رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد:

اتمام مطالعات حریم گسلی 9 شهر در دولت سیزدهم

اتمام مطالعات حریم گسلی 9 شهر در دولت سیزدهم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۳۸ | ۱۴۰۳/۰۴/۰۳

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مطالعات حریم گسلی ۹ شهر در دولت سیزدهم انجام شده که مراحل نهایی برای تصویب و ابلاغ را می گذراند از اتمام بازدیدهای میدانی مطالعات حریم گسلی ۲۴ شهر دیگر توسط تیم های کارشناسی مرکز تحقیقات خبر داد.

به گزارش اخبار ساختمان، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تشریح اقدامات انجام شده آن مرکز در شناسایی حریم گسلی شهرها، تدوین دستورالعمل های ساخت در این پهنه ها و ممنوعیت هایی که در این عرصه ها مورد تأکید است پرداخت و گفت: در سنوات گذشته حریم گسلی ۶ شهر تهران، تبریز، مشهد، کرج، زنجان و کرمان شناسایی، مصوب و ابلاغ شد. در سال ۱۴۰۰ نیز دستورالعمل ساخت بر روی حریم گسلی توسط شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ شد که بر اساس آن ساخت ساختمان های عمومی همچون بیمارستان ها و مدارس در این پهنه ها ممنوع شد.

بیت‌اللهی توضیح داد: بر اساس دستورالعمل ساخت بر روی حریم گسلی ساخت ساختمان های مسکونی با ضوابطی در این پهنه ها مجاز است به این شرط که میزان مخاطرات را به کمترین سطح خود کاهش دهد. از جمله مهمترین این ضوابط شامل کاهش تعداد طبقات و مقاوم سازی است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: شناسایی حریم گسلی ۹ شهر اردبیل، لاهیجان، ساری، قائمشهر، گرگان، شیراز، سی‌سخت، بم و ارومیه که در سنوات گذشته مطالعه آنها مصوب شد در دولت سیزدهم انجام شد که هم اکنون مراحل نهایی را برای تصویب و ابلاغ طی می کند.

به گفته وی، شناسایی حریم گسلی ۲۴ شهر دیگر نیز که عمدتاً مراکز استان ها هستند نیز در دولت سیزدهم در برنامه قرار گرفت که برخی از آن شهرها شامل خوی و دماوند که لرزه خیزی بالا دارند را شامل می شود. عمده بازدیدهای میدانی شناسایی حریم گسلی این ۲۴ شهر نیز انجام شده است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


برچسب ها:

حریم گسلی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman