بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت مقاطع فولادی

بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت مقاطع فولادی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۲۴ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۹

در این مقاله در مورد عوامل تاثیر گذار بر قیمت مقاطع فولادی صحبت خواهیم کرد و چگونگی تاثیر ضایعات را بر انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت تسمه فولادی بررسی خواهیم کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، بازار محصولات فولادی در بازه زمانی تقریبا یک ساله، درگیر نابسامانی شدیدی بود و تقریبا یک بحران را پشت سر گذاشت. مهمترین دلیل این نوسانات، بدون شک افزایش قیمت دلار بود که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت این محصولات تاثیر گذاشته‌است. در حال حاضر بازار این محصولات در شرایط ثبات به سر می‌برد و دلیل آن را در تقاضای فصلی می‌توان جستجو کرد. البته فاکتورهای بسیار زیادی در کنار هم تاثیر این عوامل را چند برابر می‌کنند که به طور خلاصه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

همچنین برخی از فاکتورها که در روزهای عادی بر قیمت فولاد در بازار داخل تاثیر گذار بودند، تاثیر خورد را از دست دادند. قیمت ضایعات آهن از همین دست عوامل است که تاثیر بسیاری بر قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی داشت اما تاثیر آن در برابر قیمت دلار به اندازه‌ای کمرنگ شد که دیگر به عنوان یک فاکتور در نظر گرفته نمی‌شود. در این مقاله در مورد عوامل تاثیر گذار بر قیمت مقاطع فولادی صحبت خواهیم کرد و چگونگی تاثیر ضایعات را بر انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت تسمه فولادی بررسی خواهیم کرد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت مقاطع فولادی مانند تسمه کدامند؟

قیمت فولاد را مهمترین عامل تعیین کننده نرخ انواع پروفیل می‌توان نام برد که البته قیمت فولاد، خود تحت تاثیر عوامل بسیاری تغییر می‌کند. نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، قیمت قراضه، سنگ آهن و میزان عرضه و تقاضای بازار داخلی مهمترین عواملی است که در هنگام تحلیل این بازار باید در نظر گفته شوند.

تاثیر قیمت دلار بر بازار فولاد

تاثیر این فاکتور شاید تا به امروز در هیچ مقطع زمانی پر اهمیت نبود است. تاثیرگذاری قیمت دلار بر بازار فولاد به اندازه‌ای بالا رفت که قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کرد و فعالان این بازار را در شک و سردرگمی فروبرده بود. عدم ثبات قیمت‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را بسیار بالا برده بود و همین موضوع باعث کاهش سرمایه در این صنعت شد.

بی ثباتی نرخ ارز تنها به صورت مستقیم بر این صنعت اثر نمی‌گذارد و در مواقعی تاثرات پنهان آن می‌تواند تغییرات بزرگتری را رقم بزند. به عنوان مثال جو روانی حاکم بر بازار، خود به خود تقاضا را کاهش می‌دهد و یا رکود در بازارهای موازی از جمله خودرو به بازار فولاد منتقل می‌شود. تمام این عوامل در کنار هم با کمک خاصیت هم افزایی توان ایجاد یک بحران را دارند.

قیمت جهانی فولاد چه تاثیری بر قیمت انواع پروفیل‌های فولادی دارد؟

قیمت جهانی فولاد از عوامل مهم در تعیین نرخ مقاطع فولادی از جمله قیمت تسمه است، اما در این مقطع زمانی خاص باید در نظر داشته باشید که افزایش قیمت دلار به اندازه‌ای بود که حتی در زمان کاهش قیمت جهانی، روند افزایشی فولاد همچنان در ایران ادامه داشت. اثر این عامل زمانی چشمگیر خواهد بود که قیمت دلار ثابت باشد. البته این اتفاق به این معنی نیست که قیمت جهانی تاثیرگذار نباشد بلکه از تندتر شدن شیب صعودی نرخ‌ها در داخل کشور جلوگیری می‌کند.

قیمت ضایعات یک عامل تعیین کننده در زمان ثبات است

قراضه آهن و به طور کلی فلزات دیگر، منبع خوبی به عنوان ماده اولیه پروفیل‌ها به حساب می‌آید. بازیافت فلزات هم از جنبه اقتصادی و هم از جنبه حفظ محیط زیست بسیار ارزشمند به حساب می‌آید و به همین دلیل در کشورهای صنعتی، بخش بسیار زیادی از فلزات مورد نیاز صنایع مختلف به خصوص فولاد، از طریق بازیافت تأمین می‌شود. اما قیمت ضایعات همواره رابطه مستقیم با بازار فولاد ندارد و گاهی اوقات شدت فاکتورهای دیگر به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که نرخ قراضه آهن تاثیری بر روند بازار ندارد. در حال حاضر در چنین شرایطی به سر می‌بریم و عامل نرخ ارز بر دیگر فاکتورها غلبه دارد و اثر همه آنها را خنثی کرده‌است.

اثر عرضه و تقاضا را در صنعت آهن فراموش نکنید

تعادل بین عرضه و تقاضا یکی از مهمترین عوامل ثبات بازار است و به طبع بر هم خوردن این تعادل می‌تواند بازار را دچار آشفتگی کند. این عامل به اندازه‌ای قدرتمند است که در چند هفته اخیر توانست بر جو روانی بازار غلبه کند و روند صعودی نرخ محصولات را بشکند و ثبات لازم را بر بازار حاکم کند. تقاضای فصلی در کنار کاهش التهاب بازار ارز فرصت مناسبی بود تا بازار از رکود خارج شود و رونق به صنعت فولاد بازگردد. برای دسترسی به مقالات و تحلیل‌های بازار آهن و مقاطع فولادی می‌توانید به دانشنامه آهن آلات مراجعه کنید و به اطلاعات جامع در زمینه انواع پروفیل و مصنوعات فلزی دسترسی داشته باشید.

تمام عوامل ذکر شده در این مقاله هر کدام به تنهایی یک وزنه در تعیین نرخ آهن الات به حساب می‌آیند و کنترل هر یک از آنها به تنهایی نیاز به تصمیم‌گیری و تعیین سیاست‌های کلان مدیریتی دارد. اما در نظر داشته باشید در بسیاری از موارد چند فاکتور در کنار هم فعال می‌شوند و نه تنها هر یک از آنها اثرات ذاتی خود را بر بازار خواهند گذاشت بلکه با تأثیر بر یکدیگر، می‌توانند موجب هم‌افزایی شوند و در موارد خاص موجب ایجاد یک بحران شوند که کنترل آن به آسانی حالتی که به صورت تکی اتفاق می‌افتند نیست و سیاست و تلاش‌های متفاوتی را می‌طلبد. در حال حاضر کشور ما در این موقعیت قرار دارد و تصمیمات و سیاست‌های مدیریتی اشتباه به جای کمک به کاهش التهاب بازار، بر مشکلات این صنعت می‌افزاید.

نقش دلالان را نیز نباید در زمان بحران نادیده گرفت؛ فرصت طلبی این افراد حتی در شرایط عادی بازار فعالان این حوزه را کلافه کرده است و در شرایط بحرانی نیز با افزایش التهاب بازار سود خود را چند برابر می‌کنند.

مهر

برچسب ها:

فولاد ،آهن ،ورق ،قیمت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman