جوشکاری به روش تیگ؛ تجهیزات مورد نیاز و بهترین روش اجرا

جوشکاری به روش تیگ؛ تجهیزات مورد نیاز و بهترین روش اجرا
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۴ | ۱۴۰۱/۱۲/۲۱

جوشکاری تیگ بر مبنای قوس الکتریکی انجام می‌شود. فرآیند این نوع جوشکاری بر اساس جوشکاری ذوب است.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از مهم‌ترین روش‌های جوشکاری در صنایع مختلف جوشکاری به روش تیگ است. بین روش‌های جوشکاری، روش‌های مبتنی بر قوس الکتریکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های جوشکاری محسوب می‌شود. جوشکاری تیگ به‌دلیل تنوع عملکرد و ظاهر خوبی که برای فلز جوش فراهم می‌کند، توانسته است جای خود را در بین متخصصان جوشکاری باز کند. در این مقاله در رابطه با جوشکاری به روش تیگ، تجهیزات مورد نیاز و بهترین روش اجرای این نوع جوشکاری صحبت خواهیم کرد. بعد از خواندن این مقاله با همه مزایای این روش جوشکاری به‌خوبی آشنا خواهید شد.

 

جوشکاری تیگ چیست؟

 

جوشکاری تیگ بر مبنای قوس الکتریکی انجام می‌شود. فرآیند این نوع جوشکاری بر اساس جوشکاری ذوب است. در جوش به روش تیگ حرارت لازم برای ذوب فلز پایه و سیم جوش از طریق تشکیل قوس الکتریکی بین الکترود تنگستنی و سطح فلز پایه ایجاد خواهد شد. در این روش برای محافظت الکتریکی از حوضچه جوش و گاز محافظ استفاده می‌شود.


جوش بسیار باکیفیت و تجهیزات مناسب باعث شده است این روش جوشکاری بسیار کاربردی باشد. ایجاد اتصال و استحکام اتصالات در فلزات یکی از مهم‌ترین موارد در این صنعت محسوب می‌شود؛ بنابراین باتوجه‌به اهمیت این موضوع دستگاه جوشکاری رونیکس یکی از بهترین ابزارهای جوشکاری در ایران است.

 

تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری تیگ

 

تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری تیگ نسبت به روش‌های دیگر کمی تفاوت دارد. در این روش مانند جوشکاری‌های دیگر به منبع نیرو نیاز است. در جوشکاری تیگ از موتورهای ژنراتور DC یا AC و ژنراتورهای بنزینی و دیزلی استفاده می‌شود. همچنین در جوشکاری به روش تیگ وابستگی بالایی به نیروی الکتریکی قوی وجود دارد. توجه داشته باشید در ایران جوشکاری تیگ را به جوشکاری آرگون نیز می‌شناسند.

 

مشعل جوشکاری تیگ؛ تورچ با قابلیت تنظیم

 

مشعل جوشکاری تیگ؛ تورچ با قابلیت تنظیم

 

مشعل یا تورچ جوشکاری آرگون، وظیفه نگهداری الکترود تنگستن و انتقال گاز محافظ به نقطه جوشکاری را دارد. مشعل‌های جوشکاری انواع مختلفی دارند که می‌توان باتوجه‌به درجه و سایز الکترود از هر کدام استفاده کرد. کیفیت این ابزار جوشکاری باتوجه‌به مواردی مانند ظرفیت انتقال جریان جوشکاری بدون گرمایش بالا ارزیابی می‌شود. 

 

کلیه مشعل‌هایی که به‌صورت دستی کار می‌کنند، زاویه بین الکترود و دسته مشعل در آن‌ها 120 درجه است. همچنین مشعل‌هایی با زاویه قابل‌تنظیم و مشعل‌های مدادی نیز وجود دارد که کاربردشان در صنعت‌های مختلف متفاوت خواهد بود. همه مشعل‌ها یک کلید یا شیر خروجی گاز روی دسته مشعل دارند.

 

الکترود و سیلندر گاز محافظ جوشکاری تیگ

 

در فرآیند جوشکاری به روش تیگ، قطر الکترود بسیار مهم است. الکترودهای تنگستنی معمولا با قطرهای  ۰٫۲۵ تا ۶٫۳۵ میلی‌متر هستند و همچنین با طول ۷۶ تا ۶۱۰ میلی‌متر در بازار عرضه می‌شوند. این الکترودها ممکن است از ترکیب مواد متفاوتی با یکدیگر تولید شده باشند که در نتیجه کاربردهای مختلفی دارند.


در جوشکاری Tig گاز محافظ درون کپسول‌های خاصی نگهداری می‌شود و توسط نازلی که روی مشعل قرار دارد، به منطقه جوش هدایت خواهد شد. گازهای مورداستفاده در جوشکاری به روش تیگ به‌صورت تک فاز یا مخلوط هستند. گازهایی همچون آرگون، هلیوم، نیتروژن و برخی گازهای دیگر در این روش استفاده می‌شود.

 

نحوه انجام جوشکاری به روش تیگ و انجام جوش حرفه‌ای

 

نحوه انجام جوش آرگون به‌ این صورت است که با برقرای قوس الکتریکی بین الکترود تنگستن و فلز، قوس الکتریکی بین آن‌ها برقرار می‌شود و حرارت لازم برای ذوب کردن فلز و الکترود را ایجاد می‌کند. این جوشکاری به چند روش دستی، اتوماتیک یا ماشینی نیز انجام خواهد شد که هر کدام از این روش‌ها در صنایع مختلفی کاربرد داشته و در کیفیت نهایی محصول تاثیرگذار خواهد بود.

 

در جوشکاری به روش تیگ عوامل مختلفی بر کیفیت جوشکاری تاثیر دارند. شدت جریان الکتریکی، سرعت جوشکاری، ولتاژ قوس و نوع گاز محافظ در این روش بسیار تاثیرگذار است. در جوشکاری Tig دقت ویژه‌ای به تنظیم ولتاژ باید داشته باشید و توجه نکردن به‌ این مورد موجب کیفیت پایین و نامطلوب جوش می‌شود.

 

جوشکاری تیگ در چه صنایع و مشاغلی کاربرد دارد؟

 

جوشکاری تیگ در چه صنایع و مشاغلی کاربرد دارد؟

 

مهم‌ترین صنایعی که از جوشکاری به روش تیگ استفاده می‌کنند، صنایع نفت و پتروشیمی، هوافضا، صنایع غذایی و اتمی هستند.  جوشکاری آرگون برای ایجاد اتصال بین فلزهای مختلف کاربرد دارد. به‌عنوان مثال، برای اتصال فلزهای مس، تیتانیوم، فولادهای کربنی و برنج می‌توان از جوش آرگون استفاده کرد. در اتصالات انواع لوله‌های صنعتی و انتقال لوله‌های گاز و آب در سراسر کشور نیز از این نوع جوشکاری استفاده می‌شود. جوش Tig یکی از تخصصی‌ترین روش‌های جوشکاری است و نیاز به مهارت فنی بسیار بالایی دارد. 

 

مزایای جوشکاری به روش تیگ؛ جوشکاری انواع فلزات

 

جوشکاری به شیوه تیگ مزیت‌های فراوانی دارد و کیفیت جوشکاری در این روش معمولا در حد عالی است. از جوش آرگون می‌توان برای ایجاد جوش‌های بسیار ریز و تمیز استفاده کرد و همچنین کلیه متغیرهای جوشکاری مانند ولتاژ و قوس الکتریکی در این نوع جوشکاری قابل کنترل است.

 

جوشکاری Tig روی انواع فلزات، حتی فلزات غیرهمجنس کاربرد دارد و این مورد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از این روش خواهد بود. همچنین هیچ محدودیتی برای جوشکاری ورق‌های نازک در جوش آرگون وجود ندارد و حتی توانایی اتصال ورقه‌هایی به نازکی 1 میلی‌متر را خواهید داشت.

 

مزایای جوشکاری به روش تیگ؛ جوشکاری انواع فلزات

 

رونیکس؛ مرکز فروش بهترین دستگاه‌ها و ابزارهای جوشکاری در ایران

 

در این مقاله در رابطه با جوشکاری تیگ صحبت کردیم و اشاره‌ای به نحوه انجام و تجهیزات مورد استفاده در این نوع جوشکاری داشتیم. به‌صورت کلی جوشکاری به روش تیگ یکی از مهم‌ترین شیوه‌های جوشکاری است که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. این روش جوشکاری یکی از پردرآمدترین و همچنین تخصصی‌ترین شیوه‌های جوشکاری است.


برای خرید ابزار و تجهیزات تخصصی جوشکاری اگر نیاز به مشاوره داشتید، حتما با کارشناسان رونیکس تماس بگیرید. شرکت ایرانی رونیکس بین 500 تولیدکننده بهترین ابزارآلات جهان قرار گرفته است. محصولات این شرکت شامل کلیه تجهیزات و ابزارآلات تخصصی و خانگی است که در حال حاضر محصولات خود را به 11 کشور خارجی صادر می‌کند. برای مشاهده کلیه محصولات رونیکس به نشانی اینترنتی ronix.ir مراجعه کنید یا با شماره تلفن 0216794 تماس بگیرید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman