لزوم ایجاد شیوه جدید برای خانه دار شدن کارگران

لزوم ایجاد شیوه جدید برای خانه دار شدن کارگران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۳ | ۱۴۰۲/۰۸/۲۵

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: دو سوم حقوق کارگر صرف اجاره هزینه مسکن او می شود و کارگر صاحب مسکن با شیوه های مختلف و رایج کشور نخواهد شد، باید خط پیشنهادی جدیدی برای کارگران باید ایجاد شود.

به گزارش اخبار ساختمان، افزایش هزینه های سبد معیشت کارگران در امسال، یکی از دغدغه های جامعه کارگری بحث ترمیم مزدی است. کارگران بیان می کنند قبل از ورود به جلسات دستمزد ۱۴۰۳ دستمزد سال ۱۴۰۲ باید ترمیم شود و کارگران با عقب ماندگی مزدی برای مباحث مزد ۱۴۰۳ وارد نشوند. مسکن و درمان کارگران دو موضوعی است که بخش عمده ای ازهزینه های درمان کارگران را تشکیل می دهد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره آخرین تصمیمات در جلسه شورای عالی تصریح کرد: در بندی که در آخرین جلسه شورای کار مصوب شد تاکید بر این داشت، چنانچه به هر دلیلی میزان حقوق کارمندان دولت افزایش پیدا کرد این موضوع در شورای عالی کار مطرح شود و نسب به افزایش مشابه آن اقدام شود.

به گفته هادی ابوی، بخشنامه ای که معاون رئیس جمههور در خصوص ترمیم دستمزد صادر شده بود برداشت از موضوع بر این است که به نوعی افزایش حقوق برای کارگر تلقی می شود. جلسه ای قرار شد با سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شود که به تفسیر نامه معاون رئیس جمهور پرداخته شود و نتیجه قابل قبولی برای جامعه کارگری به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: در رابطه با معیشت، جامعه کارگری به دنبال اینکه درصدی بروی حقوق ها اضافه بشود نیست. جامعه کارگری چند پیشنهاد عنوان کرد اینکه در بحث کالابرگ الکترونیکی که دولت برخی اقلام اساسی را با نرخ سال ۱۴۰۰ محاسبه می کند و این مشوق را گذاشته که درصورتیکه وجه یارانه را اقلام اساسی خریداری شود پیشنهاد دادیم بن کارگری هم در همین غالب به کارگر ارائه شود.

وی گفت: همچنین در حوزه تامین کالا مصرفی کارگر، مثل گوشت پیشنهاد شد که کالای تنظیم بازاری که عرضه می شود به سهولت به دست کارگر برسد این بستر در تعاونی کارگری به دلیل نداشتن بودجه وجود ندارد که باید اعتباری به آنها اختصاص یابد تا بتوانند اقلام اساسی را به دست کارگر برسانند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: مشکلی اساسی که الان وجود دارد با توجه به وجود کالای تنظیم بازار به راحتی به دست کارگر نمی رسد و اینکه کارگران، تعاونی مشخصی ندارند به همین جهت با مذاکراتی که انجام شد مقرر شد در جلسه آتی شورای کار که هفته آینده برگزار خواهد شد، با حضور معاونت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی راهکاری برای معیشت کارگری در نظر گرفته شود.

ابوی افزود: پیشنهاد دیگر در بحث مسکن کارگران مطرح شد. در واقع حدود دو سوم حقوق کارگر صرف اجاره هزینه مسکن او می شود و کارگر صاحب مسکن با شیوه‌های مختلف و رایج کشور نخواهد شد باید خط پیشنهادی جدیدی برای کارگران باید ایجاد شود. اگرعدد مشخصی برای خانه دار شدن جامعه کارگری عنوان می شود، اما در اجرا این اتفاق نمی افتد و تسهیلات داده شده همخوانی با توان مالی کارگر که بخواهد اقساط رقم بالایی بدهد ندارد.

وی افزود: در یک بازه ای که دهه هفتاد کارگران خانه دار شدن تعاونی مسکن کارگری تقویت شده بود و با کمک بانک رفاه و زمین دولتی این اتفاق افتاد در همین خصوص به دستور وزیر قرار شد در جلسه بعدی گفتمانی در این رابطه صورت بگیرد. با توجه به اینکه کارگران ۳۰ درصد حقوقشان را به تامین اجتماعی برای بیمه می دهند که متاسفانه کارگران در بحث درمان رضایت کامل را ندارند.

شهرآرانیوز


برچسب ها:

مسکن کارگران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman