وضعیت ساخت وساز در مشهد چگونه است؟

وضعیت ساخت وساز در مشهد چگونه است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۴ | ۱۳۹۸/۰۷/۱۶

رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان‌رضوی گفت: باید نماینده‌های مجلس با کار کارشناسی از هیات دولت اعتبارات ویژه‌ای برای مشهد و شهرهای مذهبی دیگر درخواست کنند تا هزینه‌های اضافی زائرین بر دوش شهروندان مشهدی نباشد، دریافت این هزینه از لحاظ شرعی و اخلاقی درست نیست.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد پژوم با اشاره به افزایش نرخ عوارض ساختمانی از سوی شهرداری عنوان کرد: اسفند سال گذشته و اردیبشهت سال جاری با افزایش قیمت عوارض ساخت‌وساز روبه‌رو بودیم و بناست که از مهرماه نیز افزایش مجددی در عوارض‌‎ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: دلایلی که شورا و شهرداری در خصوص این افزایش‌ها اعلام می‌کنند بر این است که هزینه‌هایی که شهرداری با آن مرتبط است مانند فضای سبز و هزینه‌های شهری جوابگو هزینه‌ها نیست و کمبود درآمد داریم.

رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه میزان تورم و افزایش قیمت‌ها باید نزدیک هم باشد، تاکید کرد: اگر افزایش عوارض‌ها از میزان تورم بیشتر باشد؛ تورم خودش را در قسمت‌های مختلف بازار نشان داده و در نتیجه مردم زیان می‌بینند.

پژوم تصریح کرد: هم‌اکنون در تولیدات لوازم ساختمانی و صنایع وابسته ساختمان دچار رکود شده‌ایم که این موضوع باعث شده اشتغال به کار در حوزه ساختمان را تحت تاثیر قرار گیرد و به دنبال آن شاهد رشد نرخ بیکاری در این حوزه باشیم، لذا برای هرگونه افزایش قیمت‌ها باید کار کارشناسی صورت گیرد تا مشکلات و عواقبی به دنبال نداشته باشد.

وی افزود: بارها از سوی مدیران شهری مشهد اعلام شده که بالغ بر 70 درصد مسافران این شهر اقشار کم درآمد هستند که این قشر آورده اقتصادی چندانی برای مدیریت شهر ندارند بلکه هزینه‌های جانبی از جمله خدمات شهری را بر شهرداری‌ها تحمیل می‌کند که این هزینه‌ها سرباری بر هزینه‌ی اصلی شهرداری است.

رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: اینطور به نظر می‌رسد که از منبع 9 درصد ارزش افزوده‌ها درصدی به شهرداری‌ها تخصیص داده شده اما این عدد جبران هزینه‌های شهری را نمی‌کند.

پژوم با اشاره به اینکه باید برای شهرهای مذهبی اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفت، عنوان کرد: باید نماینده‌های مجلس با کار کارشناسی از هیات دولت اعتبارات برای مشهد و دیگر شهرهای مذهبی درخواست کنند تا هزینه‌های اضافی زائرین بر دوش شهروندان مشهدی نباشد، دریافت این هزینه سربار از لحاظ شرعی و اخلاقی درست نیست.

وی افزود: بنابراین باید بودجه‌ای بابت این هزینه‌ها، با درنظر گرفتن نرخ تورم در مجلس تصویب شود و به شهرداری‌ها اختصاص یابد.

پژوم با اشاره به اینکه باید شهرداری‌ها به دنبال منابع درآمد پایدار باشند، عنوان کرد: اگر بنا به این باشد که درآمدها از محل افزایش هزینه‌ها و عوارض جبران شود در سال‌های آتی با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد، لذا شهرداری‌ها باید به دنبال منابع درآمد پایدار باشند.

وی در خصوص وضعیت تسهیلات مسکن، بیان کرد: امروزه با افزایش قیمت‌های ساختمان، تسهیلات اختصاص یافته به مسکن جوابگو نیست و حتی خانوارها با گرفتن این تسهیلات نمی‌توانند مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman