وزیر راه و شهرسازی:

کاهش مداخله دولت در بخش مسکن با اجرای سیاست واگذاری زمین

کاهش مداخله دولت در بخش مسکن با اجرای سیاست واگذاری زمین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۷ | ۱۴۰۲/۱۲/۲۴

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بخش مسکن امسال به رشد مثبت ۳.۸ رسید بر کاهش مداخله دولت با واگذاری زمین برای ساخت مسکن تاکید کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۴ اسفند در مراسم افتتاح پنج هزار و ۲۳۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس، گفت: در سال جاری کارهای مناسبی در بخش مسکن توسط بخش دولتی و بخش خصوصی انجام شد. سال ۹۸ و ۹۹ را در حالی پشت سر گذاشتیم که تولید مسکن رشد منفی ۱۳ و منفی ۱۵ را تجربه کرد. به گواه آمار این عددها حاکی از عقب ماندگی در تولید مسکن کشور بود که اثرات آن را در صنایع مختلف بخش مسکن و نرخ بیکاری شاهد بودیم. هم اکنون و در هشت ماهه امسال رشد بخش مسکن به مثبت ۳.۸ رسید.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: در بخش مسکن نیازمند ثبت رکوردهای بیشتری هستیم تا به خانه دار شدن مردم و تعادل در قیمت بازار برسیم.

بذرپاش بیان کرد: ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عبور کرده است که نشان از تلاش و پشتکار دولت در بخش مسکن است.

وی با اشاره به اینکه اتمام واحدهای مسکن مهر و تکمیل خدمات روبنایی و زیربنایی واحدهای احداث شده در اولویت وزارت راه و شهرسازی است، گفت: سیاست دولت کاهش مداخله در ساخت مسکن از طریق واگذاری زمین به متقاضیان است. به همین دلیل در تلاش هستیم تا بخش خصوصی را در ساخت مسکن فعال تر از گذشته کنیم و مردمی سازی سرلوحه اجرای مسکن در سراسر کشور است.

وی تصریح کرد: سیاست ما در نهضت ملی مسکن فاصله گرفتن از مداخله دولت و حداکثر سازی عملیات در عرصه ساخت است.

بذرپاش گفت: کیفیت بالا، کاهش قیمت تمام شده و کاهش زمان ساخت از سیاست‌های پیش روی ما در ساخت مسکن است و در این ساخت و سازها از الگوی ایرانی و اسلامی بهره می بریم، همچنین فعال کردن بخش خصوصی از طریق واگذاری زمین به مردم ارائه تسهیلات و کمک به ساخت مسکن سیاست اجرایی دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر در کل کشور از دولت های قبل به دولت سیزدهم ارث رسیده بود، گفت: با همکاری تمامی دستگاه ها تا به امروز ۱۲۴ هزار واحد مسکن مهر توسط دولت سیزدهم به مردم تحویل شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تامین مسکن مهر در مجموع هشت هزار هکتار زمین تامین شد این در حالی است که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن چندین برابر این میزان تامین شده است. هم اینک در اجرای طرح واگذاری زمین به متقاضیان در بخش شهری حدود ۶۰ هزار هکتار و در بخش روستایی حدود ۴۰ هزار هکتار زمین تامین شده است که در مراحل آماده سازی و واگذاری به متقاضیان قرار دارد و بخشی از آنها نیز واگذار شده است.

بذرپاش گفت: در تامین مالی اجرای طرح نهضت ملی مسکن افزایش تسهیلات در بخش مسکن روستایی و مسکن شهری در سال جاری رخ داد که توانست قدرت خرید مردم در بخش مسکن افزایش دهد. همچنین نرخ سود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت.

وی توضیخ داد: پنج هزار و ۲۳۰ واحد مسکن مهر پردیس که امروز افتتاح شد از طریق مولد سازی دارایی ها در وزارت راه و شهرسازی و با منابع صندوق ملی مسکن به میزان ۱۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و هزینه شد.

وی تصمیم دولت در تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر اجرای طرح نهضت ملی مسکن را تصمیمی شجاعانه نامید و گفت: به گواه آماری که از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است، ۸۰ درصد تعاونی های مسکن با مشکلاتی مواجه هستند و این نشان می دهد که ساخت بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کاری بزرگ در بخش مسکن به شمار می رود.

بذرپاش گفت: همچنان که‌ دولت در تلاش است تا تولید مسکن و تحویل واحدها به موقع انجام شود همه باید تلاش کنند تا واحدهای مسکونی تحویل شده در بازار مسکن عرضه شود زیرا عرضه این واحدها سبب تعادل در قیمت ها خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی را قانونی مترقی و تجربه شده در کشورهای پیشرفته عنوان کرد و گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی سبب تعادل در بازار مسکن و کاهش سوداگری می شود.

وی از دیگر سیاست های دولت را تامین سرانه های شهری در واحدهای تحویل شده به مردم عنوان کرد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman