آیا افزایش قیمت مسکن صحت دارد؟

آیا افزایش قیمت مسکن صحت دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۲ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۴

متوسط رشد 6 تا 8 درصدی ماهیانه قیمت مسکن در آذر ماه این نگرانی را برای متقاضیان مسکن در پی داشته است که آیا این روند رشد قیمت مسکن ادامه خواهد داشت یا اینکه این رشد جزئی از وضعیت عادی بازار مسکن و یا آمارهای غلط باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، بخش مسکن در آذرماه امسال با انتشار یک گزارشی تا حدودی دچار حمله قلبی شد. این واژه حمله قلبی را اکثر املاکی ها این روزها به کار می برند و عنوان می کنند که مگر می شود مسکن در حالی که قدرت خرید متقاضیان به شکل قابل توجهی کاهش یافته کشش رشد قیمت داشته باشد.

رشد قیمت مسکن در دو سال گذشته موجب شد تا بیش از پیش قدرت خرید مسکن کاهش یابد و دولت هم برای بالا بردن قدرت خرید مسکن کاری نکرد. در نتیجه، به نظر می رسد اخبار و آمارهای گران شدن قیمت مسکن را نباید جدی گرفت. هر چند بازار خود آگاهتر و باهوش تر است.

موضوعی که کارشناسان مسکن متفق القول بر آن تاکید دارند این است که کاهش قدرت خرید مسکن که در دو سال گذشته به دلیل جهش قیمت‌ها رخ داد تا مدتها نخواهد گذاشت که بازار مسکن روال عادی به خود بگیرد و متقاضیان مسکن به راحتی اقدام به خرید کنند.

آنچه که مشخص است این است که قیمت مسکن به کف قیمتی خود رسیده و قصد کاهش ندارد اما اینکه رشد قیمتها را شاهد باشیم تا حدودی دور از واقعیت است.

قدرت خرید مسکن پایین است چرا باید قیمت مسکن افزایش یابد

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سئوال که آیا به آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار و یا دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی مبنی بر رشد 6 تا 8 درصدی قیمت مسکن در آذر ماه تا چه حد می توان باور کرد گفت:به هیچ وجه رشد قیمت مسکن نداریم و وقتی اقتصاددانان ما سیاسی هستند معلوم نیست تحلیل ها تا چه حد به واقعیت نزدیک خواهد بود.

وی ادامه می دهد که هنوز یک آمار صحیحی نداریم و همین می شود که می بینیم تمام اقدامات بر پایه غلط بنا می شود.

خسروی تاکید دارد که مسکن کشش رشد قیمت ندارد چرا که قدرت خرید متقاضیان پایین است.

بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شده در میان مناطق ۲۲گانه تهران، بیشترین افزایش قیمت مسکن در آذرماه سال جاری مربوط به منطقه یک تهران بوده، به‌طوری‌که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در این منطقه با رشد ۲۳٫۴ درصدی از ۲۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان در آبان ماه به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در این خصوص گفت: در تماسی که با رئیس اتحادیه شمیرانات که منطقه یک را پوشش می دهد داشتم، وی بر این نکته تاکید داشت که به هیچ وجه قیمت مسکن در این منطقه رشد نداشته است.

حال کارشناسان بر این باور هستند که متقاضیان مسکن برای ترمیم فاصله ای که به دلیل جهش قیمت مسکن در قدرت خرید ایجاد شده باید ماه‌ها و حتی سالها منتظر ماند تا قدرت خرید مسکن به شرط ثابت ماندن قیمتها ترمیم شود. البته فعالان بازار مسکن می گویند که نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها بیش از این کاهش پیدا کند چرا که قیمت نهاده های تولید مسکن و به خصوص انشعابات و عوارض شهرداری چند برابر رشد کرده است.

تا نیمه اول سال ۹۹ هیچ تغییری در رشد قیمت‌ مسکن نخواهیم داشت

البته حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه املاک نیز با اشاره به اینکه حباب قیمتی در بازار مسکن شکسته شده و قیمت‌ها به کف بازار رسیده معتقد است که بازار مسکن ظرفیت کشش افزایش قیمت را ندارد و تا نیمه اول سال ۹۹ هیچ تغییری در رشد قیمت‌ها نخواهیم داشت.

برخی معتقد هستند که نوسانات نرخ دلار در چند هفته گذشته شاید بتواند بر قیمت مسکن تاثیر بگذارد. این در حالیست که مسکن همواره یک بازار مقاوم نسبت به سایر بازارها است و خیلی سریع واکنش نشان نمی دهد.

عقبایی در خصوص نوسانات نرخ دلار در چند ماه گذشته و احتمال تاثیرپذیری مسکن از بازار ارز نکته جالبی داشته و می گوید: بازار مسکن در مقایسه با سایر بازار‌ها بسیار مقاوم است و تأثیری از سایر بازار‌ها نخواهد گرفت و با توجه به آن که مسکن به عنوان یک کالای مصرفی به شمار می‌رود متناسب با نرخ تورم تغییرات کمتری خواهد داشت.

فعالان و برخی از مشاوران املاک معتقد هستند که در شرایطی که بازار چهار ماه قبل در آرامش به سر می‌برد و معاملات به رکود تاریخی رسیده بود چرا باید یک‌باره در آذر ماه شاهد افزایش ۱۳۷ درصدی تعداد معاملات و رشد ۶.۸ درصدی قیمت باشیم.

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه متأسفانه بازار مسکن دو سال پیش دچار تورم و افزایش قیمت شد و قیمت ملک بیش از 120 درصد افزایش داشت گفت:زمانی که میان عرضه و تقاضای مسکن تعادل وجود داشته باشد، عوامل و شاخص های موجود در بازار کمتر اثرگذار خواهند بود، اما وقتی چرخه خرید و فروش برهم خورده و تقاضا از عرضه پیش می گیرد، کوچک ترین مسائل اثری چند برابری پیدا می کنند.

وی تصریح کرد:آنچه که از وضعیت بازار مسکن و وضعیت قدرت خرید متقاضیان پیداست مسکن فعلا کشش رشد قیمت ندارد.

اگر عرضه مسکن از تقاضا عقب نماند قیمت مسکن رشد نخواهد داشت

فردین یزدانی کارشناس مسکن در پاسخ به این سئوال که چه تحلیلی می توان بر آمارهای بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی که اخیرا منتشر شده و نشان می دهد کاهش قیمت ها متوقف ،در برخی موارد رشد قیمت و معاملات مسکن تا حدودی افزایش یافته است داشت گفت: افزایش قیمت مسکن در آمارهای منتشر شده بسیار ناچیز بوده است اما باید گفت که هنوز قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است و نمی توان انتظار داشت که خریداران مسکن به راحتی وارد بازار شوند.

برخی از کارشناسان و سازندگان فعال در حوزه مسکن نیز بر این باور هستند که کمبود عرضه دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن می تواند باشد بنابراین اگر عرضه از تقاضا عقب نماند شاهد جهش قیمت مسکن نخواهیم بود.

از سوی دیگر برخی از فعالان بازار مسکن نیز بر این اعتقاد هستند که وقتی قیمت بنزین افزایش یافت بسیاری از کالاها و قیمت مصالح ساختمانی افزایش می یابد پس بنابراین قیمت مسکن ناگزیر افزایش خواهد یافت.

اما حسام عقبایی معتقد است قیمت مسکن قبل از افزایش قیمت بنزین به حدی بالا رفته که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و آنها توان ورود به بازار مسکن را ندارند.پس باید به این نکته تاکید شود که علی‌رغم افزایش قیمت بنزین، قیمت مسکن فعلا افزایش نمی یابد و در واقع این ظرفیت در بازار مسکن وجود ندارد.

به نظر می رسد روند بازار مسکن در دو ماه آتی علیرغم این آمارهای تا حدودی غلط بازار مسکن تا حدودی قابل پیش بینی باشد. چرا که وقتی قدرت خرید متقاضیان مسکن به شکل قابل توجهی پایین است نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن افزایش قابل ذکری را تجربه کند.اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که اگر اتفاق و تکانه خاصی در اقتصاد کلان رخ ندهد رشد قیمت مسکن در سال 99 تا اردیبهشت ماه نخواهیم داشت.

هر چند به نظر می رسد با شروع سال جدید و آغاز سال 99 یک تورم عمومی عادی خواهیم داشت و رشد 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن یک امر عادی محسوب می شود.

فارس

برچسب ها:

قیمت ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman