وزن هر متر مربع ورق گالوانیزه کرکره ای

وزن هر متر مربع ورق گالوانیزه کرکره ای
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۱ | ۱۴۰۲/۰۵/۳۱

برای محاسبه وزن هر متر مربع ورق گالوانیزه کرکره ای ابتدا باید وزن خالص ورق گالوانیزه را به دست آورید و سپس هزینه فرمینگ یا به اصطلاح خم کاری را به آن اضافه نمایید.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از مهم ترین موارد مورد نظر خریداران و متقاضیان فولاد، محاسبه وزن هر متر مربع از محصولات فولادی است. یکی از پرمصرف ترین فلزات ورق گالوانیزه نامیده می شود که ویژگی های منحصر به فردی را به خود اختصاص می دهد و همچنین فرم های مختلفی دارد؛ در نتیجه نحوه محاسبه وزن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین فرم های گالوانیزه ورق های کرکره ای یا سینوسی نامیده می شوند.


برای محاسبه وزن هر متر مربع ورق گالوانیزه کرکره ای ابتدا باید وزن خالص ورق گالوانیزه را به دست آورید و سپس هزینه فرمینگ یا به اصطلاح خم کاری را به آن اضافه نمایید. ابتدا بهتر است بدانید وزن هر متر مربع در وب سایت آهن اینفو در واحد کیلوگرم بارگذاری و به روز رسانی می شود. پس در زمان محاسبه با استفاده از فرمول محاسبه وزن محصولات فولادی باید واحد وزن را کیلوگرم در نظر بگیرید. فرمول محاسبه وزن به صورت زیر می باشد:
 

وزن ورق گالوانیزه = طول (متر) * عرض (متر) * ضخامت (میلی متر) * 7.85


عدد آورده شده در این فرمول (7/85) نشان دهنده چگالی آهن است که در برخی مواقع عدد 8 به جای آن در نظر گرفته می شود. به طور معمول شیت های گالوانیزه با عرض های 100 و 125 سانتی متری و ضخامت 0/3 تا 1 میلی متر عرضه می شوند که مقدار عرض اگر 1250 در نظر گرفته شود، پس از فرآیند خم کاری و تبدیل به ورق کرکره ای، با عرض 112 سانتی متری تحویل داده می شود.


با این وجود برای محاسبه وزن کلی فولاد گالوانیزه کرکره ای می توان برای مثال گفت اگر یک ورق گالوانیزه با ضخامت 0/5، عرض 1250 و طول 1000 میلی متر داشته باشیم، با استفاده از فرمول محاسبه وزن، اگر قیمت هر متر مربع از فولاد گالوانیزه را 50000 تومان در نظر بگیریم، وزنی در حدود 4/91 تن دارد. در نهایت قیمت هر متر مربع از ورق گالوانیزه با مشخصات ذکر شده 500/245 تومان می باشد. در نهایت هزینه خم کاری ورق سینوسی کرکره ای را به نرخ روز به این عدد اضافه کرده تا قیمت نهایی به دست آید.
 

قیمت ورق گالوانیزه چگونه تعیین می شود؟
 

قیمت ورق گالوانیزه چگونه تعیین می شود؟


به طور کلی  محصولات گالوانیزه دارای انواع مختلفی از نظر محصولات زیر مجموعه، گریدها، کاربرد ها و موارد دیگر هستند. با توجه به این موارد، نرخ این فلزات بر اساس عوامل متفاوتی تعیین می شود که از جمله آن ها می توان به ابعاد، ضخامت، وزن، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی، وضعیت بورس و ... اشاره کرد.


با این وجود یکی از عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه شامل نرخ مواد اولیه ای است که برای تولید آن استفاده می شود. همان گونه که اشاره کردیم فرآیند گالوانیزاسیون از طریق فلز روی انجام می شود. ابتدا اسلب یا تختال طی فرآیند نورد گرم به ورق سیاه تبدیل می شود. سپس برای از بین بردن لایه های آلودگی و اکسیداسیون، آن را اسیدشویی می کنند. شیت اسیدشویی شده تحت فرآیند نورد سرد و عملیات های آن به ورق روغنی تبدیل می شود. در نهایت با پوشش دهی ورق های روغنی به وسیله حوضچه های مذاب حاوی فلز روی، گالوانیزاسیون صورت گرفته و فلزات گالوانیزه تولید می شوند.


با این وجود فولاد گالوانیزه دارای پوشش های مختلفی است که از جمله آن ها می توان به روی (زینک) یا گالوانیزه کردن، پوشش اپوکسی، پوشش پودری، پوشش رنگی و دیگر موارد اشاره کرد. نکته مهم این است که تا زمانی که پوشش روی بر سطح آن ها وجود داشته باشد، از زنگ زدگی و خوردگی آن محافظت می کند. در نهایت باید گفت برای خرید ورق گالوانیزه باید تمامی عوامل ذکر شده را در نظر بگیرید؛ زیرا این محصولات علاوه بر داشتن مشخصات و گریدهای مختلف دارای تنوع در طرح و رنگ نیز می باشند که سبب استفاده از آن ها در کاربری های مختلف می شود.
 

کاربردهای ورق گالوانیزه رنگی یا شیروانی چیست؟
 

کاربردهای ورق گالوانیزه رنگی یا شیروانی چیست؟


یکی از مهم ترین کاربردهای فولاد گالوانیزه در تولید فلزات رنگی و شیروانی است. ورق های  رنگی بیشتر جنبه تزئینی داشته و برای تولید آن ها ابتدا باید سطح ورق گالوانیزه در مراحل آماده سازی (چربی زدایی، شستشو و هوادهی) قرار گیرد تا برای رنگ آمیزی سطح تمیزی داشته باشد. سپس ابتدا لایه رنگ پرایمر و لایه های دیگر بر سطح شیت اعمال می شود.
 

تنوع رنگی این محصولات بسیار بالا بوده و بر اساس استاندارد جهانی رال هر رنگ کد مخصوص به خود را دارد. فلزات رنگی بیشترین کاربرد را در ساخت لوازم خانگی، لوازم خودروسازی و ساخت محصولات شیروانی دارند. ورق های شیروانی به محصولات گالوانیزه ای گفته می شود که طی فرآیند فرمینگ و قرار گرفتن در دستگاه مخصوص، فرم های مورد سفارش متقاضی بر روی آن ها اعمال می گردد. قیمت ورق رنگی شیروانی بسته به فرمی که بر سطح آن اعمال می شود، متفاوت است. 4 نوع از پرکاربرد ترین و معروف ترین این فرم ها شامل طرح شادولاین، ذوزنقه ای یا موج دار، کرکره ای یا سینوسی و طرح سفال می باشند. طرح کرکره ای در بین آن ها بیشترین مصرف و زیبایی را به خود اختصاص می دهد و یکی از قدیمی ترین فرم های گالوانیزه به شمار می آید.


طرح ذوزنقه یکی از تقریباً ارزان ترین فرم ها است که موج های مربعی شکل را در قسمت عرض شیت ایجاد می کند. طرح سفال یکی از گران ترین فرم ها به شمار می آید که با داشتن انواع مختلف پالرمو، پرچینی و ... نیز در موارد بسیاری به کار می رود. ورق های شادولاین نیز از زیبایی منحصر به فردی برخوردار می باشند. به طور کلی کاربرد هر کدام از این محصولات بسته به ویژگی ها و مقاومتی که دارند، برای پوشش دهی انواع سقف ها مانند پارکینگ، خانه ها ، پوشش دیواره انبار ها، سقف سوله ها و حصار دور زمین به کار برده می شوند.
 

برترین تولید کنندگان ورق رنگی در کشور


تولید کنندگان محصولات رنگی در کشور دو مجموعه فولاد مبارکه اصفهان و شرکت صنایع هفت الماس می باشد که این فلزات را با بهترین کیفیت تولید می کنند. ورق های رنگی فولاد مبارکه از ویژگی های منحصر به فردی مانند رنگ پذیری فوق العاده برخوردار می باشند.


همچنین به دلیل تولید از طریق فولاد گالوانیزه، خواص این محصولات را به خود اختصاص می دهند. ورق رنگی فولاد مبارکه  کاربرد های زیادی دارد که میتوان از آن تولید لوازم خانگی، ساخت بدنه و شاسی در خودروسازی، سقف های کاذب، فلزات فرمینگ شیروانی، نما ساختمان و بدنه انبار استفاده کرد. خط تولید این محصول نیز در ادامه واحد تولید فولاد گالوانیزه قرار دارد. با این وجود لازم است بدانید قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه مرجع مهمی برای تعیین نرخ محصولات رنگی سایر تولید کنندگان و فروشندگان می باشد؛ زیرا دقت بالا در تولید این محصولات در فولاد مبارکه سبب بالا رفتن کیفیت شده است.


میزان تقاضا برای این فلزات بسیار بالا بوده و بسته به کاربرد نهایی، رنگ های متفاوتی را عرضه می کنند. با این وجود سایر عوامل مانند نرخ فولاد گالوانیزه و محصولات روغنی بر قیمت فلزات رنگی تأثیر به سزایی دارند؛ زیرا نرخ مواد اولیه همیشه یکی از عوامل مهم برای خرید هر محصول فولادی به شمار می آید. چرخه تولید فلزات وابسته به یک دیگر بوده و هر کدام در تولید دیگری نقش دارد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman