میدان کار در بازآفرینی شهری برد - برد است

میدان کار در بازآفرینی شهری برد - برد است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۰۱ | ۱۴۰۲/۰۴/۱۰

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه شهرداری ها باید فعال تر از گذشته در نوسازی بافت های فرسوده مشارکت داشته باشند گفت: شهرداری ها باید با استفاده از ابزارهای قانونی و نوآورانه به نوسازی بافت های فرسوده و جلب مشارکت مردمی در همکاری با معاونت های معماری و شهرسازی سرعت بیشتری بدهند.

به گزارش اخبار ساختمان، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست صمیمانه با معاونان معماری و شهرسازی ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، با اشاره به اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران ماموریت دارد در سه حوزه بافت های فرسوده (بافت میانی)، سکونتگاه های غیررسمی ‌و بافت های تاریخی امر نوسازی، توانمندسازی و مقاوم سازی را انجام دهد، اظهار کرد: باید از ظرفیت ها و پتانسیل موجود در بافت های فرسوده (بافت های میانی‌) در جهت تامین مسکن مورد نیاز جامعه استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه ۱۶۷ هزار هکتار معادل ۲۰ درصد از سطح اراضی شهرهای کشور را ‌بافت های ناکارآمد شهری تشکیل داده است، اظهار کرد: حدود ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی در ۲۰۰ شهر، حدود ۶۰ هزار هکتار در قالب ۱۱۵۳ محله سکونتگاه غیررسمی در بیش از ۱۱۰ شهر و حدود ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی) در ۵۴۰ شهر کشور شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۱۳۹۵در این سه گونه بافت های تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و بافت فرسوده‌ (بافت تاریخی) به ترتیب ۳۲۸ هزار واحد، ۹۳۰ هزار واحد و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بنای ناپایدار شناسایی شده است، گفت: در مجموع حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ واحد بنای ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری کشور با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر شناسایی شده است. این بناها فاقد سازه بتنی و فلزی هستند و با کوچکترین زلزله تخریب و بر روی ساکنان آن آوار می شود.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با مقایسه زلزله شهر ارزین در کشور ترکیه که در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با زلزله شهر بم در سال ۸۲ گفت: زلزله بهمن ماه سال گذشته در کشور ترکیه‌، به لحاظ بزرگی و سطح وقوع حادثه، از زلزله شهر بم خیلی بیشتر بود اما آمار تلفات آن به تلخی حادثه شهر بم نبود. واقعیت این است که اگر کشور ترکیه برنامه های مقاوم سازی و نوسازی واحد های فرسوده خود را به درستی اجرا نمی کرد شاهد فاجعه مرگبار در این کشور بودیم‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره اینکه نوسازی بافت های فرسوده ضروری است و باید شتاب گیرد، عنوان کرد: با تخریب هر پلاک فرسوده به طور متوسط در کشور سه واحد مسکن اضافی تولید می شود، در شهر تهران این رقم پنج واحد مسکن است. پس می توانیم بگویم که ظرفیت ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در بافت های فرسوده (بافت های میانی‌) امکانپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه املاک دارای سند عادی‌، قولنامه ای و تصرفی در سکونتگاه های غیررسمی باید سنددار شوند، گفت: ساکنان این مناطق عمدتا از اقشار کم درآمد جامعه هستند که حتی در صورت اعطای تسهیلات ارزان‌ قیمت، به تنهایی توان نوسازی مسکن را ندارند؛ راهکار این است که سرمایه گذاران‌، توسعه گران و سازندگان به صورت مشارکتی‌ نوسازی کنند؛ اما بدلیل اینکه این بافت های فرسوده برای آنها توجیه پذیر و معادله اقتصادی ندارد رغبتی برای ورود به این بافت ها ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راهبرد ما برای جلب مشارکت و ورود سازندگان، سرمایه گذاران و توسعه گران در محدوده بافت های فرسوده، تبیین و اجرای بسته های تشویقی موثر از جنس های مختلف است، تصریح کرد: در این بسته های تشویقی بخش های مختلف نظیر تسهیلات‌ اداری، مالی و شهرسازانه در آن دیده شده است، باید مالک‌، سرمایه گذار و سازنده در بافت های فرسوده باید در میدان کار به این نتیجه برسند که با مشارکت یکدیگر و با استفاده از بسته های‌ تشویقی موثر وارد میدان برد – برد شده اند ‌و موانع از پیش پای آنان برداشته شده و با مشکل‌ مواجه نمی شوند.

آئینی با اشاره به اینکه بسته های تشویقی شهرسازانه می تواند سهم بالای در تولید مسکن در بافت های فرسوده داشته باشد، اظهارکرد: ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه ۱۹ بندی توسط وزیر راه و شهرسازی در بهمن سال گذشته، نشان از اهمیت این بسته در بازآفرینی شهری دارد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه شهرداری ها باید فعال تر از گذشته در نوسازی بافت های فرسوده مشارکت داشته باشند گفت: شهرداری ها باید با استفاده از ابزارهای قانونی و نوآورانه به نوسازی بافت های فرسوده و جلب مشارکت مردمی در همکاری با معاونت های معماری و شهرسازی سرعت بیشتری بدهند.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: ضمن اینکه به جهت وجود زیر ساخت ها و خدمات روبنایی و زیربنایی و ظرفیت های بالقوه در بافت های میانی شهرها، نوسازی بافت های فرسوده اولویت دولت در تحقق برنامه تولید مسکن و رفع نیاز مسکن در کشور است. بنابراین همکاری جدی معاونت های معماری و شهرسازی استان ها با شهرداری ها در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنانشان از معاونت های معماری و شهرسازی استان ها خواست دررابطه با تبیین بسته تشویقی ۱۹ بندی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی از نظر فنی‌ به شهرداری ها و سایر دست اندکاران مدیریت شهری استان‌، اهتمام لازم را داشته باشند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman