شهر جدید اندیشه مسکن مهر بی کیفیت ندارد

شهر جدید اندیشه مسکن مهر بی کیفیت ندارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۵ | ۱۴۰۱/۱۲/۰۱

مدیر عامل شهر جدید اندیشه با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در تهران بر بازار مسکن شهرهای جدید نیز تاثیرگذار بوده است گفت: شهر جدید اندیشه مسکن مهر باقی مانده ندارد.

به گزارش اخبار ساختمان، رشد قیمت مسکن در سال های گذشته در کشور به خصوص در شهر تهران بر بازار مسکن شهرهای اطراف، به خصوص شهرهای جدید تاثیر گذاشته است.

برخی از کارشناسان و فعالان بازار معتقد هستند: کم‌ کاری در ساخت‌ و ساز طی دوره‌ های گذشته و رشد قیمت مسکن و اجاره بها، سرریز جمعیت مهاجر تهران به شهرهای اطراف منتقل شده اند و فشار تقاضا برای اجاره و خرید خانه به ایجاد پدیده بورس‌ بازی در شهرهای اقماری انجامیده است.

در سال های اخیر ترافیک بعدازظهرهای تهران در بزرگراه های حکیم و همت تشدید شده که گویای حرکت جمعیت به سمت شهرهای شرقی و غربی استان تهران است. البته جمعیت شهر تهران هم کم نشده و در واقع یک انتقال جمعیتی صورت گرفته است.

مهدی مسلم‌خانی مدیر عامل شهر جدید اندیشه معتقد است که رشد قیمت مسکن تهران بر بازار مسکن شهر اندیشه نیز تاثیر گذار بوده است و متوسط قیمت مسکن در این شهر را به ۲۵ میلیون تومان رسانده است.

در شهرهای جدید اطراف تهران به دلیل ساخت و ساز مسکن مهر تا حدودی قیمت ها کنترل شده و به نظر می رسد با اتمام این پروژه های حمایتی در آینده این شهرها موج قیمتی جدیدی را آغاز خواهند کرد.

متن کامل گفتگو با «مهدی مسلم‌خانی» مدیر عامل شهر جدید اندیشه را در ادامه با هم می خوانیم:


* در شهر جدید اندیشه، پروژه مسکن مهر اجرا شد. آیا در این شهر هنوز مسکن مهری داریم که باقی مانده باشد و تحویل متقاضیان نشده باشد؟


تمام مسکن مهرهای شهر جدید اندیشه تحویل شده است و صفر است.


* مسکن ملی چطور؟ به نظر می رسد در این شهر طرح مسکن ملی اجرا نشده است؟


در شهر جدید اندیشه به دلیل محدودیت زمین و نبود امکان توسعه، مسکن ملی احداث نخواهد شد. البته شرکت عمران شهرهای جدید در شهرک های دیگر مثل شهرک اعتمادیه، شهرک خوارزمی و چند شهرک در مازندران برنامه ریزی هایی انجام داده است تا مسکن ملی احداث شود.


* گفته می شد که برخی واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید دارای مشکل به لحاظ کیفیت بودند آیا در شهر اندیشه واحدهای مسکن مهر که مشکلات کیفیت داشته باشند دیده شد؟


به هیچ وجه. تمام واحدهای مسکن مهر شهر اندیشه تحویل شده است و از چند سال گذشته هر واحد مسکن مهری که تحویل شده هیچ موردی به لحاظ کیفیت پایین نداشتیم. یعنی واحدی که بگوییم مساله داشته است نه نداشتیم.


* آیا قبول دارید که متقاضیان مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مجبور هستند برای خرید مسکن به شهرهای اطراف مراجعه کنند؟


به هر حال گرانی مسکن و اجاره بها در پایتخت باعث شده تا برخی از ساکنان تهران طی پنج سال اخیر به برخی شهرهای اطراف به خصوص شهرهای جدید بکشاند. البته باید متذکر شد که رشد قیمت مسکن در تهران باعث رشد قیمت مسکن در شهرهای اطراف و شهرهای جدید هم شده است.


* یعنی رشد قیمت مهاجرت به شهرهای جدید اطراف تهران را افزایش داد؟


رشد قیمت مسکن در تهران بر روی قیمت مسکن در شهرهای اطراف و شهر اندیشه که اتفاقا در این سال ها مهاجرت زیادی به این شهر از پایتخت شده است تاثیر گذاشته است.


* آیا از متوسط قیمت مسکن در شهر اندیشه آماری در دست دارید؟


در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در شهر اندیشه با پروژه های مشارکتی مسکونی که برای تنظیم گری ساخته شده و برای مدیریت قیمت آن را انجام دادیم حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است.


* به هر حال رشد قیمت مسکن در تهران موجب هجوم مردمی که توانایی خرید مسکن ندارند به شهر جدید اندیشه شده است.


رشد قیمت مسکن در تهران موجب رشد و تاثیرگذاری بر قیمت مسکن در اندیشه شده است و باید پذیرفت.


* به هر حال این هجوم برای خرید مسکن در شهرهای اطراف و به خصوص شهر اندیشه باعث مشکلاتی می شود که باید مسئولان ذیربط به فکر راهکارهایی مثل راه اندازی مترو باشند.


در غرب استان تهران با یک پیک جمعیت مواجه هستیم چرا که در این مناطق هم محدودیت زمین و هم پیک جمعیت وجود دارد. پس اقدامی که در حال انجام است این است که برای حل مشکل مورد اشاره به سمت تسهیل رفت و آمد حرکت کرده ایم. البته این اقدام به موضوع ارزش افزوده هیچ ارتباطی ندارد و امیدواریم مشکل غرب استان تهران حل شود. البته راه اندازی مترو یکی از اقداماتی است که می تواند منجر به جلوگیری از مهاجرت شود.


* یعنی شهر جدید اندیشه دارای مترو خواهد شد؟


یک طرح مترو غرب استان تهران وجود دارد که چند شهرستان شهریار، قدس و ملارد از آن بهره مند خواهند شد. مجموعه شهرداری ها پیگیر هستند و شهر جدید اندیشه هم پیگیر و کمک کننده است.


* افق جمعیتی شهر اندیشه چه میزان است؟


در حال حاضر جمعیت اندیشه ۱۲۵ هزار نفر است و به سقف جمعیتی طرح جامع رسیده ایم. عملیات اجرایی شهر جدید اندیشه که از سال ۷۰ آغاز شد، محصول نظام شهرسازی و معماری نظام جمهوری اسلامی ایران است و با بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت به سقف جمعیتی پیش بینی شده در طرح جامع نزدیک شده است.


* وجود مترو باعث ایجاد ارزش افزوده در شهر اندیشه خواهد شد؟


قطعا. اما ما با پیک جمعیت مواجه هستیم. کاری که در شهر اندیشه انجام می دهیم خدمات روبنایی و زیر بنایی است و استراتژی ما نه ارزش افزوده بلکه افزایش کیفیت زندگی مردم است.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman