ورود مدرنیته و تکنولوژی به مصالح ساختمانی

ورود مدرنیته و تکنولوژی به مصالح ساختمانی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۰۷ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۴

نسل جدید تکنولوژی امروزه به وادی مصالح ساختمانی نیز وارد شده و تفاوت های عظیمی در صنعت ساخت و ساز نسبت به سال های دور این فعالیت به وجود آورده است.هرکدام از این نوع مصالح ساختمانی ویژگی های مختص به خود را دارد و بدین ترتیب مدرنیته به بخش اجتناب ناپذیر تولید و استفاده از مصالح ساختمانی سرایت کرده است.

به گزارش اخبار ساختمان، در اعصار مختلف همواره نیاز به مسکن جزء دغدغه های بشری بوده است.با گذشت زمان و افزایش تصاعدی جمعیت ،به تبع نیاز انسان به مسکن و به طور کلی “ساختمان” نیز افزایش یافته است.در چنین دوره ای که تکنولوژی بر همه جوانب زندگی انسان تاثیر گذار است،دیگر روش های قدیمی تهیه و استفاده از مصالح ساختمانی رو به منسوخ شدن رفت و وارد مرحله جدیدی از پیدایش خود شد.

این نوع از مواد جهت جلوگیری از هدر رفت زمان اجرا،پیشگیری از سنگین شدن سازه های به کار رفته در ساختمان،کاهش عمر مفید مصالح ساختمانی،عدم مقاومت لازم در برابر زلزله و هر نوع تنش و دیگر علل مطرح گشته است.پس از تمامی موارد ذکر شده نیاز به شروع تولید مصالحی با پوشش تمامی مشکلات همتای سنتی خود، افزایش یافت و به تدریج فرآیند تولید پدیده ای به نام “مصالح ساختمانی مدرن” شکل گرفت.

مزایای اجمالی مصالح ساختمانی مدرن

استفاده و به کارگیری این نوع از مصالح ساختمانی تفاوت های عمده ای در خروجی ساخت و ساز خواهد داشت.از مزایای کلی استفاده از آن می توان به کوتاه کردن زمان اتمام انواع پروژه های ساختمانی به نحوی محسوس و قابل توجه ، نام برد.همچنین کاهش هزینه های اجرا و نیز افزایش مقاومت کلی سازه از دیگر مزایای مصالح ساختمانی مدرن می باشد.

در این بین سهولت در اجرا و روان تر شدن پروسه ساخت نیز برای بسیاری از کسانی که در صنعت ساخت و ساز حضور دارند،موضوع مهم و قابل توجهی است.مصالح ساختمانی جدید تمامی این مزایا را در پی خواهد داشت.

شایان ذکر است که پروسه کیفیت در ساخت و اجرا مقوله ایست که با گذشت زمان گاها دستخوش تغییرات و تاثیرات منفی می گردد که به کار گیری مدرنترین مصالح ساختمانی می تواند ساختمان را از این مشکل نیز ساقط نماید.

مصالح ساختمانی سبک جدید

همانطور که ذکر شد یکی از مهمترین ویژگی های تمامی مصالح ساختمانی جدید،سبک بودن به علت سهولت در اجرا و حمل و نقل می باشد.بر این اساس در ادامه به معرفی سبک ترین مصالح ساختمانی بخصوص بتن ها خواهیم پرداخت.اما قبل از آن باید بدانید مصالح ساختمانی سبک به چه موادی اطلاق می شود.

مصالح ساختمانی سبک

مصالح ساختمانی که وزن مخصوصششان از نمونه ها و همتاهای خود کمتر بوده و استفاده از آن می تواند به کاهش کلی وزن ساختمان و یا سازه کمک محسوسی کند.

در تقسیم بندی کلی مصالح جدید ساختمانی سبک به سه دسته کلی می رسیم:

* مصالح سبک ساختمانی سازه ای
* مصالح سبک ساختمانی غیر سازه ای
* مصالح ساختمانی سیستمی سبک

معرفی معروفترین مصالح نوین ساختمانی

پس از ذکر تمامی مزایای انواع مصالح ساختمانی سبک و در عین حال نوین،چند نوع از معروفترین آن ها را همراه با کاربردشان به شما معرفی خواهیم کرد.لازم به ذکر است که بخشی از این مصالح ساختمانی به ندرت در ایران کاربرد داشته و کمتر استفاده ای تا کنون از آن ها شده است.لیکن پیشبینی می شود که در سال های پیش رو تمامی این مصالح در معرض اجرا قرار خواهند گرفت.اما مهم ترین گزینه های قابل معرفی از این دست عبارتند از:

1 - بلوک های سبک

بلوک های سبک متشکل از آب،سیمان و دانه های مخصوصیست که در آن به کار می رود که چگالی آن حدود 1700 کیلومتر بر متر مکعب می باشد.این بلوک ها بسیار مقاومند و در عین حال بسیار سبک هستند.دوام پس از بکار گیری این بلوک ها باعث شده تا جای خود را در صنت ساختمان سازی سریعا پیدا کنند همچنین از جنبه اثرات زیست محیطی باید بگوییم که بلوک های سبک بسیاربا محیط زیست سازگار می باشند و استفاده از آنها بسیار به صرفه است.همچنین نحوه به کار گیری بلوک های سبک آسان تر و سریع تر از دیگر مصالح جایگزین آن است.

2 - بتن های خود ترمیم شونده

3 - کاشی های نوین حرارتی

نسل جدیدی از کاشی ها تحت عنوان کاشی های حرارتی وجود دارند که مقاومت بالایی دارند.علاوه بر آن این کاشی ها از قابلیت بسیار جالب حرارتی برخوردار می باشند.کاشی های حرارتی لعاب هایی با خاصیت جاری شدن جریان الکتریسیته دارند که منجر به تولید گرما با یک تغییر ولتاژ می شوند.

کاشی های حرارتی می توانند بخشی از گرمای منازل را به طور مطبوع (بخصوص در کف ساختمان)تامین نمایند.پیشبینی می شود در سال های آینده این تکنولوژی پیشرفت های علمی تری خواهد کرد و بعید نیست جایگزین سیستم گرمایشی کف و یا گاها سقف شود.

4 - شیشه های نوین هوشمند

شیشه های نوین به تازگی وارد عرصه انبوه سازی شده است.این شیشه ها با قابلیت مات و یا شفاف سازی تولید می شوند.با استفاده از این شیشه ها می توانید هنگام روز از نور خورشید استفاده کرده و پس از تاریکی هوا آن را به طور کامل در حالت مات قرار دهید.عمر مفید این شیشه ها حدود 10 سال برآورد شده است.همچنین این شیشه ها قابلیت نمایش تصویر را با استفاده از یک ویدیو پروژکتور را خواهند داشت.

پیشرفته ترین مصالح ساختمانی

در ادامه پیشرفته ترین مصالح ساختمانی نوین را خواهید شناخت.لازم به ذکر است که این مصالح،برگرفته از آخرین تکنولوژی روز در سال 2019 می باشند.

1- بتن رسانای نور( light transmitter concrete)

بتن همواره نمادی از استحکام و سختی بوده است.به هر حال انتقال نور توسط بتن ها به نظر ظرفیتی دور از ذهن است.چرا که با ورود تکنولوژی بتن و استفاده از آن به جای فلز و فولاد،همواره دیده ایم که از بتن ها در طراحی ستون های قدرتمند و فوندانسیون ساختمان استفاده شده است و همه ما بتن ها را به دید یکی از انواع مصالح ساختمانی سرد می شناسیم.اما جای تعجب است که بتن هایی در بدو تولید هستند که حاوی خاصیت “شفافیت” می باشند.

Litracan نام تجاری این محصول است.در واقع این محصول ترکیبی ازسیمان و درصد کمی (حدود 4 درصد از وزن کل) فیبرشیشه ای تشکیل شده است.فیبر های شیشه ای باعث انتقال نور به داخل بلوک بتن می باشد.تولید این نوع از بتن ها پدیده جالبی را در صنعت تولید مصالح ساختمانی به همراه آورده است.

از جالب ترین ویژگی این نوع بتن آن است که اگر هر نوری با هر رنگی به آن بتابانید،همان نور با همان رنگ را در ضلع مقابل آن خواهید دید.در واقع فیبر های نوری شیشه ای باعث می شوند میدانی موازی از رنگ ها داخل بلوک به جریان بیافتند و از ضلع مقابل نمایش داده شوند.

موارد کاربرد بتن های انتقال دهنده نور جدید:

البته لازم به ذکر است که این تکنولوژی در موارد بسیار نادری در کشورمان به اجرا در آمده است.اما موارد کلی کاربرد بتن های لیتراکان در دیوار های داخلی و غیر باربر می باشد و چنانچه از این مصالح در دیوار های خارجی استفاده می شود،می بایست در نظر داشت که به شمالی-جنوبی واحد ساختمانی توجه کنید.به علت انتقال شدید نور از این بتن ها بهتر آنست که این تکنولوژی در زاویه ای مایل به نور خورشید اجرا گردد.

2- ورق های پلی کربنات Polycarbonate

از ورق های پلی کربنات می توان به جای شیشه های معمولی در صنعت ساختمان استفاده نمود.پلی کربنات ها از خانواده مواد شیمیایی ترموپلاستیک می باشند.از خاصیت این نوع از مصالح ساختمانی جدید می توان به استحکام بسیار بالای آن اشاره نمود.

همچنین این مواد به شفافیت شیشه های معمولی می باشند.علاوه بر آن ورق های پلی کربنات از خاصیت (Ultra Violet) یا همان uv معروف بهره مند هستند.خاصیت uv می تواند اشعه های آسیب زننده نور آفتاب را به طور کلی در خود نگه دارد و نوری بدون اشعه مزاحم از خود عبور دهد.

موارد کاربرد ورق های پلی کربنات نوین:

ورق های پلی کربنات به علت سبکی و انعطاف پذیری در بسیاری از موارد کاربردیست.از این ورق ها می توان در اجرای انواع سقوف کاذب،دیواره های سوله های متراژ بالا،ورودی پارکینگ ها،پنجره های داخلی ساختمان استفاده نمود.امتیاز جانبی استفاده از ورق های پلی کربنات وزن کم آن است،این ویژگی به سازنده کمک می کند تا سازه ای با وزن مناسب و متعادل را به اجرا در آورد،همچنین حمل و نقل این ورق ها بسیار ساده تر از انواع شیشه ها می باشد.

در ضمن ورق های پلی کربنات نسبت به شیشه های معمولی از خاصیت شکنندگی کمتری برخوردارند.این ورق ها در رنگ های مختلف وجود دارند و استفاده از وزن های مختلف آن می تواند جلوه زیبایی به محل قابل استفاده ببخشد.

3- سالید سرفیس( Polystone)

سالید سرفیس یا پلی استون ها در دنیای امروز ساخت و ساز به معجزه قرن صنعت مصالح ساختمان معروف می باشند.سالید سرفیس ها (Solid Surface) ها ترکیبی از مواد شیمیایی مانند رنگدانه های پلاستیکی،رزین های پلی استر،سنگ های مرمر با خاصیت مرمریت،بوکسیت ها،اکریکلیت ها می باشند.

سالید سرفیس ها به صورت پانل های مسطح در ساخت و ساز کاربرد دارند.این نوع از مصالح ساختمانی جدید در حمام ها،دستشویی های نوین،بانک ها،مراکز درمانی،میز های اداری لوکس و در رستوران ها برای جلوه بخشی به محیط استفاده می گردد.ترکیبات مورد استفاده در ساخت سرفیس ها در نهایت محصولی بسیار شبیه به سنگ های تزئینی می سازد.

پس در نتیجه سالید سرفیس ها را می توان به عنوان سنگ ها استفاده نمود با این مزیت که این شبه سنگ در رنگ های فانتزی و بسیار زیبا وجود دارند و بسیار انعطاف پذیر تر از سنگ های معمولیند.


برچسب ها:

مصالح ،ساختمان ،سیمان ،بتن ،ساخت ،صنعت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman