ارتقای داخلی سازی در صنعت نمایشگاه ها

ارتقای داخلی سازی در صنعت نمایشگاه ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۲ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۸

بروز مشکلات اقتصادی داخلی و اعمال تحریم‌ها که در دو سال گذشته همه فعالان اقتصادی را متاثر کرده ما را بر آن داشت تا با گشتی در دهمین نمایشگاه میدکس از احوال این روزهای فعالان حوزه معماری، دکوراسیون داخلی و خانه‌های مدرن آگاه شویم.
به گزارش اخبار ساختمان، نمایشگاه بین المللی تهران این روزها میزبان دهمین نمایشگاه بین المللی معماری، دکوراسیون داخلی وخانه مدرن (میدکس) است. نمایشگاهی که در آن انواع خانه های پیش‌ساخته، نورپردازی و هوشمندسازی، فناوری‌های نوین تاسیسات، مبلمان و تجهیزات مربوط به فضای باز، تجهیزات دکوراسیون داخلی، انواع پرده، کاغذ دیواری، پوشش های تزئینی، لوازم ویژه دکوراسیون و تزئینی، مبلمان ورزشی و تفریحی، انواع لوازم الکترونیکی شامل هوشمندسازی، سیستم‌های کنترل از راه دور، سیستم‌های ایمنی ساختمان، سیستم‌های پالایشی مواد و دیگر محصولات و طرح‌ها در معرض نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاهی که برخی شرکت کنندگان، آن را به رونق سال های گذشته ارزیابی نمی کردند، اما در عین حال برخی دیگر از فرصت هایی می گفتند که تحریم برای داخلی سازی در اختیارشان قرار داده بود و آن را مثبت و سازنده توصیف می کردند.

حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان

مدیر داخلی یکی از شرکت های حاضر در نمایشگاه و فعال در حوزه تولید و صادرات ام. دی. اف گفت: تولید ام. دی. اف و اچ. دی. اف خام (دو نوع تخته فیبر) در کشور مقرون به صرف نیست، زیرا ایران کشوری نیمه خشک بوده و تولید آن به معنای هدر رفت آب است.

«علی فدوری»‌ بیان داشت:‌ تولید این تخته فیبرها در کشورهای آسیای جنوب شرقی که سه چهارم سال بارش دارند انجام می شود و شرکت های ایرانی بهتر است که این مواد را وارد کنند.

وی گفت:‌ با این حال به دلیل تحریم ها در سال های گذشته، واردات این مواد با مشکل مواجه شد و نقل و انتقال پول برای واردات آنها از سه ماه در سال های گذشته، اکنون به بیش از ۶ ماه افزایش یافته است.

فدوی اظهار داشت: شرکت ها همچنین برای واردات روکش پی. وی. سی از خارج کشور با مشکلاتی همچون هزینه های تبدیل ارز مواجه اند و حتی کونلون بانک چین در بسیاری موارد پول شرکت های ایرانی را قبول نمی کند.

وی ادامه داد: قیمت ماده ای همچون پودر پی. وی. سی نیز که نرخ جهانی آن یک دلار است، با نوسان نرخ ارز تغییر می کند و به دلیل عرضه کم در بورس، تقاضا برای آن بالاست و شرکت ها با مشکل تامین آن مواجه اند.

این فعال تولیدی یادآور شد:‌ شرکت متبوعش به دلیل کمبود مواد اولیه، اکنون با نصف ظرفیت در حال فعالیت است.

این مدیر تولید درخصوص صادرات محصولات این شرکت نیز گفت: در موضوع صادرات در ابتدای راه هستیم و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، به ناچار به صورت پیله وری صادر می کنیم، بنابراین بخش اعظم سود آن نصیب مان نمی شود.

وی تاکید کرد: خواسته اصلی ما از دولت، حمایت از تولید کننده و صادرکننده، ارائه مشوق ها و جوایز صادراتی و غیره همچون حمایت دولت های ترکیه و چین از فعالان اقتصادی شان است، همچنین انتظار می رود دولت تمهیدی برای سهولت نقل و انتقال ارز برای شرکت ها بیاندیشد.

رشد چند برابری قیمت ها

«محسن مقدم» مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده کاشی لوکس استیل حاضر در نمایشگاه می گوید: تحریم های جدید آمریکا که قرار است بر فلزات وضع شود، فعالیت شرکت هایی نظیر شرکت متبوعش را با دشواری مواجه می کند.

وی بیان داشت: هرچند مواد اولیه مورد نیاز تولید این کاشی ها از داخل تامین می شود، اما افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی قیمت آنها را در دو سال گذشته شاهد بودیم.

مقدم ادامه داد: به طور نمونه، هر ورق استنلس استیل که تا دو سال پیش ۲۳۰ هزار تومان قیمت داشت، اکنون به ۹۰۰ هزار تومان افزایش داشته، همچنین هر رول چسب مورد استفاده در این ورق ها از ۸۰۰ هزار تومان به بیش از دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات مالیات، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه تامین اجتماعی که هر روز عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ تر کرده و برخی تولیدکنندگان را به کاهش کیفیت کار ترغیب می کند، گفت: این در حالی است که محصول نهایی این شرکت فقط افزایش دو برابری تجربه کرده و با در نظر داشتن حداقل سود، به امید حل مشکلات و فردای بهتر هستیم.

تبعیت شرکت های تراز اول چینی از تحریم ها

مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده دیوارپوش های یو. پی. وی. سی نیز گفت: در دو سال گذشته با به هم ریختن اوضاع ارزی کشور، در حالی که «تولید کردن احمقانه به نظر می رسید»، اما با وجود همه مشکلات از جمله دشواری تامین مواد اولیه ایستادیم.

«محسن حیدری» خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز این شرکت از جمله برخی ادتیوها (افزودنی ها) و روکش های نهایی وارداتی هستند و به طور عمده از چین و کره جنوبی وارد می شوند.

وی افزود: مشکلی که با چینی ها پیدا کردیم، در دو سال گذشته و به دنبال تحریم ها شرکت های درجه یک این کشور از تحریم های آمریکایی تبعیت کرده و به ما جنس نفروختند.

حیدری، همچنین دشواری تامین ارز و زمان بر شدن ثبت سفارش ها را به عنوان دیگر مشکلات این صنعت عنوان کرد.

ارتقای داخلی سازی در صنعت نمایشگاه

«عبدالکریم جلالی» فعال اقتصادی و برگزارکننده نمایشگاه های بین المللی گفت: محدودیت اقلام وارداتی صنعت نمایشگاهی در دو سال گذشته متاثر از تحریم ها، سبب شد تا سالی طلایی در این عرصه برای تولیدکنندگان داخلی شاهد باشیم.

وی اظهار داشت: اکنون اقلامی نظیر کف پوش، پارکت، کاغذ دیواری، پرده و غیره مورد استفاده در صنعت نمایشگاه سازی، داخلی سازی شده و تولیدکنندگانی در داخل دارند.

جلالی یادآور شد: توان تولید این کالاها در گذشته نیز وجود داشت، اما از آنجایی که واردات منافع بیشتر و زحمت کمتری داشت، افراد به سمت آن تمایل پیدا می کردند.

وی تاکید کرد: رکود ساختمان سازی در دو سال گذشته سبب شده بخشی از بازار از دست برود، اما اگر مقوله بازسازی منازل رونق بگیرد، شاهد کاهش این مشکلات خواهیم بود.

دهمین نمایشگاه بین المللی معماری، دکوراسیون داخلی وخانه مدرن (میدکس) زمینه حضور ۲۱۲ شرکت داخلی و هشت شرکت خارجی از کشورهای آلمان، کره جنوبی،ایتالیا ، بلژیک، فرانسه و چین را فراهم ساخته است که تا ۲۷ دی ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران، آماده بازدید علاقه مندان است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman