چرا خرید میلگرد از بورس کالا به صرفه نیست؟

چرا خرید میلگرد از بورس کالا به صرفه نیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۲ | ۱۴۰۲/۱۰/۲۸

با توجه به اینکه خریداران میلگرد می توانند در بورس کالا محصول مورد نیاز خود را مستقیم از کارخانه بخرند اما بررسی ها نشان می دهد خرید میلگرد به چهار دلیل از بورس کالا به صرفه نیست.

به گزارش اخبار ساختمان، بازار متشکل و منسجمی است که تعداد زیادی از عرضه کنندگان، کالای خود را در آن عرضه و پس از بررسی های کارشناسی و قیمتگذاری توسط کارشناسان، براساس مکانیزم عرضه و تقاضا محصول خود را به خریداران می فروشند.

چندین وقت است که مسئولان دولتی، کارخانه های تولید فولاد را موظف کرده اند که محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند تا مشتری بدون واسط و با قیمت واقعی محصول مورد نیاز خود را از کارخانه دار خریداری کند.

بررسی های به عمل آمده از بورس کالا نشان می دهد، محصولات پرمصرفی همچون تیرآهن و میلگرد که مصرف کننده عام نیز دارد، استقبال چندانی از این محصولات نشده و تقریبا بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد محصولات بدون مشتری هستند.

حال سؤالی که مطرح می شود این است که اگر یک پلتفرمی ایجاد شده تا محصولات مورد نیاز مردم در محیط شفاف و بدون واسطه به طور مستقیم از تولیدکننده به مصرف کننده و همچنین با قیمت پایین تر از بازار آزاد به دست مشتری برسد، پس چرا رغبت و تقاضایی از سمت حتی بازاریان برای خرید این محصولات از بورس کالا نیست؟

حال اینکه خرید این محصولات برای هر شخص حقیقی و حقوقی بدون داشتن مجوز خاص و فقط با داشتن کد بورس کالا و ثبت نام در یک کارگزاری، به راحتی میسر است.

یکی از عوامل که برای عدم استقبال از بورس کالا مطرح شده، «تعیین حداقل خرید» است.

برای مثال اگر خریداری 8 تن میلگرد سایز 12 نیاز داشته باشد نمی‌تواند این مقدار را از بورس کالا بخرد؛ زیرا حداقل میزانی که در بورس کالا باید ثبت سفارش بزند 24 تن است.

حال فرض کنید اگر فردی علاوه بر میلگرد سایز 12 به میلگرد سایز 16 هم نیاز داشته باشد باید 48 تن خرید کند.

لازم به ذکر است عددی که در این گزارش به عنوان حداقل سفارش اشاره شده است مربوط به تاریخ امروز (چهارشنبه 27 دی است)

با توجه به این قوانین، «کمبود نقدینگی» و همچنین «محدودیت نگه داری بار» دو عاملی است که سبب شده استقبال برای خرید از بورس کالا کاهش پیدا کند.

عامل چهارم، مربوط به عدم ارائه سایزهای مورد نیاز در بورس کالا است. البته این عامل بیشتر مربوط به میلگرد است. به عبارتی در بورس کالا تمام سایزهای میلگرد عرضه نمی شود؛ همین عامل سبب شده تا خرید از بازار آزاد به صرفه تر باشد.

آهن نیوز


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman