مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی:

600 هزار مسکن در دولت سیزدهم به مردم تحویل شد

600 هزار مسکن در دولت سیزدهم به مردم تحویل شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۸ | ۱۴۰۳/۰۵/۱۷

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شده است و قرار بود تا پایان دولت سیزدهم ساخت ۶ میلیون واحد مسکونی آغاز شود؛ با افزایش سرعت ساخت در طرح نهضت ملی مسکن شاخص قیمت مسکن بعد از ۷۸ ماه کاهش جدی داشت و تک رقمی شد.

به گزارش اخبار ساختمان، ابولفضل نوروزی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سیاست های اتخاذ شده برای کنترل بازار مسکن در دولت سیزدهم گفت: در حوزه سیاست گذاری عمومی مسکن کشور‌هایی که توانسته اند مشکل این حوزه را تا حد خوبی برطرف کنند، دو سیاست را به صورت همزمان پیگیری کرده اند. ابتدا افزایش تولید مسکن و کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا چرا که وقتی شکاف وجود داشته باشد قیمت ها افزایش پیدا می کند.

وی افزود: علاوه بر افزایش عرضه، مدیریت بازار مسکن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا اگر نتوانیم بازار را مدیریت کنیم خانه هایی که ساخته می شوند به دست افرادی می رسد که قبلاً خانه داشته اند؛ بنابراین همزمان با افزایش عرضه مسکن باید بازار را مدیریت و ساماندهی کرد.

وی افزود: عموماً دولت ها در این دو حوزه یا کاری نمی کردند یا بیشتر تمرکزشان بر افزایش عرضه مسکن بوده اما تلاش دولت سیزدهم این بوده که به صورت هدفمند و نظام‌مند وارد ساماندهی بازار مسکن شود، این اقدامات شامل بازار اجاره و خرید و فروش مسکن می شود.

نورورزی در خصوص نتایج سیاست های اتخاذ شده گفت: شاخص قیمت مسکن بعد از ۷۸ ماه، کاهش جدی داشته و تک رقمی شده است همچنین تورم نقطه به نقطه ۱۱۸ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۵۴ درصد کاهش پیدا کرد، هرچند هنوز در حوزه اجاره مسکن این تأثیرات به طور کامل مشاهده نشده است.

وی در خصوص عدم تاثیر برخی سیاست ها به روی بازار اجاره مسکن گفت: بخشی از این مسئله به قوانین و زیرساخت هایی که برای حوزه اجاره نیاز بود مربوط می شود. بسیاری از این زیرساخت ها تازه بعد از دو سال تلاش مصوب شده اند که در گذر زمان اثر خود را نشان خواهد داد. معمولاً اثرات ابتدا در قیمت ها و بازار خرید و فروش مشاهده می شود و سپس به تدریج به بازار اجاره نیز سرایت می کند.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش چشمگیر تولید مسکن در سه سال گذشته گفت: در زمینه تولید مسکن طبق گزارش مرکز آمار در سال ۹۹ رشد تولید مسکن منفی ۱۵ درصد بود، اما اکنون به ۳.۴ درصد رسیده است یعنی حدود ۲۰ درصد رشد داشته ایم. این افزایش تولید به کاهش قیمت ها کمک کرده و به مرور تأثیرات خود را در بازار اجاره نیز نشان خواهد داد.

وی افزود: همواره بزگترین عامل هزینه تولید مسکن زمین بوده که توانستیم بیش از ۵۰۰ هزار هکتار زمین در شهر‌ها و روستا‌ها به مردم تخصیص یا تحویل دهیم و خود مردم هم در ساخت مشارکت داشته باشند. علاوه بر موضوع زمین هزینه های دیگری مانند مجوز ساخت و پروانه های ساختمانی که به خاطر بحث بیمه کارگران ساختمانی افزایش یافته بود اصلاح شد و به روال قبل بازگشت همچنین برای مصالح ساختمانی، صندوق ملی مسکن وارد عمل شد و با پیش خرید و خرید عمده از بورس به قیمت پایه ثبات در حوزه فولاد و سیمان ایجاد شد.

این مقام مسئول با اشاره به تسهیلات حمایتی برای ساخت مسکن گفت: برای سهولت ساخت و افزایش مسکن تسهیلات بانکی را در این حوزه فعال کردیم هرچند رضایت کلی از عملکرد شبکه بانکی نداشتیم و می‌توانست بهتر عمل کند، اما در سال سوم اجرای قانون، شاهد انعقاد قرار داد نزدیک به یک میلیون توسط شبکه بانکی بودیم. این نشان دهنده تحقق بیش از ۴۰ درصد تعهدات بانکی در این زمینه بوده، در شرایطی که بانک ها به‌سختی به کسی وام می دهند این رقم توجه است.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۲، بانک ها تنها ۲۰۰ هزار قرارداد منعقد کردند، با پیگیری های مستمر رئیس‌جمهور و برگزاری جلسات شورای عالی مسکن، این عدد در سال سوم به یک میلیون رسید که اتفاق رو به جلویی بوده است.


جریمه سنگین در انتظار موجرین متخلف و مشاورین املاک


نورورزی در خصوص افزایش ۲۵ درصدی سقف اجاره بها در سال جاری گفت: در سال ها گذشته نیز تایین سقف اجاره بها وجود داشت، اما ضمانت اجرایی برای آن در نظر گرفته نمی شد، اما امسال حدودا بیست روز است که قانون جدید و مکانیزم افزایش سقف اجاره بها به استان ها ابلاغ شده و مستاجران می توانند در صورت تخلف موجر تا پنج سال بعد شکایت کنند و موجر موظف به بازپرداخت اضافه‌وجه و جریمه خواهد بود.

وی افزود: پس شکایت و بررسی دادگاه اگر مدارک به نفع مستاجر بوده باشد موجر باید کل مبلغی که اضافه گرفته بوده را پس دهد و سه برابر اجاره بها یک ماه را به دولت پرداخت کند، علاوه بر اینها موجرانی که سقف اجاره بها را رعایت نمی کنند مشمول معافیت بر درآمد اجاره مسکن نخواهند شد.

وی افزود: مشاوران املاک نیز موظف به رعایت سقف های تعیین شده هستند، در صورت تخلف علاوه بر جریمه مالی پس از چندبار تکرار پروانه کسب آنها باطل خواهد شد.


در دولت سیزدهم چند واحد مسکونی تحویل مردم داده شده است؟


مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به واحد‌های مسکونی تحویل داده شده به متقاضیان گفت: تا به حال بیش از ۶۰۰ هزار واحد مسکونی تحویل داده شده است. البته واژه "تحویل" شاید دقیق نباشد، زیرا بسیاری از این واحد‌ها با مدیریت خود مردم و پیمانکاران محلی ساخته شده اند و تحویل آنها به خانواده ها انجام شده است؛ از این تعداد حدود ۱۳۵ هزار واحد مربوط به مسکن مهر بوده که مشکلات مدیریتی و حقوقی آنها برطرف شده و تکمیل شده اند.

وی افزود: بسیاری از پروژه هایی که در مسکن مهر باقی مانده بود به کلی رها شده بودند و تبدیل به یک متروکه شده بوود که با برنامه ریزی آنها را احیا کردیم.

وی افزد: هدف گذاری ما در دولت شهید رئیسی این بوده که بتوانیم ساخت بیش از ۶ میلیون واحد مسکونی را شروع کنیم. در حال حاضر زیرساخت ها فراهم شده و امیدواریم با قدرت بیشتری این برنامه ادامه یابد.

این مقام مسئول در خصوص پروژه های باقی مانده در طرح نهضت ملی مسکن گفت: تا به امروز مردم برای پروژه های مربوط به طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آورده واریز کرده اند که هر یک از پروژه ها در یک مرحله ای متفاوت قرار دارند که دولت چهاردهم باید تمامی این موضوعات را پیگیری کند.

دانشجو


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman