خم و برش میلگرد به چه صورت انجام می شود؟

خم و برش میلگرد به چه صورت انجام می شود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۲۰ | ۱۴۰۱/۱۲/۲۱

قیچی خم و برش میلگرد وسیله‌ای بسیاری کاربردی است که میلگردها را با استفاده از آن خم می‌کنند و برش می‌دهند. میلگردها جهت تقویت اجزای ساختمان از قبیل بتن‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش اخبار ساختمان،قیچی خم و برش میلگرد وسیله‌ای بسیاری کاربردی است که میلگردها را با استفاده از آن خم می‌کنند و برش می‌دهند. میلگردها جهت تقویت اجزای ساختمان از قبیل بتن‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه بتوان از این وسیله در قسمت‌های مختلف استفاده کرد باید آن را به اندازه‌های مورد نیاز برش و تغییر شکل داد. اصطلاح خمکاری میلگرد نیز به همین کار گفته می‌شود. خمکاری میلگرد باید در شرایط خاص و با استفاده از تجهیزات مناسب صورت گیرد. همراه ما بمانید و با ابزارهای خم و برش انواع میلگردها آشنا شوید.

https://modernsazan.com/bending-machine-and-cutting-rebar/ 

خمکاری میلگرد با استفاده از انواع قیچی خم و برش میلگرد

قیچی خم و برش میگلرد به ویژه در صنایع ساختمان‌سازی کاربرد دارد. این وسیله جهت ساخت آرماتور، مسلح کردن سازه و تقویت بتن به کار برده می‌شود. میلگرد تولید شده در کارخانه به صورت شاخه‌های 12 متری به بازار عرضه می‌شود. بدیهی است که در هنگام استفاده به اندازه‌های متفاوتی از این محصول نیاز خواهد بود. از این رو وسیله‌ برش یا تغییر حالت دادن آن اهمیت پیدا می‌کند.

از آنجایی که میلگردها از جنس فلز خشک و شکننده هستند، خم و برش دادن آن بدون ابزار مخصوص دشوار یا حتی غیرممکن است. بهترین وسیله برای برش میلگرد قیچی خم و برش میلگرد است. این محصول با توجه به اندازه، کیفیت ساخت و نوع کارایی در انواع مختلفی تولید می‌شود. کارفرمایان و پیمانکاران بسته به حجم پروژه باید از نوع مناسب استفاده کنند.

 images_1673859186.png

 

در حال حاضر انواع قیچی‌ میلگرد بر دستی، هیدرولیکی و گیربکسی در بازار موجود هستند. کارایی و کاربری هر کدام از این وسیله‌ها متفاوت است. ضمن اینکه هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. توجه داشته باشید میلگردهایی که قطر آن‌ها کمتر از 24 میلی‌متر است با قیچی‌های دستی نیز برش داده می‌شوند. اما برش میلگردهای سایز بالاتر مثلا 32 میلی‌متر بدون استفاده از دستگاه‌‌های برقی هیدرولیکی و گیربکسی امکان‌پذیر نیست.

قیچی میلگرد بر دستی

این وسیله همانطور که از نامش مشخص است، میلگردها را به صورت دستی برش می‌دهد. در صورتی که سایز میلگردها کمتر از 22 میلی‌متر باشد، نیازی نیست که حتما دستگاه برقی تهیه شود. به عبارتی قیچی خم و برش میلگرد دستی برای پروژه‌های کوچک با حجم کاری پایین گزینه‌ بهتری است.

لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از قیچی میلگرد بر دستی سرعت کار بسیار پایین است. همچنین در برخی موارد ممکن است برش و خم کردن میلگردها بسیار دقیق انجام نشود؛ یا حتی موجب خراب شدن محصول شود. ضمن اینکه کار با قیچی میلگرد بر دستی خسته‌کننده است. لذا در بیشتر موارد کارفرمایان ترجیح می‌دهند که از دستگاه‌های ماشینی برقی استفاده کنند.

دستگاه خم و برش میلگرد

دستگاه خم و برش میلگرد که به آن قیچی میلگرد بر برقی نیز گفته می‌شوند، دقیقا همان کارایی قیچی خم و برش میلگرد را دارد. با این تفاوت که این دستگاه‌ها جهت برش میلگردهای سایز بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علاوه در پروژه‌های سنگین با حجم کاری بالا برای سرعت بخشیدن به کار و تسهیل در برش و تغییر حالت دادن میلگردها استفاده از دستگاه میلگرد بر برقی هوشمندانه‌تر است.

قیچی خم و برش میلگرد ماشینی یا همان قیچی هیدرولیک به وسیله برق کار می‌کند. این دستگاه دارای یک الکتروموتور و یک پمپ فاز است. میزان برق مصرفی این دستگاه در حدود 220 تا 240 ولتاژ است. دستگاه مذکور برای برش انواع میله‌های فولادی، میلگردهای تقویت شده و میله‌های تغییر شکل یافته به کار برده می‌شود.

مزایای استفاده از قیچی میلگرد بر ماشینی

قیچی خم و برش میلگرد ماشینی یا برقی قادر است میلگردها را در ابعاد دقیق و با سرعت بالا برش یا تغییر حالت دهد؛ بنابراین آرماتورهایی که با استفاده از دستگاه خم و برش میلگرد ساخته می‌شوند، اندازه و ابعاد بسیار دقیقی دارند. می‌توان گفت در پروژه‌های کاری سنگین استفاده از قیچی هیدرولیکی یا همان میلگرد بر برقی بسیار به صرفه‌تر است.

 images_1673859216.png

ویژگی‌های دستگاه خم و برش میلگرد

قیچی خم و برش میلگرد ماشینی علاوه بر اینکه کار را با سرعت و دقت بالایی انجام می‌دهد، طراحی خاص و مناسبی دارد. این دستگاه حجم کمی را اِشغال می‌کند و طراحی آن به گونه‌ای است که به راحتی جابه‌جا می‌شود؛ بنابراین کارگران هنگام کار از لحاظ نگهداری و جابه‌جایی دستگاه مشکلی نخواهند داشت.

قیچی خم و برش میلگرد گیربکسی

نوع دیگری از قیچی خم و برش میلگرد تحت عنوان میلگرد بر گیربکسی برای پروژه‌های سنگین وزن همچون ساخت تونل‌ها و پل‌ها مناسب است. این دستگاه قادر به خمکاری میلگردهای بزرگ حتی تا سایز 70 میلی‌متر است. سرعت و دقت کار این دستگاه بالاست؛ اما نسبت به سایر انواع قیچی‌ میلگرد بر با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد. لذا اگر پروژه‌ کاریتان حجم زیادی ندارد، خرید دستگاه میلگرد بر تک فاز به صرفه‌تر است.

قیمت قیچی میلگرد بر تک فاز

قیمت قیچی میلگرد بر تک فاز نسبت به قیمت قیچی دستی بیشتر و از قیچی گیربکسی ارزان‌تر است. با این حال این دستگاه بسته به طراحی، ابعاد و اندازه، کیفیت ساخت و برند سازنده با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد. جهت استعلام قیمت دستگاه خم و برش میلگرد می‌توانید به سایت مدرن سازان مراجعه کنید و علاوه بر قیمت با ویژگی‌های این محصول نیز آشنا شوید.

روش خم و برش میلگرد با استفاده از انواع قیچی‌های میلگرد بر

برش میلگردها با استفاده از دو روش سرد و گرم انجام می‌گیرد. روش سرد روش بهتری برای این کار است و به تجهیزات مخصوص نیاز دارد. فرایند خمکاری میلگرد با استفاده از قیچی‌های میلگرد بر در سه مرحله صورت می‌گیرد. اولین مرحله این است که مهره‌های اصلی قیچی دستی یا قیچی هیدرولیک را چرب کنید. سپس میلگرد را در بین دو بازوی قیچی قرار دهید و به کمک نیروی بازوی خودتان آن را در جهت مورد نظر خم کنید یا اینکه به طور کامل برش دهید.

توجه داشته باشید در هنگام کار با قیچی میلگرد هیدرولیکی به نیروی کمتری نیاز دارید و به تبع سرعت کار بیشتر است؛ بنابراین اگر مشکل بودجه ندارید، بهتر است با خرید دستگاه خم و برش میلگرد برقی سرعت و دقت کار خود را بالا ببرید و کار را آسان‌تر انجام دهید.

 images_1673859530.png

 

جمع بندی

میلگردها یکی از اجزای مهم ساختمان و مهم‌ترین قطعه در ساخت بنایی مستحکم و پایدار هستند. این محصول در حالت اولیه به صورت شاخه‌هایی با متراژ 12 متر تولید می‌شود. جهت استفاده از میلگردها در کار باید اندازه‌ آن را کوچک‌تر کرد و در بیشتر موارد حالت آن را تغییر داد که به آن خمکاری میلگرد می‌گویند.

خمکاری میلگردها به دو روش برش سرد و برش گرم انجام می‌گیرد. برش سرد بهترین روش برش و خمکاری میلگرد است. در این روش به تجهیزات مخصوص از جمله قیچی میلگرد بر دستی، دستگاه خم و برش میلگرد نیاز خواهد بود. هر کدام از این تجهیزات ویژگی‌ها و کاربری متفاوتی دارند. بهتر است بسته به نوع پروژه و بودجه وسیله‌ مناسب به کار گرفته شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman