برای موفقیت نهضت مسکن، انبوه سازان را وارد کنید

برای موفقیت نهضت مسکن، انبوه سازان را وارد کنید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۸ | ۱۴۰۲/۰۱/۱۲

به گفته یک انبوه ساز و فعال حوزه مسکن، دولت اگر بخواهد در بخش مسکن کمکی به مردم بکند، همین نهضت ملی مسکن را با سازنده های حرفه ای ماننده انبوه سازان و مشارکت آنها استارت بزند.

به گزارش اخبار ساختمان، حسن محتشم می گوید که الان قیمت یک متر آپارتمان در تهران بطور متوسط در حدود 55 میلیون تومان رسیده است، وقتی این عدد روی هم رفته در سطح تهران ارزیابی می شود، نقاط متوسط مطمئنا بیش از این عدد است. مسکن در یک سال 60 درصد تورم داشته است.

این انبوه ساز و فعال حوزه مسکن در ادامه گفت: در مورد 1401 هم مسکن بیش از 60 درصد تورم را تجربه کرد. این درصدها یک عدد نیست بلکه در زندگی مردم نقش بسیار موثری بازی می کند و شرایط مسکن به گونه ای شده است که اگر قبلا کسی آرزومند مسکن بود الان در رویاهایش صاحب یک مسکن می شود و تورم بالا باعث شده است که به همین دلیل دو مرکز مسئول ارائه آمار هم نسبت به اعلام آن صرف نظر کنند.

وی در ادامه نسبت به قفل شدن بازار مسکن با عدم توانایی جامعه نسبت به خرید و احتمال شکست قیمت ها افزود: ما دو مشکل در حوزه مسکن دارد. نخست بحث توزیع نامتناسب ساخت، یعنی ساخت و سازهایی که می شود الزاما بر اساس نیاز متقاضی انجام نمی گیرد و بر اساس شرایط صدور پروانه و شرایط جذابیت آن انجام می گیرد، به همین دلیل در کلانشهر ها طبیعتا قیمت بالاست، الان قیمت یک متر آپارتمان در تهران بطور متوسط در حدود 55 میلیون تومان رسیده است، وقتی این عدد روی هم رفته در سطح تهران ارزیابی می شود، نقاط متوسط مطمئنا بیش از این عدد است.

محتشم سپس درباره بازار مسکن در تهران اشاره کرد: بازار مسکن تهران جذاب است و کسانیکه در پایتخت هم نیستند در آنجا خانه می خرند بنابراین خیلی از خانه ها به این ترتیب هم مالک دارد و هم استفاده دائمی از آن نمی شود.

محتشم در پایان درباره همراهی دولت و بخش خصوصی در زمینه مسکن در سال 1402 گفت: دولت اگر بخواهد در بخش مسکن کمکی به مردم بکند که طبق قانون اساسی وظیفه هم دارد، قاعده آن این است که همین نهضت ملی مسکن را که یکسال و نیم از آن گذشته و تحول آنچنانی طبق آمار محقق نشده است، این کار را با سازنده های حرفه ای ماننده انبوه سازان و مشارکت آن ها استارت بزند، تا زمانیکه مجموعه انبوه ساز وارد این مقوله نشده است این پروژه عظیم اجرایی نمی شود و تا زمانیکه این پروژه اجرایی نشود کمک موثری به خانه دار شدن مردم نمی شود. انبوه سازان در پایان سال قبل یک توافق با وزارت راه انجام دادند اگر آن توافق اجرایی شود انبوه سازان به این روند کمک می کنند و قرار است انبوه سازان ورود کنند و بجای بخشی از کارشان زمین و پروژه های اداری و تجاری بگیرند.

اعتمادآنلاین


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman