بیم و امید توسعه بافت فرسوده

بیم و امید توسعه بافت فرسوده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۱۵ | ۱۳۹۸/۰۳/۲۸

وزارت راه‌وشهرسازی از انواع تسهیلات پرداختی به سازندگان در بافت فرسوده رونمایی کرده است. تسهیلات جدید بافت فرسوده در دو نوع به سه مدل سازنده حرفه‌ای، غیرحرفه‌ای و سازندگانی که تکنولوژی‌های صنعتی استفاده می‌کنند، دامنه متقاضیان توسعه بافت فرسوده را افزایش می‌دهد.
به گزارش اخبار ساختمان، سیاستگذار با کاهش نرخ سود این تسهیلات نیز جذابیت بیشتری برای حضور توسعه‌گران در بافت فرسوده ایجاد کرده است. در عین حال سازندگان انبوه مسکن پیش از این نسبت به استقبال از این تسهیلات ابراز تردید کردند؛ تسهیلاتی که با عدم همکاری دستگاه‌های دولتی و مشکل بهره‌وری در تولید مسکن عملاً تاثیر چندانی در رونق تولید در بافت فرسوده نخواهد داشت. به گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری آغاز شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با توجه به قرارداد عاملیت منعقده با بانک مسکن و راه‌اندازی درگاه الکترونیکی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران، ثبت‌نام متقاضیان پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت در بافت فرسوده آغاز شده است. محمد پژمان در این مورد می‌گوید: «در راستای اجرای مصوبه هیات دولت سقف تسهیلات اعطایی در بافت‌های فرسوده افزایش یافته و سقف این تسهیلات برای متقاضیان در کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان است.

کاهش نرخ سود

در دوره جدید پرداخت تسهیلات بافت فرسوده نرخ سود این تسهیلات با حمایت دولت و اختصاص اعتبار صورت‌گرفته کاهش یافته است. در حال حاضر نرخ سود تسهیلات در دوران مشارکت مدنی (دوران ساخت) در بافت‌های فرسوده (۵۰ درصد) نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برای تسهیلات متناظر است که این نرخ با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار در سال ۱۳۹۸ به میزان ۹ درصد تعیین شده است.

به گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی، هماهنگی‌های لازم با همه مدیریت‌های شعب استان‌ها برای پرداخت این تسهیلات انجام شده است و اعتبارات مورد نظر در اختیار بانک مسکن قرار گرفته است. پژمان می‌گوید: «در راستای تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی، فرآیند ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات به صورت الکترونیکی و غیرحضوری طی می‌شود و علاوه بر تسهیلات پیش‌گفته، در صورت ساخت مسکن توسط سازندگان حرفه‌ای و توسعه‌گران و همچنین در پروژه‌های تجمیعی سقف تسهیلات قابل افزایش است. وزارت راه‌وشهرسازی همچنین از تجهیز تسهیلات ودیعه مسکن موقت نیز خبر داده و نرخ نرخ سود این تسهیلات را منتشر کرده است.

مشکل پرداخت به سازنده‌ها مربوط است

محمدحسن علمداری، مدیر امور اعتباری بانک مسکن پیش از این در خصوص آخرین وضعیت و شرایط پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده به سازنده‌ها گفته بود: «سازنده‌های مسکن در بافت‌های فرسوده شهری نیز می‌توانند مانند سایر سازنده‌ها اقدام به دریافت تسهیلات ساخت از بانک مسکن کنند و هیچ محدودیتی از بابت دریافت تسهیلات ساخت ندارند به این معنا که سازنده‌های بافت فرسوده نیز می‌توانند مانند سایر سازنده‌ها از همه مسیرهای موجود برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن استفاده کنند و علاوه بر آن یک مسیر دیگر نیز برای دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت مسکن در محدوده‌های هدف نوسازی و بافت‌های فرسوده شهری به صورت اختصاصی و براساس قانون برای سازنده‌های مسکن در این محدوده‌ها تعریف شده است.»

شرط دریافت تسهیلات

اکنون نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن برای سازنده‌های واحدهای مسکونی در مناطقی غیر از محدوده بافت‌های فرسوده ۱۸ درصد است و دریافت تسهیلات ارزان قیمت ۹ درصدی برای سازنده‌های مسکن در بافت‌های فرسوده با شروطی انجام می‌شود. بر این اساس همه سازنده‌هایی که از طرف شرکت بازآفرینی شهری برای دریافت تسهیلات نوسازی و ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده به بانک مسکن معرفی شوند مشمول دریافت تسهیلات ساخت مسکن با نرخ سود ۹ درصد هستند و بانک مسکن این تسهیلات را به آنها پرداخت می‌کند و مشکلی از بابت عدم پرداخت تسهیلات به آنها وجود ندارد.

به گفته مدیر امور اعتباری بانک مسکن، در سال‌های قبل عدم اختصاص یارانه از سوی دولت برای پرداخت یارانه سود تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده مانع از دسترسی سازنده‌ها به تسهیلات ارزان‌قیمت بود اما هم اکنون و براساس مصوبه دولت برای اجرای طرح بازآفرینی شهری ۵۰ درصد از نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن معادل ۹ درصد از نرخ سود ۱۸ درصدی از محل وجوه اداره شده در قالب یارانه سود به سازنده‌های واجد شرایط اختصاص می‌یابد و بانک مسکن می‌تواند اقدام به پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به این سازنده‌ها به شرط معرفی از سوی شرکت بازآفرینی شهری کند.

ایرنا

برچسب ها:

بافت ،فرسوده ،تسهیلات ،ساخت ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman