پایان فصل نقل و انتقالات مستاجران بدون کنترل بازار اجاره بها

پایان فصل نقل و انتقالات مستاجران بدون کنترل بازار اجاره بها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۳ | ۱۴۰۲/۰۶/۳۰

فصل نقل و انتقالات مسکن فردا در حالی به پایان می رسد که هیچکدام از برنامه های دولت برای کنترل بازار اجاره بهای واحد‌های استیجاری در این دوره موفق نبوده و دسترسی مستاجران به مسکن مناسب دشوارتر از سال قبل شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، فصل نقل و انتقالات مسکن فردا در حالی به پایان می رسد که هیچکدام از برنامه های دولت برای کنترل بازار اجاره بهای واحد‌های استیجاری در این دوره موفق نبوده و دسترسی مستاجران به مسکن مناسب دشوارتر از سال قبل شده است.

اینک کار بررسی مدل های ساخت مسکن استیجاری در دولت آغاز شده است.

با وجود آنکه دولت در اواسط بهار سقف تغییرات صعودی اجاره بهای مسکن برای فصل نقل و انتقالات جاری را ۲۵ درصد در تهران و ۲۰ درصد برای سایر شهر‌ها تعیین کرد، ولی به گواه بررسی های مرکز آمار غالب موجران از سقف اجاره بهای تعیین شده تبعیت نکردند و میانگین اجاره بهای مسکن در کل کشور حدود ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. این رقم در تهران تا ۷۵ درصد بالا رفته است.

از سوی دیگر سیستم بانکی نیز به تکالیف دولت برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن عمل نکرد و کمتر از هشت درصد متقاضیان موفق به دریافت این تسهیلات در فصل نقل و انتقالات جاری شدند.

مهرداد بذر پاش در حاشیه نشست هیات دولت در مورد علت ناکامی دولت برای کنترل بازار اجاره مسکن پاسخ داد: ما هرگز تعبیر ناکامی از برنامه های کنترل اجاره بهای مسکن نداریم. زیرا طرح های مختلفی را برای افزایش عرضه مسکن به اجرا گذاشته ایم.

به گفته وی قانون ساماندهی بازار اجاره بها در مجلس تصویب شده، ولی بررسی نهایی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تأخیر افتاده است، امیدواریم سریعتر این رفت و برگشت ها بین شورای نگهبان و مجمع و مجلس به پایان برسد. مهمترین ویژگی این قانون، تعیین سقف اجاره بهاست که با ابلاغ آن می توانیم نهاد‌های قضایی راحت تر کار را پیش ببرند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر قانون مالیات بر خانه های خالی سال ها روی زمین مانده بود که در این دولت به شدت و جدیت در حال اجراست.

بذرپاش یکی از مهمترین عوامل آشفتگی قیمت ها در بازار مسکن را فعالیت مشاوران املاک متخلف معرفی کرد و گفت: ساماندهی مشاوران املاک را آغاز کرده ایم و ظرف سه ماهه اخیر با انجام ۷۰ هزار بازرسی موفق شدیم پنج هزار مشاور املاک که قانون را رعایت نمی کردند، پلمب کنیم.

بذرپاش گفت: سامانه املاک و مستغلات هم در خصوص اعطای رایگان کد رهگیری برای موجر و مستأجر ایجاد شد که تاکنون ۳۰ هزار قرارداد اجاره ثبت شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: کار دیگر ما، مصوبه شورای عالی شهرسازی برای مقابله با احتکار زمین بود که چهار ماه قبل در این شورا تصویب و به استان ها ابلاغ شد، بر این اساس اگر زمینی ۱۰ سال اقدام به دریافت پروانه ساخت کرده، ولی ساخت و ساز نکرده، ظرف ۶ ماه کاربری آن تغییر می کند.

وی تاکید کرد: اخیرا با تصویب در شورای مرکزی بنیاد مسکن، واگذاری اراضی روستایی هم آغاز شده و تا پایان سال واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستا‌ها هدف گذاری شده است؛ که در کاهش قیمت ملک در روستا‌ها مؤثر است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد احتمال اجرای برنامه مسکن استیجاری در دولت گفت: همکاران ما در حال تهیه مدل های مسکن استیجاری و بررسی اجرای آن هستند. البته می توانیم بخشی از واحد‌های در حال ساخت نهضت ملی مسکن را به این سمت ببریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به موازات این اقدامات، ساخت ۵۰ شهرک و شهر جدید و ۲۷ شهر جدید ساحلی در شورای عالی شهرسازی مصوب شده است. همچنین با وزارت علوم توافق شده تا اراضی مازاد دانشگاه ها در فاز اول برای اساتید و کارکنان همان دانشگاه و در فاز بعدی برای ساخت مسکن مردم در نظر گرفته شود. توافقی دیگری نیز به زودی با وزارت آموزش و پروش برای ساخت مسکن فرهنگیان خواهیم داشت که اراضی مازاد این وزارت خانه به برنامه نهضت ملی مسکن اضافه می شود. از سوی دیگر با دانشگاه آزاد اسلامی توافق کردیم که در ۱۵ واحد دانشگاه آزاد ساخت مسکن اساتید و کارکنان آغاز شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ساخت صنعت- شهر با هدف ساخت مسکن برای کارگران شهرک های صنعتی هم آغاز شده است که ۱۰۰ واحد صنعتی در این مورد تاکنون با وزارت راه تفاهم داشته اند.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه های ما افزایش سقف وام ساخت مسکن است که البته به طور همزمان نرخ سود آن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است. ولی باز هم باید این شاخص اصلاح شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ساخت یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب طرح های خودمالکی، مسکن روستایی، نوسازی بافت فرسوده و مسکن شهری آغاز شده و در قالب طرح جوانی جمعیت هم از هفته آینده در همه استان ها به متقاضیان مسکن، زمین واگذار می شود که تعداد آنها به ۳۲۰ هزار نفر می رسد. همچنین هفته آینده ۶۰۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد به بهره برداری می رسد.

اقتصاد24


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman