در جلسه‌ی شورای اسلامی شهر تبریز مطرح شد:

ضرورت توجه به وضعیت گسل تبریز

ضرورت توجه به وضعیت گسل تبریز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۹ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۲

جلسه‌ی امروز شورای اسلامی شهر تبریز با حضور هشت نفر از اعضا و در غیاب شهرام دبیری و شهردار تبریز، به ریاست سونیا اندیش، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز برگزار شد.

گزارش ایسنا از جلسه شورای اسلامی شهر تبریز؛
مردگان در جای امن و زنده‌ها روی گسل، خانه می‌سازند
شورای تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی

سونیا اندیش، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز- در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص تعیین جانشین برای مرحوم اشرف نیا، عضو فقید شورای شهر تبریز، با بیان این‌که تاکنون نامه‌ای از سوی فرمانداری جهت معرفی عضو علی البدل شورا به ما ارسال نشده است، گفت: در صورت دریافت نامه از فرمانداری و معرفی عضو علی البدل شورا، حاضر به انجام مراسم تحلیف هستیم.

وی با اشاره به علل غیبت رئیس شورای شهر تبریز و شهردار تبریز در صحن علنی شورا، گفت: آقای دبیری و شهردار تبریز به دعوت رئیس قوه قضائیه، در جلسه‌ای جهت احیای حقوق عامه حاضر شدند.

وی همچنین بر لزوم توجه مسئولان به آلودگی هوا و حفظ محیط زیست تاکید کرد.

اندیش ضمن تبریک قهرمانی تیم فوتسال شهرداری تبریز، گفت: امیدوارم کسب چنین موفقیت‌هایی برای شهر و ورزشکاران ما تدوام داشته باشد.

ارائه گزارشی از آخرین وضعیت گسل تبریز در سخنان پیش از دستور

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز به منظور تاکید بر ضرورت توجه به مخاطرات طبیعی و فجایع احتمالی زلزله در شهر تبریز زمان سخنرانی پیش از دستور خود را به کارشناسی از سازمان زمین شناسی شمالغرب کشور اختصاص داد.

در ادامه‌ی جلسه سیروس اسماعیلی، کارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی شمالغرب کشور، گزارشی از آخرین وضعیت خط گسل تبریز و مناطق حادثه خیز ارائه کرد.

این کارشناس با اشاره به مخاطره زمین لرزه احتمالی پیش رو، گفت: ۲۴۰ سال از آخرین زلزله تبریز می‌گذرد.

وی بیان کرد: در هر زمین لرزه با بزرگی بیش از هفت ریشتر بر روی گسل شمال تبریز، سطح زمین سه تا پنج متر در امتداد گسل گسیخته شده و امکان مقاوت ساختمانی بر روی اثر سطحی گسل با این مقدار جابجایی بسیار نامحتمل است.

وی با بیان این‌که گسل تبریز با طول حداقل ۲۵۰ کیلومتر، جزو یکی از پویاترین گسل‌های جهان است، افزود: متاسفانه روز به روز بر تراکم جمعیتی این شهر در محدوده پرخطر افزوده می‌شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: حدود ۳۵ درصد شهر طی پنج دهه گذشته به سمت مناطق پرخطر، مانند باغمیشه، الهیه، ‌رشدیه، مرزداران، ارم و مناطق حاشیه نشین شمال تبریز کشیده شده است؛ مناطق جنوب و جنوب غرب تبریز از جمله وادی رحمت، شهرک اندیشه، راه آهن، شهر جدید سهند، لاله، آخمقیه و... جزو نقاط نسبتا کم خطر شهر تبریز محسوب می‌شوند.

وی با بیان این‌که دوره بازگشت زمین لرزه مخرب تبریز با بزرگی بیش از هفت ریشتر در حدود ۳۰۰ سال است، اظهار کرد: قطعا هرکجا که زمین لرزه‌ای رخ داده، بطور حتم زمین لرزه دیگری نیز در آنجا رخ خواهد داد.

سعید نیکوخصلت، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه با بیان این‌که چندین هفته موضوعات زیست محیطی را در کمیسیون محیط زیست شورا پیگیر هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر اگر در تبریز زلزله‌ای رخ دهد و چندین هزار نفر جان خود را از دست بدهند، قطعا نسل‌های بعدی ما را به دلیل تصمیم گیری‌های غلط نمی‌بخشند، برهمین اساس تصمیم گرفتیم برای جلوگیری از عوارض زلزله در تبریز، اقدامات جدی انجام دهیم.

وی با بیان این‌که گسل تبریز در حال فعال شدن است، گفت: طبق گفته‌ی کارشناسان زمین شناسی، قدرت زلزله‌ی هفت ریشتری کرمانشاه با قدرت زلزله‌ی شش ریشتری تبریز برابر است، برهمین اساس در تبریز زلزله‌ای با قدرت کم‌تر از ۶.۸ ریشتری رخ نخواهد داد، این اخبار نگران کننده است، قطعا باید برای این موضوع اقداماتی انجام دهیم.

سونیا اندیش- نائب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص با بیان این‌که مرغوب‌ترین مکان‌های تبریز را غیر مسکونی کرده و مکان‌های نامناسب و زمین‌های سست و ناهموار را به ساخت واحدهای مسکونی اختصاص داده‌ایم، گفت: ما به عنوان مسئولان شهری باید راه حل‌های اساسی برای بررسی واضح این موضوع ارائه دهیم .

فریدون بابایی اقدم- رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان این‌که گزارش وضعیت گسل تبریز بسیار تکان دهنده است، اظهار کرد: معتقدم تلنگرهای معضلات شهری باید مورد توجه همه نهادها قرار گیرد، طی بازدید اخیری که ازخیابان ولی پور شهرک باغمیشه داشتم، هنوز مشکلات زیادی در این منطقه وجود دارد و خطر به طور کامل رفع نشده است، متاسفانه میزان آمادگی و تاب آوری شهرمان بسیار پایین بوده و آسیب هایی در حوزه شهری به چشم می خورد.

وی افزود: چگونه می‌توانیم با این آرامش در شهری زندگی کنیم که حدود 800 هزار نفر از مردمان آن در معرض خطر هستند؟! بعد از گذشت چند ماه از ریزش کوه در خیابان ولی پور، هنوز ریزش تخته سنگ‎های غول پیکر و چند تنی در این منطقه وجود دارد و برای ساکنین منطقه این امر، عادی شده است.

مردگان را در جای امن دفن کردیم، زنده‌ها را روی گسل قرار دادیم

غلامحسین مسعودی ریحان -عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: شهروندان ساکن تبریز به خوبی از خط گسل تبریز مطلع هستند و توجه به این امر، یک مطالبه شهروندی است.

وی با تاکید بر این‌که برای موضوع گسل باید سیاست گذاری‌های کلان ارائه شود، گفت: منطقه‌ی وادی رحمت تبریز هیچ خط گسلی ندارد! مردگان را در جای بسیار امن و در آرامش دفن کردیم ولی زنده‌های خود را درمکان‌های پرخطر مسکن داده‌ایم.

وی ادامه داد: در پشت پرده‌ی این کارها، رانت وجود دارد، جان مردم برای چنین افرادی اهمیتی ندارد، برای این‌که بتوانند پول خوبی به جیب بزنند، چنین اقداماتی انجام می‌دهند.

محمد باقر بهشتی- عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه با بیان این‌که سال۱۳۵۵ اذعان کرده بودند که تبریز باید به سمت جنوب گسترش یابد، گفت: قطعا مدیرانی که تبریز را به سمت گسل هدایت کرده و گسترش دادند، به شهر خیانت کرده‌اند.

دستور دوم جلسه‌ی شورا؛ بررسی احکام برنامه پنج ساله شهرداری تبریز

در ادامه جلسه، بررسی احکام برنامه پنج ساله شهردای تبریز که توسط مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی کلانشهر تبریز جمع آوری شده، در حوزه حمل و نقل و ترافیک در دستور کار قرار گرفت.

محمد باقربهشتی - عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اگر پیشنهادهای اصلاح مواد وجود دارد، بهتر است در این جلسه مطرح شود، این پیشنهادات تا شش ماه آتی طبق تصمیم شورا، قابل اصلاح است.

غلامحسین مسعودی ریحان – عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با بیان این‌که قانون اساسی کشور به طور کامل اجرا نمی‌شود چه برسد به برنامه پنج ساله، افزود: برنامه پنج ساله باید به نحوی جمع بندی شود که قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر به صورت فرمالیته اقدام شود، قطعا برنامه پنج ساله قابلیت اجرایی خود را از دست می‌دهد، نباید شعاری عمل کرد بلکه باید واقعیت ها را مد نظر داشت.

در این جلسه ماده ۲۱ تا ۴۰ برنامه پنج ساله در حوزه ایمنی و مدیریت بحران به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

سعید نیکو خصلت، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر 28 هزار خودروی سنگین و ۴۴ هزار وانت بار و نیسان در داخل شهر تردد می‌کنند، گفت: قطعا تردد این خودروها باعث آلودگی هوا و تخریب آسفالت شهر است و این امر هزینه‌ی زیادی در پی دارد.

وی با بیان این‌که 50 هکتار زمین در غرب تبریز را می‌توان برای باراندازی کامیون های باری و سنگین در نظر گرفت، گفت: با انجام این اقدامات، می‌توان از ورود این خودروها به داخل شهر و ایجاد ترافیک و همچنین از تخریب آسفالت شهری توسط خودرو های سنگین جلوگیری کرد.

وی با اشاره به برقی کردن موتور سیکلت‌ها، گفت: برای برقی کردن موتور سیکلت‌ها می‌توانیم از برخی بانک‌ها تسهیلات اخذ کنیم.

غلامحسین مسعودی ریحان، عضو شورای اسلامی تبریز نیز در ادامه، اظهار کرد: با کلیات فصل موافق هستم، قطعا اگر این موارد اجرایی شود انقلابی در حوزه حمل و نقل شهر تبریز رخ می‌دهد.

محمد باقر بهشتی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان این‌که دولت تعهد کرده بود ۵۰درصد از هزینه‌های احداث قطار شهری را تقبل کند، گفت: دو سالی می‌شود دولت هیچ هزینه‌ای از هزینه‌های احداث مترو را تقبل نکرده است.

قائم شهرداری تبریز- رسول موسایی نیز در این جلسه با بیان این‌که برنامه پنج ساله جهت و مسیر شهرداری را مشخص می‌کند، گفت: رسیدگی و بررسی موضوع آلودگی هوا و حوزه حمل و نقل عمومی، یکی از بخش‌های مهم برنامه پنج ساله، است که باید اقدامات جدی در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به پروژه قطار شهری تبریز، اظهار کرد: احداث خط حمل و نقل ریلی تبریز از سال ۸۲ آغاز شده و اگر همت و ایثار شورای پنجم و شخص ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نبود، این پروژه پس از ۱۶ سال بازهم راکد می‌ماند.

وی افزود: سال گذشته، ۲۷ میلیارد از سوی دولت و ۳۰۰ میلیارد از سوی شهرداری برای تکمیل و پیشرفت خط یک پروژه مترو تبریز اختصاص یافت که این رقم امسال برای اتمام خط ۱ از طریق شهرداری تبریز ۶۵۰ میلیارد تومان و ۶۵۰ میلیارد از طریق اوراق مشارکت تامین شد.

موسایی با بیان این‌که در احداث خط یک مترو هزینه‌های تمام شده را بسیار محدود کردیم، گفت: قطعا اگر در حمل و نقل ریلی گام های موثری برداشته شود، شاهد توسعه و آبادانی شهر خواهیم شد.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان این‌که برای اتوبوس رانی تبریز در راستای برنامه پنج ساله تبریز اقداماتی تعریف شود، گفت: اهدافی مانند تعیین تعداد اتوبوس‌ها تا پایان برنامه باید در برنامه پنج ساله مشخص شود، به نظر می رسد تعیین چنین اهدافی راحت تر از ترسیم اهداف پنج ساله برای مترو است.

وی تاکید کرد: باید در احداث خط دوم مترو از تجربیات خط یک استفاده کنیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز- سونیا اندیش با بیان این‌که ۲۸هزار خودروی سنگین در تبریز تردد دارد، گفت: باید مشکل غرب تبریز در بحث جابجایی حل شود.

به گزارش ایسنا در این جلسه با رای اعضا حاضر در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز ماده ۴۱تا ۵۳ احکام برنامه پنج ساله شهرداری تصویب شد.

ایسنا

برچسب ها:

ساخت و ساز ،گسل ،تبریز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman