بتن؛ ماده‌ای خاص که صنعت ساختمان را برای همیشه متحول کرد

بتن؛ ماده‌ای خاص که صنعت ساختمان را برای همیشه متحول کرد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۷ | ۱۴۰۲/۰۲/۰۹

بتن نوعی از مصالح ساختمانی است که توانسته صنعت ساخت را برای همیشه متحول کند و به یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین مواد تاریخ صنعت ساختمان تبدیل شود. بتن در انواع مختلفی مانند سبک، خودتراکم، الیافی، شاتکریت و چند نوع دیگر تولید می‌شود که هر یک مزایا، مشخصات و کاربردهای ویژه‌ای دارند.

بتن آماده؛ ماده‌ای جادویی که کاربردهای فراوانی دارد

 

به احتمال زیاد تا به حال بارها اسم بتن آماده را شنیده‌اید. نوعی از مصالح ساختمانی که توانست صنعت ساخت را برای همیشه متحول کند و به یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین مواد تاریخ صنعت ساختمان تبدیل شود. بتن در انواع مختلفی مانند سبک، خودتراکم، الیافی، شاتکریت و چند نوع دیگر تولید می‌شود که هر یک مزایا، مشخصات و کاربردهای ویژه‌ای دارند. اگر می‌خواهید با مشخصات این ماده سخت، تاریخچه، مزایا و انواع آن آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

 

آشنایی مختصر با تاریخچه بتن

 

قبل از این که به سراغ آشنایی با تاریخچه بتن برویم، باید بگوییم که بتن از ترکیب ماده‌ای به نام سیمان با آب و سنگدانه ساخته می‌شود. سیمان نیز از ترکیبات شیمیایی مانند تری کلسیم آلومینات، دی کلسیم سیلیکات، تری کلسیم سیلیکات و تترا کلسیم آلومینو فریت تولید می‌شود. البته سیمان‌های خام اولیه که قدمت آن‌ها به بیش از 1300 سال پیش باز می‌گردد، از ترکیباتی مانند سنگ گچ و آهک تولید می‌شدند. طی چندین قرن، ترکیبات سیمان به‌خوبی ارتقا پیدا کرد و در حال حاضر با استفاده از سیمان، مصالحی به اسم بتن را می‌سازند. بتن آماده در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود و به همین خاطر می‌توان آن را محبوب‌ترین متریال ساختمانی دانست.

 

مزایای بتن به‌عنوان یک متریال ساختمانی پرکاربرد

 

همان‌طور که اشاره شد، بتن پرکاربردترین متریال ساختمانی به‌شمار می‌آید. اما سوال اینجاست که چگونه بتن توانسته به چنین محبوبیتی دست پیدا کند و در میان مهندسان عمران مقبولیت زیادی داشته باشد. می‌توان گفت که اصلی‌ترین دلیل محبوبیت بتن، در دسترس بودن آن است.

 

تقریبا در تمام کره زمین شما می‌توانید با استفاده از سیمان و مواد دیگر، بتن تولید کنید. البته در زمینه محبوبیت بالای بتن نباید مزایای دیگر این متریال مانند مقاومت فشاری بالا، هزینه تولید پایین، اجرای آسان و شکل‌پذیری فوق‌العاده آن را در نظر نگرفت. به همین خاطر در ادامه با مزایای بتن آشنا می‌شویم.

 

مزایای بتن به عنوان یک متریال ساختمانی پرکاربرد

 

مقاومت فشاری بالا

 

یکی از مهم‌ترین مزایای بتن، مقاومت فشاری بالای آن است. دقیقا به همین خاطر می‌باشد که در اسکلت انواع سازه‌ها، از بتن به‌عنوان متریال پایه استفاده می‌شود. البته باید اشاره کرد که بتن در زمینه مقاومت کششی ضعیف است که این مشکل با استفاده از میلگردهای فولادی حل می‌شود. به عبارت دیگر، با بتن مسلح، مقاومت کششی بتن نیز به‌خوبی افزایش پیدا می‌کند تا هیچ‌گونه مشکلی در برابر تنش‌های کششی نداشته باشد.

 

هزینه پایین

 

همان‌طور که اشاره شد، دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت بتن در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. به همین خاطر فرایند تولید بتن، فرایندی آسان و کم‌هزینه به‌شمار می‌آید. در نتیجه هزینه نهایی محصول که همان بتن است، بسیار مناسب خواهد بود. از طرف دیگر، قیمت بتن نسبت به قیمت مصالح دیگر مانند فولاد بسیار پایین‌تر است.

 

اجرای آسان

 

آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده است که چرا بیشتر ساختمان‌های مسکونی دارای اسکلت بتنی هستند؟ دلیل این امر اجرای آسان اسکلت‌های بتنی است. پیمانکاران می‌توانند در مدت‌زمانی بسیار کوتاه، بتن‌ریزی قسمت‌های مختلف یک ساختمان را انجام دهند. درصورتی‌که اجرای سازه‌های فولادی شاید به زمان کم‌تری نیاز داشته باشد، اما پیچیدگی‌های بسیار بیشتری دارد. از طرف دیگر استانداردهای کیفی بتن در کارخانه تولیدکننده آن تنظیم می‌شود و در کارگاه ساختمانی به کنترل کیفیت بتن به‌صورت کامل نیازی نخواهد بود.

 

بتن مقاومت بالایی در برابر آتش دارد

 

یکی از مهم‌ترین معایب سازه‌های فولادی، مقاومت بسیار پایین آن‌ها در برابر آتش یا حرارت است. برای مثال در حوادثی مانند 11 سپتامبر و آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، ضعف سازه‌های فولادی در این زمینه به شکلی محسوس آشکار شدند. درصورتی‌که بتن در برابر آتش‌سوزی مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین سادگی‌ها، اسکلت‌های بتنی مقاومت خود را از دست نمی‌دهند.

 

انواع مختلف بتن

 

بتن در انواع مختلفی تولید می‌شود

 

یکی دیگر از نکاتی که بتن را به یک متریال محبوب و کاربردی تبدیل کرده است، انواع مختلف آن می‌باشد. شما می‌توانید بسته به شرایط هر پروژه، از بتنی خاص استفاده کنید. برای مثال بتن خودتراکم مقاومت و عمر بسیار بالایی دارد و می‌توان از آن در سازه‌های خاص با کاربری متفاوت استفاده کرد. از طرف دیگر، از بتن شاتکریت می‌توان برای کاورکردن دیواره تونل‌ها یا جاده‌ها استفاده کرد.

 

در ادامه با برخی از مهم‌ترین انواع بتن آشنا می‌شویم:

 

  • بتن خودتراکماحتمالا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده که بتن خودتراکم چیست. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به بتنی که روانی مناسبی دارد و می‌تواند تحت وزن خود در قابل‌ها و میان آرماتورها جاری و سپس متراکم شود، بتن خودتراکم می‌گویند
  • بتن سبکدر پاسخ به سوال بتن سبک چیست نیز باید بگوییم که تمام بتن‌هایی که تراکمی کم‌تر از 1920 کیلوگرم در متر مکعب دارند، در زیرمجموعه بتن سبک قرار می‌گیرند. ویژگی اصلی این نوع بتن، رسانایی حرارتی بسیار پایین آن است. به همین خاطر از آن برای عایق در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود
  • بتن الیافیهمان‌طور که اشاره شد، مقاومت کششی بتن پایین است. به همین خاطر در یکی از فرایندهای تولید این متریال، الیاف کامپوزیتی به آن اضافه می‌شود تا مقاومت کششی آن را افزایش دهند. البته باید اشاره کرد که مقاومت کششی این نوع بتن، به اندازه بتن مسلح یا آرمه نیست
  • بتن شاتکریتاگر به دیواره‌های کوه یا تونل در جاده‌های کوهستانی دقت کرده باشید، حتما پوششی سیمانی را دیده‌اید که ظاهر خاصی دارد. به این پوشش، بتن شاتکریت یا پاشیده گفته می‌شود که با استفاده از فشار هوای بالا از طریق دستگاه‌های مخصوص روی مناطق مورد نظر پاشیده می‌شود

بتن ریزی

 

فهاب بتن؛ اولین تولیدکننده بتن خودتراکم در ایران

 

فهاب بتن

 

با توجه به این که بتن متریال اصلی در ساخت‌وساز به‌شمار می‌آید، شما باید این متریال را از کارخانه‌های معتبر خریداری کنید. فهاب بتن با شعار "دوام بتن، کلید توسعه پایدار" یکی از باسابقه‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده بتن آماده در ایران به‌شمار می‌‌آید. همچنین این کارخانه اولین تولیدکننده بتن خودتراکم در ایران است. پس اگر قصد سفارش انواع بتن‌های پیشرفته را دارید، می‌توانید سری به وب‌سایت فهاب بتن بزنید. امکان خرید بتن آماده به صورت آنلاین در وب سایت فهاب بتن وجود دارد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman