بخشی از طراحی نماست و نباید جدا از آن در نظر گرفته شود. این یعنی شما نورپردازی را به این جهت انجام می دهید که بر خصوصیات بصری نما تاکید کنید و نه این که خود نورپردازی را به رخ کشیده و نما را نادیده بگیرید.


روش جلوگیری از سقوط نما


-  باید نمای ساختمان و دیوارهای خارجی، به عنوان یک پوشش در برابر عوامل جوی عمل کنند.
-  طراحی نما باید به شکلی باشد که در پشت آن آب جمع نشود.
-  استفاده از تجهیزات مناسب و کارآمد جهت زهکشی آب‌ های وارد شده به پشت نما لازم است.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای زیباسازی نمای ساختمان

سوالات متداول
  • اسکوپ سنگ چیست؟
    در اسکوپ سنگ، سنگ نما را با روشهای مختلفی به ملات که پشت سنگ ریخته می شود گیردار کرده و اتصال بین آن ها را محکم تر می کنند. برای اسکوپ کردن سنگ در مرحله اول با کمک دستگاه فرز در سطح زیرین سنگ یک شیار به وجود آورده و با توجه به اقتضای کار، یکی از روش های اسکوپ سنگ را انتخاب کرده و اجرا می نمایند.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman