ساختمان هایی که آب آشامیدنی را می بلعند

ساختمان هایی که آب آشامیدنی را می بلعند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۰۷ | ۱۴۰۲/۰۴/۲۹

یک کارشناس سازه گفت: طبق ضوابط بتن در آیین نامه ملی بتن ایران، توصیه آیین نامه استفاده از آب آشامیدنی برای تهیه بتن است.

به گزارش اخبار ساختمان، طبق برنامه دولت سیزدهم، سهم خراسان رضوی از طرح نهضت ملی مسکن، ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در یک سال است و افزون بر این برنامه به صورت روزانه شاهد ساخت و ساز در سطح شهر و استان چه با مجوز و چه بدون مجوز هستیم. یکی از مهمترین مصالح رایج در کشور برای ساختمان سازی، بتن است و مسیر تولید بتن نیز استفاده از آب است و با توجه به کم‌آبی شدید در خراسان رضوی، این پرسش مطرح می شود که در این ساخت و سازها مصرف آب چگونه است و چه نوع آبی مصرف می شود؟


آب آشامیدنی برای تهیه بتن توصیه شده است


یک کارشناس سازه در این باره عنوان کرد: طبق ضوابط بتن در آیین نامه ملی بتن ایران، مربوط به سال ۱۴۰۰ که در اصطلاح به آن «آبا» می گویند، توصیه آیین نامه استفاده از آب آشامیدنی برای تهیه بتن است. علت آن بودن املاحی مانند یون، کلر و فسفات در آب است که وجود آن در ساختار بتن تأثیر می گذارد و حتی ph آب مدنظر برای بتن در واقع عددی است که آب آشامیدنی آن مختصات را دارد و به طور کلی ضوابط به گونه ای است که آب آشامیدنی را برای تهیه بتن توصیه می کند.

محمد ثانی ادامه داد: می توان از آب غیر آشامیدنی به شرط انجام آزمایش هایی استفاده کرد؛ اما با توجه به امکانات و هزینه هایی که این اقدامات دارد، ترجیح به استفاده از آب آشامیدنی برای بتن است.


ساختمان هایی که آب می بلعند


وی افزود: بازه مصرف آب در بتن مشخص است و معمولاً بازه استاندارد مصرف آب در یک مترمکعب بتن بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ لیتر آب است و در یک ساختمان با ۱۵۰ متر زیربنا به طور متوسط حدود ۲۵ مترمکعب بتن استفاده می شود و اگر ساختمان پنج طبقه باشد، عدد پنج برابر می شود. باید یادآور شد در کنار آب برای مصرف بتن، سایر مصارف آب در ساخت یک بنا مانند آب برای تهیه ملات گچ، خاک-گچ و بقیه موارد وجود دارد که قابل چشم پوشی نیست.

این کارشناس سازه با یادآوری میزان صدور پروانه ساخت و ساز در سال های ۹۵ و ۹۶ در خراسان رضوی عنوان کرد: در این زمان که اوج ساخت و ساز در استان بود و تورم در جامعه مانند امروز احساس نمی شد، در استان حدود ۲ میلیون مترمربع ساخت و ساز داشتیم که این عدد با توجه به تورم این سال ها کاهش یافته؛ اما عمده مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز همچنان سیمان و بتن است.

ثانی ادامه داد: اداره آب و فاضلاب، آب ساختمان هایی را که شروع به ساخت و ساز می کنند، از استفاده مسکونی به تعرفه آزاد تغییر می دهد؛ اما با توجه به بحران آب و اینکه آب شرب به لحاظ در دسترس بودن و مورد تأیید بودن، مصرف زیادی در ساختمان سازی دارد، افزایش تعرفه کافی نیست و باید به صورت جدی به دنبال یک راهکار بود.


هر مترمکعب بتن ۱۵۰ لیتر آب نیاز دارد


نایب رئیس کمیسیون تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی نیز با تأیید اینکه در آب نباید موارد مضر برای بتن باشد، عنوان کرد: تولید بتن آماده، دارای استاندارد ملی به شماره ۶۰۴۴ است که در این استاندارد ویژگی آب مورد نظر برای تهیه بتن این طور بیان شده: باید آبی مصرفی و فاقد مواد مضر مانند کلر و سولفات باشد.

جواد مروتی میزان مصرف آب در هر مترمکعب بتن را ۱۵۰ لیتر دانست و توضیح داد: میزان مصرف آب بسته به رده های مختلف مقاومتی که برای ساختمان در نظر گرفته می شود، متفاوت است. به عنوان مثال در یک ساختمان با ابعاد ۱۲۰ مترمربع ممکن است ۲۰ مترمکعب بتن برای فونداسیون و برای هر سقف ۱۰ مترمکعب بتن مصرف شود.

وی ادامه داد: بتن، رده بندی دارد و این رده ها مقاومت های مختلفی برای مصرف در ساختمان های گوناگون دارند که با توجه به نوع کاربری، تعداد طبقات، بافت زمین و فشاری که به ساختمان وارد می شود و به طور کلی نوع طراحی ساختمان انتخاب می شوند و حتی ممکن است برای دو ساختمان کنار هم یکی نباشد.

مروتی آب شرب را بهترین آب برای تولید بتن دانست و متذکر شد: این طور نیست که فقط باید از آب شرب استفاده کرد. اگر آبی مواد مضرش در حد استاندارد باشد، می شود از آب غیر شرب برای بتن هم استفاده کرد و این آب می تواند آب بازچرخانی شده هم باشد و استفاده از تکنولوژی های نو می تواند مصرف آب در ساخت بتن را کم کند.

نایب رئیس کمیسیون تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی به مزایای استفاده از بتن اشاره کرد و گفت: بتن، دوستدار طبیعت است و قابلیت بازیافتی دارد و ضایعات صنعتی مانند میکروسیلیس را می توان در بتن استفاده کرد. این سبب می شود یک چرخه بازیافتی داشته باشیم که از مزایای استفاده از بتن در ساخت و ساز است.


مناطق ۹ و ۱۰ صدرنشین صدور مجوز ساخت و ساز هستند


حسین عبدالله‌زاده، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد درباره میزان آمار ساخت و ساز در سه ماهه پایانی سال گذشته عنوان کرد: در سه ماهه پایانی سال گذشته هزار و ۳۴ پروانه ساختمانی در شهر مشهد صادر شده که منطقه ۱۱ با عدد ۲۵۹ پروانه ساختمان، بالاترین مجوز مسکونی و دو منطقه ۹ و ۱۰ مشهد در صدر صدور مجوز ساخت و ساز مسکونی- تجاری هستند.

در اسفند ۱۴۰۱ در گزارش «مسکن محرومان، به نام بی خانمان ها به کام غیر بومی ها» قدس خراسان به طرح این موضوع پرداخت که در پروژه های مسکن، غیربومی ها بیشترین سهم خانه دار شدن را در شهر مشهد و استان خراسان رضوی داشته اند. در این گزارش آمده است: «طبق آخرین آمار سایت عمران گلبهار، جمعیت این شهر ۸۰ هزار نفر اعلام شده و حدود ۹۸ نوع شناسنامه در گلبهار وجود دارد» و این نکته را متذکر می شود وقتی جمعیت به سمت شهرهایی مانند مشهد که با بحران شدید آب دست و پنجه نرم می کند، سرازیر می شوند، مسئله بحران آب تشدید خواهد شد.


ضرورت اتخاذ سیاست هایی منطبق بر بحران آب


مسکن از جمله ضرورت های زندگی مردم است. اگر از نیاز به خانه دار شدن همه طبقات جامعه که با طرح های مسکن ملی، مسکن مهر و دیگر موارد مشابه، نیازشان رفع می شود هم چشم پوشی کنیم، نگاه سرمایه ای به مسکن را که سبب افزایش طبقات ساختمان به صورت مجاز یا غیرمجاز می شود، در مقیاس کوچک و صنعتی به نام ساختمان سازی و انبوه سازان در این صنعت را می توان در مقیاس بزرگ در نظر گرفت که در مجموع نه دغدغه استفاده نکردن از آب شرب را دارند و نه فرهنگ سازی این موضوع در میان سازندگان ساختمان مشاهده می شود.

البته باید حق را در نظر گرفت و آن حق این است که اساساً آب بازچرخانی شده برای استفاده در ساختمان سازی در دسترس عموم مردم یا فعالان حوزه ساختمان نیست که از آنها انتظار داشته باشیم از آب شرب به عنوان آب در دسترس که بهترین آب برای تولید بتن است، استفاده نکنند.

شاید نتوان فعالان این صنعت را در قدم نخست برای تأمین آب غیرشرب در مصارف ساختمانی به راحتی قانع کرد؛ اما می توان از دولت و استانداری انتظار داشت برای پروژه هایی که متولی یا متولیان آن بخش های حاکمیتی هستند، استفاده از آب غیرشرب، اولویت و اجبار ساخت مسکن باشد تا بتوان با اتخاذ چنین سیاست هایی افکار عمومی را قانع کرد که وضعیت آب در مشهد و خراسان رضوی بحرانی است و سیاستگذاری ها بر مبنای بحران آب است و همراهی هرچه قوی تر مردم را می طلبد.

قدس آنلاین


برچسب ها:

بتن ،ساخت و ساز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman