عدم تحقق طرح های تفصیلی دروغ است

عدم تحقق طرح های تفصیلی دروغ است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۳ | ۱۴۰۲/۰۶/۰۸

عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه عدم تحقق طرح های تفصیلی دروغ است، گفت: در نقشه کاربری زمین در اوایل دهه نود، حدود بیش از ۷۰ درصد از سطح زمین شهرهای ما مربوط به سه کاربری مسکونی، معابر و تجاری است. باقی کاربری ها حدود ۲۵ درصد است. در این سه بخش که بیش از ۷۵ درصد اراضی کشور را در بر گرفته طرح‌ تفصیلی به صورت بیش از اندازه مجاز محقق شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، مرتضی هادی جابر مقدم در نشستی با عنوان آسیب شناسی طرح های تفصیلی از منظر تحقق پذیری که در محل ساختمان پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد بودجه شهرداری باید از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تامین شود، عنوان کرد: ما داریم آدرس غلط می دهیم. یک‌ موجود بی زبان به اسم طرح های جامع تفصیلی پیدا کرده ایم و هر روز یک ایرادی از آن می گیریم و اولین کاری‌ هم که انجام‌ می دهیم آسیب شناسی این طرح ها است. چه کسی می گوید طرح های جامع تفصیلی محقق نشده است؟ این بزرگترین دروغی است می گویند.

وی افزود: خروجی طرح های جامع تفصیلی جز یک نقشه کاربری زمین و یک دفترچه ضوابط و مقررات نیست.

عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: هیچ کدام از متخصصین شهرسازی و معماری در تهران حاضر نیستند معاونت شهرسازی مناطق شهرداری را قبول کنند. چون هم زمان با تصویب برنامه برایشان تکلیف کرده اند که به عنوان مثال در منطقه ۲۱ تهران باید ۱۰ میلیارد تامین بودجه کند. در نتیجه هیچ کدام از متخصصین این حوزه این معاونت را قبول نمی کنند.

جابری مقدم با بیان اینکه ما یک مشکل بزرگ در اقتصاد داریم، تصریح کرد: چرا بلافاصله پس از سیاست کشنده و منحوس سازندگی که پدر کشور را در آورد تحقق طرح ها را نداشتیم؟ می گویند بروید و خودکفا شوید. می گویند شهر خودکفا شود و در حوزه اقتصادی کشور با زرنگی تمام هیچ نسخه بدیلی نمی آید. تمام درآمد کشور را روی زمین و مسکن گذاشته اند. آدرس غلط ندهید و به گردن یک موجود بی زبان مثل طرح تفصیلی نیندازید.

عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه عدم تحقق طرح های تفصیلی دروغ است، اضافه کرد: زیرا در نقشه کاربری زمین در اوایل دهه نود، حدود بیش از ۷۰ درصد از سطح زمین شهرهای ما مربوط به سه کاربری مسکونی، معابر و تجاری است. باقی کاربری ها حدود ۲۵ درصد است. در این سه بخش که بیش از ۷۵ درصد اراضی کشور را در بر گرفته طرح‌ تفصیلی بیش از حد مجاز محقق شده است.

جابری مقدم با بیان اینکه طرح محقق شده اما خدمات محقق نشده است، تشریح کرد: وقتی در مرحله تهیه طرح تفصیلی، مشاور صورت وضعیت اراضی دولت و اراضی شهرداری را نمی تواند داشته باشد وضعیت این می شود.

ایسنا


برچسب ها:

طرح تفصیلی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman