سرمایه گذاران از بازار مسکن فاصله گرفته اند

سرمایه گذاران از بازار مسکن فاصله گرفته اند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۸ | ۱۴۰۲/۰۹/۱۵

فعالان حوزه ساخت و ساز معتقد که سرمایه گذاران به دلیل خواب طولانی سرمایه از این بازار فاصله گرفته اند.

به گزارش اخبار ساختمان، نوسانات بازار مسکن این روزها شکل عجیبی به خود گرفته به طوری که با وجود رکود در معاملات ملکی، هزینه ساخت مسکن شیب صعودی دارد. آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار در رابطه با تورم نقطه به نقطه و حجم معاملات مسکن در آبان سال جاری نسبت به سال گذشته نشان می دهد که میانگین معاملات کاهش ۵۵ درصدی را تجربه کرده و تورم نقطه به نقطه بیش از ۶۲ درصد شده است. این آمار نشان می دهد که متوسط قیمت آپارتمان در شهر تهران حدود ۸۰ میلیون شده است و تعداد خرید و فروش ملک در پایتخت به یک خواب زمستانی عمیق رفته است.

افزایش قیمت مسکن در تهران نشان از رشد فزاینده تورم در حوزه ساخت و ساز دارد. براساس برآوردهای انجام شده، هزینه ساخت هر متر مسکن به طور متوسط ۲۰ میلیون شده است. البته بررسی های نشان می دهد که سازندگان باید برای ساخت ساختمان های تا ۱۰ طبقه، متری ۲۵ میلیون تومان در نظر بگیرند. همچنین هزینه ساخت برای ساختمان های تا ۱۶ طبقه، حدود ۳۰ میلیون تومان برآورد شده است.


قیمت مصالح ساختمانی در اوج


مجتبی عبادی، فعال حوزه ساخت و ساز در شرق تهران در این باره، می گوید: این ارقام همزمان با شروع آغاز فصل گرما بالاتر هم می رود. در حال حاضر قیمت سیمان پاکتی ۵۸ هزار تومان است. اگر مشکل برق صنایع جدی باشد، تولید سیمان در بیشتر کارخانه ها متوقف شده و در نتیجه باید منتظر سیمان ۱۲۰ هزار تومانی باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارخانه های فولاد هم با چالش تامین انرژی رو به رو هستند. اگر این روند ادامه داشته باشد یک وضعیت نامساعد در حوزه میلگرد و تیرآهن به وجود می آید. همچنین در فصل سرما تقاضا برای محصولاتی مانند مصالح ساختمانی بسیار پایین است و همین موضوع بازار را در یک آرامش نسبی نگه می دارد.

به گفته وی حدود ۸۰ درصد از ساخت و سازهای کشور به بتن نیاز دارد. برای بتن ریزی سیمان و میلگرد یک نیاز اساسی است. حال اینکه اگر صنایع فولادی و سیمانی با چالش انرژی رو به رو باشند یک خطر جدی برای صنعت ساخت و ساز پیش می آید.

این فعال بخش خصوصی می گوید: بیش از ۸۰ درصد از سیمان تولید کشور در حوزه بتن استفاده می شود، اگر مشکلی برای صنایع سیمانی به وجود آید علاوه بر اینکه صنعت ساختمان با مشکل مواجه می شود، بسیاری از کارخانه ها و واحدهای بتن سازی هم تعطیل می شوند و خود این موضوع یک تهدید جدی برای اقتصاد کشور است.

وی در پایان تاکید می کند: بزرگترین مشکلی در حوزه صنعت ساختمان وجود دارد این است که مواد اولیه و محصولات بنیادی علاوه بر اینکه تاثیر مستقیم از نرخ ارز می گیرند، به چالش های عمومی هم واکنش نشان می دهند، به همین دلیل هزینه تمام شده صنعت ساخت و ساز از تورم عمومی هم پیشی می گیرد.


قیمت مصالح ساختمانی از تورم سبقت می گیرد


در روزهای گذشته مرکز آمار داده های مرتبط با تورم مصالح ساختمانی در تابستان را منتشر کرد. بر اساس این آمار، قیمت نهاده های ساختمانی نسبت به فصل پیش از خود، افزایشی 1.9 درصدی را تجربه کرده است.

همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی شهر تهران نشان دهنده آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل یعنی در تورم نقطه به نقطه ٤٧,٣ درصد افزایش داشته که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ٣٩.٧ درصد یعنی ٧.٦ واحد درصد صعود داشته است.

در این رابطه مجید بهرامی، فعال حوزه ساخت و ساز گفت: درحالی که دولت آمارهای امیدوار کننده ای در رابطه افزایش ساخت و ساز می دهد، واقعیت ها با آمارهای دولتی کاملا در تضاد هستند.

وی افزود: سرمایه گذاران تمایلی به حضور در صنعت ساخت و ساز ندارند. برآورد هزینه ها و قیمت تمام شده یک پروژه بسیار دشوار شده، همچنین خواب سرمایه در این حوزه بسیار زیاد است در نتیجه بازارهای زود بازده می روند.

این فعال حوزه ساخت تاکید کرد: کارشناس هزینه ساخت هر متر آپارتمان را حدود ۲۵ تخمین می زنند، دقیقا در اسفند ۱۴۰۱ قیمت تمام شده هر متر آپارتمان حدود ۱۹ میلیون تومان بود. قیمت مصالح ساختمانی، قیمت زمین و هزینه های جانبی به قدری افزایش یافته که دیگر از پیش بینی قیمت ها خارج شده ،قیمت مصالح ساختمانی از تورم بسیار پیشتر است.

وی ادامه داد: در حوزه ساختمان کمبود کارگر ساختمانی به یک معضل تبدیل شده، استاد کاران تقریباً از کار افتاده اند و نیروی جوان برای این کار تربیت نمی شود. البته نیروی جوان تمایل چندانی به کارهایی مانند بنایی، گچکاری، کاشی کاری و ... ندارند در نتیجه مجبور هستیم از مهاجران افغان در این شغل ها استفاده کنیم که آنها هم اصلا در سطح استاد کاران قدیمی نیستند و مسائل و مشکلات مرتبط با خود را دارند.

اکونگار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman